antoninvs
nieuw lid

|
 |
« Gepost op: 12 Februari 2006 - 19:36:08 » |
|
Hoi Ik heb een statendaalder 8 stuivers? mijn vraag is waar is deze geslagen. Het muntmeester teken is zwak geslagen of gesleten. Ik hoop dat het op de foto`s te zien is. Alvast bedankt groetjes antoninvs
|
|
|
|
« Laatste verandering: 18 Februari 2006 - 13:22:31 door Willy68 »
|
|
|
|
|
|
arnout bruins
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 12 Februari 2006 - 20:37:06 » |
|
Aan BRA te zien is de munt geslagen in Brabant, In De Mey staan de volgende munthuizen: - Antwerpen, teken handje, - Brussel, teken B, - Maastricht, een ster
Dit lijkt het meest op een handje, maar is dat ook met de munt in de hand?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
antoninvs
nieuw lid

|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 12 Februari 2006 - 23:01:31 » |
|
Hoi Een ster en een B is het niet denk ik een hand zou kunnen , kan het mischien ook een gezichtje zijn ? Bedankt grt antoninvs
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: 
Eerst het boek, dan de munt.
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 12 Februari 2006 - 23:45:02 » |
|
Dit is Vanhoudt I 171, een kwart statendaalder (8 s in de kwartieren van het kruis van monogrammen). Vanhoudt noemt als Brabantse muntplaatsen van dit type Antwerpen (1577 hand), Maastricht (1577 en 1578 ster) en Brussel (1577 B). Ik ben het met je eens dat het geen ster of een B is, zodat het wel een hand moet zijn. Je dacht mss aan de mogelijkheid van een St. Michielskopje. Dit werd echter niet gebruikt tijdens de regering van Philips II.
Peter
|
|
|
|
|
|
Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
|
|
|
antoninvs
nieuw lid

|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 13 Februari 2006 - 16:01:37 » |
|
Hoi peter arnout Dat wist ik niet van het Michielskopje dat deze later gebruikt werd. Dan moet het wel het handje zijn Is dit een veel voorkomende munt en mischien weet u hoeveel er van zijn geslagen. Hartelijk dank voor de moeite. grt antoninvs
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 13 Februari 2006 - 16:55:39 » |
|
@ antoninvs Wanneer het inderdaad Antwerpen is dan is het zeker niet een véélvoorkomende munt. Volgens diverse bronnen was de oplage slechts 2.000 stuks. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
antoninvs
nieuw lid

|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 13 Februari 2006 - 23:00:53 » |
|
Hoi Rob Kooy Het moet wel antwerpen zijn gezien de vorm van de tekens 2000 stuks is zeker niet veel,toch zeldzamer dus. vriendelijk bedankt groetjes Antoninivs
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 14 Februari 2006 - 00:11:47 » |
|
Als het inderdaad Antwerpen is (ik zou de munt zelf willen zien om het zeker te weten) dan heb je hier een muntje dat je gerust als R.3 of R.4 mag classificeren. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
antoninvs
nieuw lid

|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 14 Februari 2006 - 10:05:57 » |
|
Hoi Wat is r4 of r3 gr antoninvs
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 14 Februari 2006 - 10:24:07 » |
|
R.3 = Uiterst zeldzaam. R.4 = Van de allergrootste zeldzaamheid. Van dit muntje zijn tot dusver niet meer dan 3 of 4 exemplaren bekend. Vooropgesteld dat het daadwerkelijk om een in Antwerpen geslagen exemplaar gaat. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
antoninvs
nieuw lid

|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 14 Februari 2006 - 19:31:21 » |
|
hoi RobKooy Daar word ik toch stil van 3 of 4 exemplaren,dat wist ik absoluut niet. De munt is nog heel gaaf (gelukkig) Ik heb de katalogus: jaaroverzicht munten en penningen der nederlanden 1988, daar staat op blz 233 onder brabant een statendaalder 16 S dus gelijkende munt met als munt meester teken een soort hartje dat heel veel lijkt op het m.m.teken wat er op mijn eigen exemplaar staat,dit is anvers antwerpen. Kan het zijn dat dit nog een onbekend exemplaar is met dit teken? bedankt en groetjes antoninvs
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 14 Februari 2006 - 19:49:44 » |
|
@ antoninvs De 16 stuiver (halve statendaalder) Antwerpen is véél minder zeldzaam; daarvan zijn er 240.644 stuks geslagen.
De kwart statendaalder (8 stuivers) nam een soort middenpositie in tussen het grote zilvergeld en de pasmunten. Ze zijn vrijwel allemaal gedurende een korte periode geslagen. In de meeste gevallen alléén in 1577; in enkele gevallen (ook) in 1578 en/of 1579. In Antwerpen uitsluitend in 1577. Jouw muntje zou, afgaand op de scan, inderdaad een Antwerpenaar kunnen zijn, en dat zou dan het 4e of 5e bekende exemplaar zijn. Maar juist vanwege de extreem grote zeldzaamheid en de dienovereenkomstig hoge waarde mag de mogelijkheid van een vervalsing niet geheel en al worden uitgesloten. Laat je muntje eens zien aan een deskundige en betrouwbare munthandelaar. Die kan je tevens meer vertellen over de eventuele (verkoop)waarde. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
antoninvs
nieuw lid

|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 14 Februari 2006 - 23:03:12 » |
|
Hoi Ik heb de munt aan een muntenhandelaar getoond en taxeerde deze op 2 tot 2500 gulden Hij wilde deze wel kopen,maar ik wil niet verkopen. Is dit dan een te lage taxatie geweest? wat moet ik me dan voorstellen? Het is zeker geen vervalsing of het moet in 1577 zijn vervalst. bedankt grt antoninvs
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 14 Februari 2006 - 23:20:28 » |
|
@ antoninvs Ik had het over een deskundige en betrouwbare munthandelaar. Zonder de hele beroepsgroep in een kwaad daglicht te willen stellen is het gewoon een feit dat sommige munthandelaren aanzienlijk minder deskundigheid in huis hebben dan anderen. Ook zijn er handelaren die met het oog op een door hen bij aankoop eventueel te behalen winst bewust te laag taxeren. Lang niet alle munthandelaren zijn erkend en beëdigd taxateur. Alléén bij de laatsten mag je een reële taxatie verwachten. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Senior
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 15 Februari 2006 - 00:40:30 » |
|
@ antoninvs: Heb je deze munt zelf opgegraven? Als het inderdaad een kwart statendaalder van Antwerpen is dan zou dit dus 1 van de allerzeldzaamste voorwerpen op dit (toch behoorlijk grote) forum zijn!  Ik wacht met felicitaties totdat er een beedigd taxateur aan te pas is gekomen.  Groeten, Senior
|
|
|
|
|
|
Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info. Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
|
|
|
|