Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 15:02:37 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Gouden keltje - kwartstater Remen  (gelezen 2070 keer)
Harry
nieuw lid
**

Geslacht: Man

De beste van het internet

« Gepost op: 30 Mei 2003 - 13:07:15 »

Hallo wie kan mij helpen deze munt te detimieneren.
Doorsnede is 1,2 cm en dikte is 2 mm.
Gevonden in vermand
« Laatste verandering: 13 Mei 2004 - 09:23:14 door Catuvolcos » Gelogd

De meest fasineerende hobby is de metaal detector.
Mijn Passie is romeins en keltisch
Michel
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 30 Mei 2003 - 15:54:21 »

Hallo Harold,
Het is een kwart Stater, gezien de afmetingen, maar het is zeer onduidelijk of het van suessiones of van de ambiani is.
Alleszins ligt de oorsprong van de stater van deze streek, bij de ambiani.Vele andere stammen hebben deze munt nagebootst. Er is nog een bijkomende moeilijkheid. In het begin in de 3de eeuw v. J.C waren voor en keerzijde, grafisch gezien goed herkenbaar, maar eenmaal de laatste eeuw v. J.C, waren ze zodanig gestyliseerd dat ze bijna onherkenbaar zijn. Een stuk heeft dus verschillende varianten.
Dat maakt de identifikatie niet gemakkelijker.
groetjes
michel Wink
Catuvolcos
Moderator
full lid

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #2 Gepost op: 02 Juni 2003 - 18:43:23 »

Dit is inderdaad een kwartstater, van de Remen. Deze munt behoort tot de grote groep van de 'aux arcs de cercle" genoemd naar de 4 voorkomende segmentjes op de voorzijde van de munt. Helaas zijn die niet meer herkenbaar wegens slijtage van de bolle zijde. De keerzijde vertoont een naar rechts galoperend paardje met eronder een zonne-symbooltje. Deze muntjes worden over een groot gebied gevonden en waren vaak met een goudlaagje geplateerd. Uitgiften in electrum komen zeer vaak voor. Er bestaan ook bronzen uitgiften van.

Catuvolcos Wink

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
Michel
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 02 Juni 2003 - 19:09:44 »

Hallo koning der Eburonen,

Is deze munt dan ook van dezelfde familie ? Het is een kwart stater met de segmenten van de Remen .
Bedankt op voorhand
groetjes
michel  Wink
Catuvolcos
Moderator
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 02 Juni 2003 - 19:42:57 »

Hallo Michiel
dit is inderdaad ook een kwartstater van de Remen geslagen uit electrum. Waarschijnlijk zijn er nog goudsporen op terug te vinden. Opvallend is dat dit soort van Keltische munt een zeer groot verspreidingsgebied kent, niettemin is er een duidelijke vondstconcentratie in het gebied van de Remen.
Met name het oppidum van Saint-Thomas (omgeving van Laon) scoort door recente vondstmeldingen zeer hoog aangaande dit soort munt. Belangrijk om weten is dat ook de Nervii eenzelfde type van munt hebben geslagen, niettemin duidelijk te onedrscheiden van deze van de Remen. Er bestaan zelfs Nervische kwartstateruitgiften met VIROS-legende.

Catuvolcos Wink

Michel
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 02 Juni 2003 - 19:59:58 »

hallo Catuvolcos,
Je zegt dat die van de remen te onderscheiden valt van die van de nerviers, in wat opzicht of anders gezegd, welk is het verschil  ?
Bedankt voor de uitleg over mijn kwartstater in electrum. Schijnt dat ze ook in brons te vinden zijn ? Is dat korrekt ?
groetjes
Michel Wink
Catuvolcos
Moderator
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 02 Juni 2003 - 20:24:43 »

Hallo Michel, er zijn inderdaad ook stukken uit brons en zelfs koper. Deze zijn meestal slecht bewaard gebleven.
De Nervische uitgiften onderscheiden zich vooral door de keerzijde. Boven het paardje bevindt zich een (vier)spakig wieltje. Onder het paard is er een torquesachtig symbool met in het midden een bolletje. Ook de kop van het paardje is met fijnere trekken weergegeven waarbij duidelijk twee oortjes te onderscheiden vallen.

Catuvolcos Wink

Michel
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 02 Juni 2003 - 20:37:52 »

OK bedankt ! Wat denkt jij van de catalogus XV van CGF waar vele gallische munten zijn weergegeven ?
Ik heb er zonet nog een artikeltje gelezen aangaande deze kwartstater.
Jean-Marc Doyen zou er een studie over gemaakt hebben.
Ik heb hem op de beurs in Leuven nog gezien met Mevr. Scheers. Blijkbaar zijn er weer allerlei strekkingen. Dat is net het probleem met keltische munten.
Er zijn veel boeken die mekaar tegenspreken en dit maakt de identifikatie van die munten nu net zo moeilijk ! Roll Eyes Roll Eyes...probleem !!!..... Undecided Sad
Alleszins bedankt voor de uitleg
groetjes
michel Wink
Catuvolcos
Moderator
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 02 Juni 2003 - 20:56:19 »

Doyen heeft er inderdaad een studie over gemaakt maar ondertussen zijn er zeer talrijke nieuwe vondstmeldingen. Daaruit blijkt duidelijk dat deze munten van oorsprong Remisch zijn. Om het nog wat overzichtelijker te maken, ook uit het gebied van de Suessionen zijn er vondstmeldingen die sterk aanleunen met deze van de Remen. Dit is echter niet zo verwonderlijk omdat de Suessionen clientes waren van de Remen voor de Gallische oorlog. Het betekent wel dat een grondige studie van deze munten heel wat duidelijkheid kan opleveren omtrent munttypes die voor de Gallische oorlog zijn gefrabriqeerd en welke types duidelijk van na de Gallische oorlog dateren. Uiteraad is hierbij de melding van nieuwe vondsten van uitzonderlijk groot belang. Simone Scheers doet haar uiterste best maar door het verbod op metaaldetectie verdwijnt er spijtig genoeg elk jaar kostbare informatie. Ik pleit dan ook voor een legalisering van metaaldetectie maar met een meldingsplicht. Trouwens, heel wat van de informatie die doorvloeit naar de instanties zijn louter oppervlaktevondsten. Ploegschade en bodemverzuring tasten in versneld tempo deze bodemvondsten aan. Redden wat er nog te redden valt!

Catuvolcos    

Michel
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 02 Juni 2003 - 21:39:21 »

Daar ben ik het volkomen mee eens.  Een systeem zoals in Nederland blijkt me de enige oplossng. Wie een munt vinft, zou er bij Mevr. Scheers mee terecht kunnen en deze zou er bij winnen en de amateurs van metaaldetectie zouden hun hobby relaxer kunnen uitoefenen...maar ja !
Moest het jou interesseren, ik heb een site : Archeobel.
http://www.geocities.com/archeobel
Onder de rubriek : IJzertijdperk - munten, kun je naar mijn verzameling gallische munten kijken en nadien is er nog de rubriek C3 - Gallische munten van voor en tijdens de romeinse bezetting.
Tot binnenkort, het was me een aangenaam gesprek.
groetjes
michel Wink

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: