|
spaarvarken
|
 |
« Gepost op: 26 Januari 2006 - 20:47:13 » |
|
Beste heren, (Dames) Zouden jullie mij meer kunnen vertellen over de munt die jullie in de scans zien. Ik dacht dat het een snaphaanschelling uit Friesland was. Ik heb hem voor 18 euro gekocht dus ik weet niet of ik mij er een kleine buil aan ben gevallen. De diameter is 31 milimeter en het gewicht zit onder de 10 gram. Het betreft hier een munt die is gevonden in de omgeving van Thorn. De voorkant is in redelijk goede staat. De achterkant is echter bijna geheel vervaagd, maar je kunt (nietop de scan nog wel een ruiter te paard zien waarbij het hoofd van het paard naar rechts staat. Met vriendelijke groet, François Ps bekijk ook eens mijn nieuwe aanwinst in de daarvoor bedoelde rubriek
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 26 Januari 2006 - 21:02:10 » |
|
hoi @Spaarvarken, Drie opmerkingen bij deze munt-foto's - waarom de munt in het munt-mapje gefotografeerd ? Door de spiegeling van het plastic zie je niks ! - zoveel grijs rondom de munt kost alleen maar ruimte. Max plaatje voor het forum is 50 kilo-bytes, waarom overbodig grijs meesturen. - last but not least  ik zie grootte is 15 kilobyte. Plaats de munt gerust wat groter, bijv 40K. Maximum is 50K. Ik zou met dit plaatje geen uitspraak durven wagen..  Lex
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: 
Eerst het boek, dan de munt.
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 26 Januari 2006 - 21:26:18 » |
|
Hallo spaarvarken,
Volgens de Zonnebloem catalogus is de Friese snaphaanschelling 6,65 gram met een diameter van rond 35mm.
[speculatie]Weet je zeker dat dit stuk van zilver is? Ik vraag mij af of het niet een afgietsel of iets dergelijks kan zijn. Vroegere generaties verzamelaars produceerden die voor elkaar om lege plekken in de verzameling te kunnen vullen. De kz van deze reproducties is vaak glad.[/speculatie]
Peter
|
|
|
|
|
|
Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
|
|
|
|
spaarvarken
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 26 Januari 2006 - 21:53:44 » |
|
Hij klinkt toch echt als zilver. Ik zal morgen even foto 's plaatsen zonder hoesje. Mag ik vragen hoe ik het duidelijkst kan herkennen dat iets een afgietsel is ?!
Hij is aan de rand een beetje gebrokkeld. Maar hij lijkt daar ook van Ziver.
Met vriendelijke groet,
Francois
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 26 Januari 2006 - 22:02:09 » |
|
Klank is goed teken ! Kijk voor meer aanwijzingen ook eens goed naar die zwarte plekken: zit het zilver erop en is het zwarte dieper dan de munt, dan is je stuk mogelijk geplateerd. Is het gewicht ook veel lager, dan is het zeker geplateerd. Een en ander wil dan nog niet zeggen, dat Figleaf gelijk heeft, het kan ook nog een vervalsing uit de tijd zijn. Zit het zwart er bovenop en klopt het gewicht, dan is het zilver en echt denk ik. Die 31mm kan prima, want deze is "gepeld". Dat deden ze in de middeleeuwen om zilver op te sparen..  Lx
|
|
|
|
« Laatste verandering: 26 Januari 2006 - 22:04:21 door Goodies »
|
|
|
|
|
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 26 Januari 2006 - 22:09:02 » |
|
@François: afgietsels in zand zijn gewoonlijk iets groter dan het voorbeeld. Het veld is vrij grof. Als je een echte bij de hand hebt, de letters zullen ook net iets groter zijn. Het stuk is helaas te klein om via het soortelijk gewicht iets te zeggen. Je zou een juwelier kunnen vragen of dit 0,500 zilver kan zijn.
@Goodies: het stuk is minder dan 10 gram. Dat is significant zwaarder dan het officiële gewicht. Het is tegelijk iets kleiner, dus moet het dikker zijn dan een officieel stuk. Dat zou op een afgietsel kunnen wijzen. De betaalde prijs wijst ook niet op een echte.
Peter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
spaarvarken
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 26 Januari 2006 - 22:18:12 » |
|
Ik zal eens gaan vragen morgen bij een juwelier.
