Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 17:12:37 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Vuil verwijderen van zilveren koninkrijksmuntjes  (gelezen 2592 keer)
---
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 08 Maart 2006 - 22:16:14 »

Ik heb inmiddels een heel aantal muntjes uit de periode 1870-1950 bij elkaar om mijn verzameling te starten, maar voor ze gemunthouderd worden, wilde ik ze nog even opfrissen, op veel muntjes zit namelijk zwart vuil. Nu is mijn vraag hoe ik dit het best verwijder, met een tandenstoker gaat het er allemaal makkelijk af maar voor een egaal resultaat zonder kans op beschadigingen zou ik ze het liefst even weken ofzo.

Heeft iemand een tip om dit aan te pakken?

Mvg,
Thijs
« Laatste verandering: 08 Maart 2006 - 22:35:41 door Thijs » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 08 Maart 2006 - 22:27:04 »

Beste Thijs,
In de rubriek waar je vraag nú staat vind je talloze tips over het reinigen van munten. Bedenk daarbij dat verschillende metalen vaak verschillende behandelwijzen vragen. Succes!
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Jeroendezoeker
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 21 Augustus 2006 - 12:54:04 »

Beste Thijs,

Ten eerste wees voorzichtig een zilveren muntje hoeft niet te glimmen en zelfs in de munthouder zal hij na verloop van dagen, weken, maanden, jaren... vanzelf weer zwarter worden. Niet iedereen is dan ook te spreken over de keurig glimmend opgepoetste dubbeltjes en kwartjes etc. van menig verzamelaar. Toch hier 1 tip van mij, welke goed werkt.

Smeer eerst het muntje goed in met vaseline op petroleumbasis (dit is zuurvrij). Je kunt dit kopen bij de drogist. Het merk is Vaseline Petroleum Jelly. Laat dit een paar dagen intrekken en probeer met een tandenborstel of nagelborstel de zwarte aanslag te verwijderen. Niet te hard schrobben, anders krijg je krassen!!!

Is de aanslag nog niet verdwenen dan kun je het volgende proberen:
Leg de munt een aantal minuten in de zilverdip (ook te koop bij de drogist) Haal het muntje eruit en probeer weer met de tandenborstel het vuil te verwijderen. Pak hierna wat zuiveringszout tussen je vingers (ook te koop bij de drogist) en wrijf dit met een paar druppels water over de munt en het vuil. Hierdoor poets je het vuil weg. Hierna kun je de munt goed afspoelen en met een doek schoonwrijven. Bovenstaande methode werkt goed, maar niet iedereen wil zijn of haar muntjes zo glimmend hebben. Ikzelf doe het wel met Nederlandse dubbeltjes en kwartjes vanaf Willem I. Zilveren munten hiervoor, welke ik met de metaaldetector uit de grond haal, poets ik minder. Met name dubbele stuivers van 1600 tot 17XX breken soms zo tijdens het poetsen in stukken en daar wordt je niet vrolijk van...

Veel succes Gr. Jeroen
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #3 Gepost op: 21 Augustus 2006 - 21:40:16 »

Het gebruik van een tandenborstel of nagelborstel moet sterk worden afgeraden. Deze borstels zijn veel te hard, en veroorzaken altijd krasjes, hoe voorzichtig je ook bent. De munt wordt daardoor een stuk minder waard, ook al ben je er in geslaagd om hem weer blinkend te krijgen.
Beter een vuile munt dan een gepoetste munt. Shocked
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: