Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 14:47:33 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Griekse of romeinse zilveren munt  (gelezen 3476 keer)
jugo
groentje
*

« Gepost op: 27 Januari 2006 - 21:47:37 »

is dit een griekse of romeinse munt en wie staat er op afgebeeld
« Laatste verandering: 28 Januari 2006 - 13:51:46 door jugo » Gelogd
jugo
groentje
*

« Antwoord #1 Gepost op: 27 Januari 2006 - 22:56:49 »

de fotos staan er op .
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Antwoord #2 Gepost op: 27 Januari 2006 - 23:00:30 »

Hoi @jugo, wow.  Cool nu zie ik wat. Mooie foto, ook. Ik zie enigszins dubbel (je kunt bijlagen ook weer verwijderen hoor, kijk maar naar de vinkjes daar..)

Om je vraag te beantwoorden: dit is Grieks, of een imitatie daarvan. Zeker niet Romeins. Zou je deze munt s.v.p. ook even kunnen wegen en de diameter (in mm) vermelden ? En mag ik vragen waar dit vandaan komt, want deze munten worden ook aan toeristen verkocht, als replica dus. Ik heb mijn bovenstaande bijdrage verwijderd zoals je ziet !

Ik vond zojuist een gelijkende zilveren Griek, een Victoriatus, met dat APEI-PWTAN, dat is deze pagina in Wildwinds. Dat plaatst deze munt tweede, derde eeuw vChr, Epeiros (als ie echt is ! ik moet een slag om de arm houden!)

Het is niet precies dezelfde, want op deze munt zien we een Thunderbold (bliksem) op de keerzijde, op de bovenstaande duidelijk een stier !

(wordt vervolgd..)

Smiley
Lx
« Laatste verandering: 27 Januari 2006 - 23:09:55 door Goodies » Gelogd
jugo
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 27 Januari 2006 - 23:33:11 »

Ja, gewicht 17 gr, diameter 28 mm.
Ooit eens een keer gehad.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 28 Januari 2006 - 00:18:09 »

Yep, ik lees het ! Dank voor je PB !

Probleem is dat mijn voornaamste bron voor deze munten naast Wildwinds, dat is , momenteel uit de lucht is. Dat is een zeer belangrijk linkje, helaas ben ik onthand nu.. Dat gewicht wijst op een (veel) grotere denominatie, want de munt die ik liet zien hierboven is maar 3 gram. Dit zijn overigens zeer kostbare stukken. Ik vind wel, als ik zo naar bovenstaande munt kijk, dat het zilver opvallend zuiver is. Heb je hem gepoetst ?

Smiley
Lx
jugo
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 28 Januari 2006 - 00:34:37 »

Ja heb hem gepoetst, hoezo mag dat niet dan
Goodies
full lid

-

« Antwoord #6 Gepost op: 28 Januari 2006 - 11:35:37 »

hoi @jugo, helaas niet veel tijd dus ik geef je een kijkje in de keuken.. Ik heb nu 20 minuten gezocht maar ik kan je munt niet vinden, het exemplaar in Wildwinds wat ik toonde is de enige met een dubbele kop. Misschien moet je deze in de rubriek laten staan totdat zich een (echte) deskundige meldt. Zoek-verslagje..

Allereerst gelukkig is de lijst Epeiros bij CoinArchives weer on-line, die eerst.. (helaas noppes!  Tongue )

http://www.coinarchives.com/a/results.php?results=100&search=EPEIROS

Grootzilver van Epeiros:

http://www.antiquanova.com/G14.htm 

Prachtige munten, maar geen match:

http://www.bio.vu.nl/home/vwielink/WWW_MGC/Calabria_map/Taras_map/Taras.html

Deze pagina's moet je zeker checken, ben zelf tot pagina 5 gekomen.
Dat zijn bekende valse, dus als ie daar tussen staat is het zeker vals..

http://www.forumancientcoins.com/fakes/thumbnails.php?album=10&page=4

Een goede bron is

http://www.snible.org/coins/hn/index.html

maar dat is wel ingewikkeld..

Sorry, ik kan deze (op dit moment) niet vinden..

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 28 Januari 2006 - 11:37:31 door Goodies » Gelogd
jugo
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 28 Januari 2006 - 11:45:45 »

Lex dank je voor het zoeken naaqr de oorsprong van deze munt.
Ik zal hem er nog oplaten .
Ik heb nog veel soorten munten, die zal ik er ook op zetten .
want ik heb er echt geen verstand van.l
Goodies
full lid

-

« Antwoord #8 Gepost op: 28 Januari 2006 - 12:15:14 »

hoi @jugo, ben heel benieuwd wat er komt.

Citaat
Ik heb nog veel soorten munten

Liever niet poetsen ! Dat is niet goed voor de munt. Dat zwarte wat je ziet, verzamelaars stellen dat op prijs, omdat daardoor het muntbeeld beter uitkomt. En er komt nooit zoveel zwart op, dat de munt er niet meer als zilver uitziet. Als je het zwart (alle zwart) eraf haalt, dan keert het terug. Bedenk dat het AgCl is (zilverchloride) dus bij elke poetsbeurt haal je zilver weg van de munt. Daardoor wordt ie ook slechter. Mijn raad, als verzamelaar, dat is altijd: niet poetsen !