Ik dien nog wel op te merken dat het gewicht wel ver beneden de 10 gram is. Ik heb niet echt een goede weegschaal voor dat soort dingen, maar het gewicht zit er dusdanig ver onder dat het wel kon overeenkomen. Maar dat blijft natuurlijk speculeren.
Die afgietsels in zand dat is nieuw voor mij van wanneer is deze methode ? Hij is net zo dik als een rijderschelling van Zuthpen 1688 die ik hier heb liggen.
Met vriendelijke groet,
Francois
Ps maakten ze in Thorn ook vervalsingen van de friese snaphaanschelling ? Zou het dat kunnen zijn ? Met een lager zilvergehalte nog.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
spaarvarken
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 26 Januari 2006 - 22:33:49 » |
|
Ik heb zojuist de zilveren Delmonte weten te bemachtigen via E-bay zonder supplement!
Ik ben dus erg blij!
Groetjes
Francois
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 26 Januari 2006 - 22:37:43 » |
|
Bij een waargenomen diameter van 31mm en 35mm officieel verwacht ik bij een officieel gewicht van 6,65 gram een gewicht van maximaal 5,9 gram. Als het gewicht van jouw stuk daar onder zit gaat mijn speculatie niet op. Een bevriende juwelier wil hem misschien wel voor je wegen.
Afgieten in zand is mss wel de oudste methode van imitatie en een die nog steeds gebruikt wordt. Het is goedkoop, heel eenvoudig en er is geen apparatuur voor nodig.
Peter
|
|
|
|
« Laatste verandering: 26 Januari 2006 - 22:43:09 door Figleaf »
|
|
|
|
|
|
spaarvarken
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 26 Januari 2006 - 23:21:19 » |
|
Het gewicht zit op een zeer onnauwkeurige weegschaal ongeveer op de helft van de 0 en 10 gram. Wel zit er nog een verdachte uitstulping met vlak daarnaast een gaatje. Het zal hier wel om een vervalsing gaan.
Groetjes,
Francois
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 27 Januari 2006 - 12:15:02 » |
|
hoi @Francois, graag muntje uitpakken en opnieuw fotograferen. Je zegt gaatje, misschien is het wel een muntsierraad ! Dat zou tevens de lage prijs kunnen verklaren ! In Assen op de munt-manifestatie kocht ik vorig jaar onderstaande schelling voor slechts 12 euri..  Lex
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
spaarvarken
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 27 Januari 2006 - 12:41:22 » |
|
hierbij de nieuwe foto 's
Ik ben helaas niet zo thuis in ht betere knip en plakwerk, maar ik doe mijn best.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 27 Januari 2006 - 13:03:15 » |
|
mooi plaatje, @spaarvarken ! Ik denk dat dit stuk meerdere malen gerepareerd is, dus vol gaten zat.. Dit is een Friese snaphaan, gefeliciteerd daarmee want die dingen zijn best zeldzaam. De conditie is natuurlijk bedroevend slecht, maarja wat kun je verwachten voor 18 euroos.. Heb je nog naar dat zwart gekeken ? Ligt het erop of zit het onder het zilver ?  Lx
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
spaarvarken
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 27 Januari 2006 - 13:11:30 » |
|
Dank je. Het zwarte zit er bovenop. De reparaties verklaren in ieder geval het bladderen een beetje. In welke zin zeldzaam ? Is nog te achterhalen welk type dit is ik bedoel een vroeg of een laat type. De Snaphaan is in Friesland nog een behoorlijke tijd geslagen zo 'n 30 of 40 jaar meen ik me te herinneren.
Tsja voor 18 euro kun je je er niet echt een enorme buil aan vallen. Maar volgens mij toch nog niet echt een hele slachte koop.
Groeten
Francois
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 27 Januari 2006 - 15:15:32 » |
|
Zal moeilijk worden om deze precies te determineren. Het jaartal staat onder het paard op de keerzijde. Het is in elk geval niet 1582. Bij Rondomons vond ik een exemplaar. Op die versie staat het paard geheel in de ring, op bovenstaande munt steekt het linkerbeen van het paard buiten de ring. Bij Carpemunte vond ik 1599, daar zie je dat been wel uitsteken. Op bovenstaande munt eindigt het jaartal in een nul volgens mij, dus 1600, 1610 of 1620 zou kunnen.. Andere munten vond ik niet on-line, dus ik denk dat er een deskundige aan te pas moet komen hier.. (RobKooy?)  Lex
|
|
|
|
« Laatste verandering: 27 Januari 2006 - 15:27:58 door Goodies »
|
|
|
|
|
|