Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 16:48:09 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Onbekend muntje  (gelezen 1159 keer)
rdlaat
groentje
*

« Gepost op: 06 Februari 2006 - 13:05:28 »

Hallo al een hele lange tijd heb ik het volgende muntje in mijn bezit.
Helaas weet ik niets over dit muntje als dat het een diameter heeft van 14 mm.

Ik kocht het ca 15-20 jaar geleden op een ruilbeurs.
Je had daar een bak met muntjes. Uitzoeken voor Fl 0,50.

RVCOINS
Senior lid

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 06 Februari 2006 - 13:19:33 »

Ik denk dat je hem moet zoeken in de Mitchener.  THe Ortomiden??

mvg

RVCOINS

Verzamelaar van kloppen
rdlaat
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 06 Februari 2006 - 14:15:12 »

Helaas is mijn kennis dermate dat ik toch moet vragen wat THe Ortomiden zijn?
Ik ben geen intensieve verzamelaar, eerder een hobbyist die in mijn zeer jonge jaren een verzameling(etje) heeft opgebouwd.

Met enkele (VOC)duiten en dit onbekend muntje  en de juliana/beatrix collectie is dit mijn verzameling.

Rdlaat
Figleaf
Beheerder
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #3 Gepost op: 11 Februari 2006 - 11:06:53 »

Er is helaas niet veel meer te zien op je munt. Ik dacht even dat ik het mes van de Indiase feodale staat Kutch zag, maar heb er geen goede gelijkenis bij kunnen vinden. Mitchiner is een beroemd numismaat die veel heeft geschreven over klassieke munten. waaronder Indo-Griekse en Indo-Romeinse munten, een behoorlijk onderbelicht stuk van de nuismatiek. De Ortomiden lijkt mij de naam van een dynastie, maar ik heb ze niet terug kunnen vinden.

Peter
« Laatste verandering: 11 Februari 2006 - 17:04:31 door Figleaf » Gelogd

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
janvanlipopo
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 11 Februari 2006 - 14:03:14 »

Ortokiden (niet: Ortomiden) = dynastie in Zuid-Oost Turkeije c1144-c1409 met muntplaatsen Hisn Kayfa, Amid, Kartpert en Mardin en muntslag vooral c1145-c1240, waarna sporadisch tot c1400.
In literatuur ook aangeduid als: Artuqid(e)s, Beni Ortok, Urtukees, Urtukis, Urtuqids.

JvL
muntenman
full lid

Hallo allemaal. Ukraine en componistenmunten

« Antwoord #5 Gepost op: 27 April 2007 - 14:39:45 »

Bij foto 1 staat in het onderste deel een ster in het rondje: dat vertelt mij dat het een muntje van het Arabisch schiereiland is Multiwaikiete Koninkrijk van Yemen, welk sultanaat volop meedeed in de slavenhandel van Zanzibar en Timboektoe, en aldaar gelijksoortige zilveren muntjes gebruikten voor de aan- en verkoop van mensenvlees.

De pilaren en letter aan de keerzijde jatte men van de verdreven Spanjaarden en Portugezen (Pilaardollars) welke de inheemse bevolking al kende en als een symbool van goddelijke macht beschouwde. Ik heb een groot aantal van dit soort muntjes vroeger in Tanzania en Kenia rond 1980 op de markten zien liggen, maar nooit meegenomen daar ik de expertise niet had de echte van de neppers te kunnen onderscheiden.

Eric Tulling
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: