Ik verzamel en koop en verkoop op kleine schaal munten en daarvan zijn sommige al schoon en andere niet.
Nu lees ik allemaal verschillende verhalen over schone en vuile munten, wel reinigen en niet.
Het enigste wat ik doe is een aluminium plaat in een kunstof bak en dan soda erop en kokend water.
Munten erop en het vuil of aanslag bruist eraf.
En naar mijn inziens veranderd er aan het materiaal van de munt niks.
Zowel met zilver (alle gehaltes) goud brons ,koper, en nikel is er op de lange duur geen rot te vinden.
Persoonlijk vind ik een schone munt het mooist maar echte oude munten zit de aanslag echt diep of vast en ga ik ook niet polijsten of iets dergelijks.
Maar goed , ik zie en lees hier nergens iets over en er is toch ontzettend makkelijk aan te komen.
Elke home shopping site heeft deze plaatjes en het is effectief en snel en makkelijk.
Ik verzamel en beleg zelf in 999/1000 zilver munten en baren en deze zijn vaak proof of prooflike en zeer gevoelig voor vinger afdrukken enz. Maar sinds dit plaatje niet meer. Soms zitten op gepolijste munten die niet goed zijn bewaar een zwart blauwe anslag op deze munten 2 min. op deze manier en weg.
Hoe en wat voor preciese werking er in het water gebeurd weet ik ook niet ,maar het werkt perfect.
Ik hoop dat ik mensen hiermee van dienst kan zijn of dat er mensen zijn die mij hier het specefieke van kunnen vertellen.
Met vriendelijke groet dick