Naar aanleiding van en agesplitst van ( het reinigen van) de
Argenteus van Maximinvs / RIC 826schroevedraaiertje (jij met prepareernaald)
Dat ging over deze munt van Jvlivs:
Dit is een zeldzame munt van Maximinus I, er werd na de determinatie verder gepraat over het reinigen..
Ik heb hem destijds flink moeten reinigen. ( niet chemisch - zag al dat het een biljoen munt was - maar met tandenstokers en prepareernaaldjes. Er zat behoorlijk harde Tattie (= koek) op de munt Zoals je ziet zit er nog koek op de keerzijde. De munt kan nog schoner worden gemaakt.
Ja, ik ken dat : onder de loupe (jij werkt met een soort microscoop dacht ik) en met schroevedraaiertje (jij met prepareernaald) kunnen munten met zulke types vervuiling, mits voorzichtig te zijn, nog heel wat gereinigd worden. Tussen de lettertjes bijvoorbeeld.
Vroeger was ik daar maniak in, alles moest eraf. Soms beschadig je dan wel eens (lichtjes) de patina.
Dus nu ben ik daar voorzichtiger in. Op deze munt zou ikzelf, onder voorbehoud, misschien nog het hoofd van Sol op de achterkant iets meer trachten vrij te maken. Maar meer toch ook niet.
Ja, dat denk ik ook.
Het komt wel meer voor dat onder de koek een mooie munt tevoorschijn komt.
Deze koek heeft de munt jarenlang beschermd. Maar het is een peuterwerk dat gelukkig vaak beloond wordt.
Deze thread is toen opgesplitst.. ik stelde de vraag
Op een
biljoen Argenteus ?

beschadigt dat de munt niet zowiezo ? Als ik met een scherp voorwerp (whatever metalen ding) iets doe op een munt, dan geeft dat
irreversibele effecten, zoals krasjes naast en over de schoongemaakte delen ! Als je dan de munt fotografeert, bij 1200dPI of met een microscoop, zijn deze ingrepen
zeer duidelijk zichtbaar, vooral op biljoen (deze) en zilvermunten. Het risico is dat deze "schoonmaak-actie" aangezien wordt voor "tooling", waardoor de marktwaarde van het stuk aanmerkelijk daalt ! De bovenstaande munt zou ik zelf in deze conditie laten. Het is determineerbaar en ik zie geen bronsrot. Alle acties die je doet kunnen worden
uitgesteld dus, zeker voor een
topstuk als dit is het volgens mij beter om te wachten omdat je in de loop der jaren van alles leert over schoonmaken. Dat leren doe je dan met
goedkopere, minder zeldzame stukken. Als je dan na een tijd echt veel ervaring hebt opgebouwd, kan een stuk als het alsnog (en misschien tegen die tijd
beter) behandeld worden !

Lex
P.S. @Gantois321, @Jvlivs zie dit niet als kritiek. Dit is nu eenmaal mijn mening over schoonmaken ! Ter illustratie het blauw op onderstaande As van Hadrianus is
mogelijk verf, maar ik ben
heel blij dat de verkoper heeft besloten om hier niets aan te doen. Als ik later een (fool-proof) manier heb om het te verwijderen zonder corrosie te veroorzaken, zal ik dat wel proberen..