Mijn (paar) Griekjes staan op internet. Klik voor de pagina.

Lx
« Laatste verandering: 28 Januari 2006 - 12:23:15 door Goodies » Gelogd
jugo
groentje
*

« Antwoord #9 Gepost op: 28 Januari 2006 - 12:27:23 »

Dank je lex voor de info.
Maar wat het nou is, ik deze munten allemaal een paar jaar geleden gehad,en wist dat niet.
Heb toen alle munten gepoets.
Waren allemaal erg schoon.
Maar veel munten krijgen hun groenige en zwarte kleur terug.
jugo
groentje
*

« Antwoord #10 Gepost op: 28 Januari 2006 - 12:34:18 »

Trouwens Lex ben naar de sites geweest wat je hebt opgeschreven neus een beetje rond zonder resultaat.
Zijn de munten op deze sites veel voorkomende munten?
muntenman
full lid

Hallo allemaal. Ukraine en componistenmunten

« Antwoord #11 Gepost op: 29 April 2007 - 23:20:25 »

Een expert ben ik niet, maar dit is een Perzische munt van koning Darius I of Xerxes met vrouw, respectievelijk 521-486 en 486-465 toen de Perzen Noord-Griekenland bezet hadden. De Stier verwijst naar het uitgemoordde volk in Noord- Griekenland, de Derrones, welke munten van 12 drachmai sloegen in 475 voor Christus met stier en kar, en de lagere waarden alleen een stier.

Eric Tulling
Goodies
full lid

-

« Antwoord #12 Gepost op: 30 April 2007 - 16:44:55 »

@muntenman  Undecided moedig dat je probeert om met deze bijdragen een aantal "staande raadsels" op te lossen, maar het moet me van het hart, dat ik je bijdragen zeer speculatief vind. Het lijkt, alsof je intuitief te werk gaat. Ik denk dat bij het determineren van munten gekeken moet worden naar kenmerken zoals opschrift, portretten en keerzijde voorstelling, een beetje methodiek is toch wel nodig om tot een juiste toekenning te komen. Ik mis de bronvermeldingen en de voorbeelden !

Zowel Darius als Xerxes leveren veel grovere munten op, kijk maar in CA.

De portretten zijn Zeus en Dione, de ouders van Aphrodite, de godin van de liefde.

Deze heb ik gevonden nu, er is intussen een munt bijgekomen (kavel Ars Classica april 2006)

Greek Coins  - The Epirote Republic
d=27 mm Didrachm circa 234-168, AR 10.05 g. Jugate heads r. of Dodonean Zeus and veiled Dione, wearing respectively oak-wreath and diadem; in field l. and below, monograms. Rev. APEI / RWTAN Bull butting r.; all within oak-wreath. SNG Copenhagen 107 (this obverse die). Weber 3024 (this obverse die). Franke 21. Very rare

Een determinatie die op details verschilt is te vinden in Snible - Epirus,

Before B.C. 238. ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ Bull rushing. Fulmen in wreath.
Æ .7  ΑΠ (in mon.) Head of Dodonaean Zeus. Fulmen in oak-wreath [B. M. C., Thes., Pl. XVII. 1, 2].  Æ 1.05-.

Smiley
Lx
muntenman
full lid

Hallo allemaal. Ukraine en componistenmunten

« Antwoord #13 Gepost op: 02 Mei 2007 - 01:09:02 »

Al mijn kennis heb ik vergaard in het circuit en met papieren info uit geschiedenisboeken met omschrijvingen doch zonder afbeeldingen. Vandaar dat ik vaak uit een andere hoek bepaalde dingen zie en reageer. Topic stond al ettelijke maanden open en er was niet afdoende op gereageerd. Na 120 dagen sluit het topic en moet ik daaruit concluderen dat er daarna geen hond meer naar kijkt? Vind ik een slechte zaak.

Ik ben blij dat je de moeite hebt genomen mijn intuitie aan te pakken zodat er nu een afdoende antwoord is op de inbrenger van deze thread. De één heeft immers meer verstand van bepaalde zaken dan de ander en dit forum zie ik als een overkoepeling om de kennis van verschillende mensen bij elkaar te brengen. Groetjes, Eric.

Eric Tulling
Goodies
full lid

-

« Antwoord #14 Gepost op: 02 Mei 2007 - 11:18:55 »

hoi @muntenman,

Toch is het leuk, om deze oude raadsels weer eens op te pakken. Dat is wel dankzij jouw submits, anders zag ik ze niet in "Toon nieuwe reacties" voorbij komen. Ik ben heel lang niet actief geweest op dit forum, maar ik moet zeggen dat het stimuleert hoor !

Wink
Lx
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: