Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
07 Februari 2012 - 14:23:12 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: welk figuur staat op de revers  (gelezen 6075 keer)
coinhunter chris
full lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 01 Februari 2006 - 09:33:25 »

goede dag allemaal,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

deze barbaar heeft een gemiddelde doorsnede van 11 mm.

gewicht = 1.1 gram.

patina donker groen.

wat heeft deze revers een raar figuur met dierenhoofd. Huh
« Laatste verandering: 01 Februari 2006 - 11:20:05 door coinhunter chris » Gelogd

beter een munt in de hand dan tien in de grond
Goodies
full lid

-

« Antwoord #1 Gepost op: 02 Februari 2006 - 12:55:25 »

hoi @chris coinhunter !! Is dit keizer spiest gevallen ruiter of zit ik nu verkeerd te kijken.. draai de munt 60 graden linksom. Als het dat is,  Shocked Shocked Shocked volgens mij hebben we hier lange tijd op gewacht !! d.w.z. om een theorie van aurelianus na te gaan. Hij denkt dat de barbaarse muntslag met radius-portretjes is voortgezet tot ver in de vierde eeuw, dus in de tijd dat het radius-portret al lang was afgeschaft. Kijk naar het muntje van Zina, 8-9mm en radius. Dat is een portret met stralenkroon, waarbij het formaat van de munt op een type III wijst (dwz late barbaarse imitatie). Bij de exemplaren die we tot nu toe zagen, is de keerzijde dan steeds passend, dus Spes, Pax, Salus etcetera. Een echte "type 3" is bijvoorbeeld een Constantinusje en een passende Constantinus-keerzijde (jouw 6mm muntje vorige maand bijvoorbeeld)

Deze lijkt me dus een voorzijde radius-portret, met op de keerzijde een veel later officieel voorbeeld. Geweldig... Even wachten of anderen het ook zien want misschien hallucineer ik in mijn enthousiasme nu. Ik zal "aurelianus" en "adrianus" (!!) gelijk inlichten dat dit stukje is opgedoken. Als het het niet blijkt te zijn, dan pas ik deze bijdrage aan.

Voor nu: heeeeeele leuke vondst !!!!!

Tongue Cheesy
Lx
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 02 Februari 2006 - 20:43:55 »

hoi @chris,  Embarrassed ik ben niet zo zeker meer als vanmiddag .. hoe langer ik ernaar kijk, hoe meer (andere) zaken ik in de voorstelling ineens zie. De indruk "fallen horseman" is niet sterker geworden nu het plaatje is gedraaid, het zou bijv. ook kunnen dat we een grote kop zien (naar links, met hoofddeksel en een zichtbaar oog) een een heel klein lijfje.. Verkeerde proporties dus en "gewoon" een personificatie, bijv Salus (zie uitleg onder). Ik was erg blij met "horseman" maar nu weet/zie ik het gewoon niet meer..

Tongue Roll Eyes Smiley
Lex
« Laatste verandering: 02 Februari 2006 - 20:49:42 door Goodies » Gelogd
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 02 Februari 2006 - 20:55:44 »

hoi@ lex,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

ja,inderdaad hoe langer je er naar kijkt,hoe meer je fantasie de vrijen baan krijgt,ik weet ook niet meer hoe hem te draaien.

op de bovenste afbeelding zie een varkenskop met een klein lijf er onder Roll Eyes

en de onderste afb. zie ik een paard helemaal door elkaar gehuts  Huh

ik weet het echt niet wat het moet voorstellen

grt chris Wink

Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 02 Februari 2006 - 21:34:14 »

Ja dat paard hoopte ik dus ook duidelijker in beeld te krijgen. Er is wel iets te zien dat een paard zou kunnen zijn, maar dan is het gevallen ruitertje weer nergens te zien en het paard kijkt de verkeerde kant op. Dat laatste mag wel, overigens. Maarja, het gevallen ruitertje.. Barbaars..

Wink
Lex

« Laatste verandering: 02 Februari 2006 - 21:36:03 door Goodies » Gelogd
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 21 Februari 2008 - 02:16:18 »

bedankt lx  Cheesy

ik was deze thread even uit het oog verloren  Undecided

grt chris Wink

gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #6 Gepost op: 18 Maart 2008 - 10:42:00 »

Hoi Chris,

Ik zie deze thread nu pas, maar zag er onmiddellijk "Soldier spearing fallen horseman" in - daar lijkt ie toch het sterkste op hoor !
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: