Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 15:03:47 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: welke barbaar is het ?  (gelezen 2382 keer)
coinhunter chris
full lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 31 Januari 2006 - 09:03:25 »

hoi allen,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

heb hier een zeer mooi behouden barbaartje,iemand een idee welke imitatie het is??

het is een gemiddelde diameter van 11 mm .

het gewicht = 1.35 gram

heeft een prachtige egalen olijf-groenen kleur.

grt coinhunter chris-kerkrade Wink

beter een munt in de hand dan tien in de grond
Goodies
full lid

-

« Antwoord #1 Gepost op: 31 Januari 2006 - 18:14:52 »

Hoi @chris, de foto is wat donker. Ik zie een staande dame frontaal, met de rechterarm met elleboog (of attribuut), de onderarm naar voren gericht. De linkerarm is niet te zien, wat een aanwijzing is dat het niet om Spes gaat, daar is rechts (altijd ! ook op barbaren !) het "jurkje" te zien. Bij deze vraag kijk ik zowiezo altijd eerst naar de houding van de gehele figuur en speciaal naar de houding van de armen. Deze dame staat niet met de arm omhoog, zoals bijvoorbeeld  Victoria, of omlaag zoals bij Hilaritas en Laetitia. Aan de belettering hebben we niet veel op een barbaarse imitatie, de drapering is ook helemaal gestyleerd, ook bij deze munt geen conclusies. Blijven over Pax en Salus.

Ik denk zelf aan Salus. De munt is decentraal geslagen, waardoor de slang links niet te zien is.

Een helderder plaatje (meer licht op de scan) zou helpen overigens. In de keizer zie ik weer Tetricus I hier, maarja..  Tongue dat zie ik dus meestal.. de lettertjes geven voor de keizer soms wel uitsluitsel: een verbasterde keizernaam is soms (net!) te herkennen. Een verdwaalde C, of een E ergens..

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 31 Januari 2006 - 18:18:48 door Goodies » Gelogd
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #2 Gepost op: 31 Januari 2006 - 19:02:17 »

Hoi Lex :

Tetricus I als voorbeeld munt = akkoord
achterkant : ik denk dat het WEL Spes is, maar de snijder niet in spiegelbeeld sneed, zodanig dat het rokje links en niet rechts is te zien.
Maar dat kon je met die donkere scan niet zo goed zien, nu ie wat lichter is wel, denk ik
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 31 Januari 2006 - 19:31:17 »

Citaat van: Gantois
zodanig dat het rokje links en niet rechts is te zien

Heb ik even aan gedacht, weer losgelaten. Bij Spes zou namelijk die armhouding omlaag zijn, ik zie een elleboog en eerder een schuin omhoog stekende onderarm. Ik denk echt, dat ze een slang vast heeft daar.. maar inderdaad, het kan heel goed (enkelzijdig) spiegelbeeld zijn en gestyleerd, dat is niet uitgesloten. Die rok wijst inderdaad duidelijk naar links, dat aspect had ik bij de lichaams-houding meegerekend. De dame staat er gewoon een beetje "sexy" bij, dat dacht ik. Maar goed, Het blijft barbaarse imitatie, dus ruimte voor interpretatie is nodig. Die voorzijde vind ik (relatief) netjes gesneden wel..

Plaatje is wel opgeknapt zo. Ik zie nu duidelijk "VS" op 2 uur voorzijde, dat wijst op.. tsja.. waar wijst het op..  Tongue

Smiley
Lex

P.S. Zojuist eventjes aurelianus gesignaleerd !! daar staat toch duidelijk "Vandaag om 06:17:01 PM" in het profiel ! Guess: hij zit nu aan een uitgebreide PB aan Rudy Beirnaert te tikken ? off-line welteverstaan ? Hij moet het toch gezien hebben !
« Laatste verandering: 31 Januari 2006 - 19:41:22 door Goodies » Gelogd
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #4 Gepost op: 01 Februari 2006 - 12:31:46 »

Ik denk dat het Pax betreft. Vergelijk maar eens met deze: http://www.wildwinds.com/coins/sear/s3179.html  en dan vooral de rare ronding van de onderarm rond de scepter.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 01 Februari 2006 - 13:15:30 »

hoi @Gladius, het blijft interpretatie dit. Bij zo'n stylering als dit "poppetje" en het feit dat ie toch stevig gereduceerd is.. we zien niet alles. Ik zag op de PAX exemplaren over het algemeen niet die buiging in het lichaam. De figuur staat rechtop. ff de plaatjes naast elkaar:

PAX

SALVS

@Gladius nu ik de plaatjes naast elkaar zie.. denk ik dat je gelijk hebt. De buiging in het lichaam is eigenlijk het enige verschil, de rechter-armhouding klopt gewoon..

Die zwierige stijl wordt door sommige deskundigen toegewezen aan Keltische (en geen Germaanse) stammen, ik vond in deze thread van Ben Te Boekhorst een artikel daarover.

Lx
« Laatste verandering: 01 Februari 2006 - 13:22:50 door Goodies » Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: