Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 14:40:34 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Plaatselijk verwijderen van klein, hard vuil op brons  (gelezen 1896 keer)
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Gepost op: 18 Januari 2006 - 14:13:09 »

Naar aanleiding van en agesplitst van ( het reinigen van) deArgenteus van Maximinvs / RIC 826
Citaat
schroevedraaiertje (jij met prepareernaald)

Dat ging over deze munt van Jvlivs:

Dit is een zeldzame munt van Maximinus I, er werd na de determinatie verder gepraat over het reinigen..

Citaat van: Jvlivs
Ik heb hem destijds flink moeten reinigen. ( niet chemisch - zag al dat het een biljoen munt was - maar met tandenstokers en prepareernaaldjes. Er zat behoorlijk harde Tattie (= koek) op de munt Zoals je ziet zit er nog koek op de keerzijde. De munt kan nog schoner worden gemaakt.

Citaat van: Gantois321
Ja, ik ken dat : onder de loupe (jij werkt met een soort microscoop dacht ik) en met schroevedraaiertje (jij met prepareernaald) kunnen munten met zulke types vervuiling, mits voorzichtig te zijn, nog heel wat gereinigd worden. Tussen de lettertjes bijvoorbeeld.
Vroeger was ik daar maniak in, alles moest eraf. Soms beschadig je dan wel eens (lichtjes) de patina.
Dus nu ben ik daar voorzichtiger in. Op deze munt zou ikzelf, onder voorbehoud, misschien nog het hoofd van Sol op de achterkant iets meer trachten vrij te maken. Maar meer toch ook niet.

Citaat van: Jvlivs
Ja, dat denk ik ook.
Het komt wel meer voor dat onder de koek een mooie munt tevoorschijn komt.
Deze koek heeft de munt jarenlang beschermd. Maar het is een peuterwerk dat gelukkig vaak beloond wordt.

Deze thread is toen opgesplitst.. ik stelde de vraag

Op een biljoen Argenteus ? Huh Embarrassed beschadigt dat de munt niet zowiezo ? Als ik met een scherp voorwerp (whatever metalen ding) iets doe op een munt, dan geeft dat irreversibele effecten, zoals krasjes naast en over de schoongemaakte delen ! Als je dan de munt fotografeert, bij 1200dPI of met een microscoop, zijn deze ingrepen zeer duidelijk zichtbaar, vooral op biljoen (deze) en zilvermunten. Het risico is dat deze "schoonmaak-actie" aangezien wordt voor "tooling", waardoor de marktwaarde van het stuk aanmerkelijk daalt ! De bovenstaande munt zou ik zelf in deze  conditie laten. Het is determineerbaar en ik zie geen bronsrot. Alle acties die je doet kunnen worden uitgesteld dus, zeker voor een topstuk als dit is het volgens mij beter om te wachten omdat je in de loop der jaren van alles leert over schoonmaken. Dat leren doe je dan met goedkopere, minder zeldzame stukken. Als je dan na een tijd echt veel ervaring hebt opgebouwd, kan een stuk als het alsnog (en misschien tegen die tijd beter) behandeld worden !

Smiley
Lex

P.S. @Gantois321, @Jvlivs zie dit niet als kritiek. Dit is nu eenmaal mijn mening over schoonmaken ! Ter illustratie het blauw op onderstaande As van Hadrianus is mogelijk verf, maar ik ben heel blij dat de verkoper heeft besloten om hier niets aan te doen. Als ik later een (fool-proof) manier heb om het te verwijderen zonder corrosie te veroorzaken, zal ik dat wel proberen..

« Laatste verandering: 21 Januari 2006 - 19:36:32 door Goodies » Gelogd
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #1 Gepost op: 18 Januari 2006 - 15:27:36 »

Hallo Goodies :

De kunst bestaat erin de corrosie (die vaak uit heel hard aangekoekte aarde bestaat, net cement) aan te raken en te verwijderen, en niet de patina.
Dat zie je niet met de loupe. Misschien wel met de microscoop, maar ik bekijk toch nog steeds mijn munten met het blote oog en/of met een loupe.
Hoe meer je vergroot hoe meer akelige dingen je ziet natuurlijk, niet alleen op munten, bekijk een menselijke huid maar eens onder de elektronenmicroscoop, wij zijn letterlijk overwoekerd door monster(tje)s.
Jvlivs
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 18 Januari 2006 - 18:02:38 »

Hoi Goodies, Gantois,

Ik heb de munt enekele jaren geleden al onder de microscoop met scalpel en diverse prepareernaalden schoongemaakt.
Met dit gereedschap doe ik alleen de dikke korsten.
Zodra ik kort bij de munt kom, dan ruil ik dit gereedschap voor tandenstokers.

Het komt inderdaad wel eens voor dat bij de koek iets van de patina mee "losraakt".

Bij deze munt is dit gelukkig niet voorgekomen. De patina is keihard!!!!

Ik maak sowieso de bronzen munten nooit helemaal schoon. Een beetje "drek" tussen de letters ziet vaak schitterend uit!!!

Als je echt een superkwaliteit follis uit de grond haalt, dan wrijf je hem zo schoon. Als je hem dan ook nog eens onder de kraan
afspoelt, dan is alle drek verwijderd.
Dit komt echter zeer zelden voor!!!!!!

Groeten,

John.
Jvlivs
Volledig lid

« Antwoord #3 Gepost op: 18 Januari 2006 - 21:10:02 »

Hoi Goodies,

Die as van Hadrianvs lijkt me nieuw gepatineerd. (In de dampen van ammoniak).
Zelf heb ik een as van Nero geonden. Daar zat zo dik de koek op. Manueel kreeg ik hem niet
schoon. Dus daarom de harde aanpak. Bronzen aangekoekte munt in de ammoniak.
De dag erna is de munt helemaal schoon. (Goudkleurig -hihi).

Hierna heb ik de munt in de ammoniakdampen gehangen.
Ik neem dan een stukje styropoor. Hierop plaats ik een 4-tal zeer dunne naalden met de spitse
punt naar boven. Op deze punten leg ik de munt. Zo kunnen beide kanten tegelijk in de ammoniak
"roken".

Styropoor wordt in een bakje met ammoniak geplaatst. Hierna bakje afsluiten.

Ik zal eens of ik nog tijd heb om de as te plaatsen.

Groeten,

John.
Jvlivs
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 18 Januari 2006 - 21:41:58 »

Hoi Lex,

Ik durf bijna met zekerheid te stellen dat jouw as van Hadrianvs nieuw gepatineerd is, d.m.v. roken
in de ammoniak.

Ik heb mijn Nero-as bekeken. (Deze had na chemische reiniging een echte koper-kleur).
Deze heeft na "roken" exact dezelfde patina als jouw munt.

Ik geloof wel dat onze munten te kort hebben "gerookt". Collegazoekers van mij hebben ook
munten op die manier gepatineerd, en de patina op hun munten is donkerder en meer egaal.

De Nero as heeft een massa van: 9.15 gram.
De diameter is: 28-29 m.m..

Rest mij nog te melden dat ik deze munt maanden in een afvalbakje had liggen.
Hij zag er echt als schrot uit, maar ik voelde nog een kop, mede daarom heb ik op deze
munt de "rooktest" toegepast. Was echt wel kicken toen daar de diknek Nero onder tevoorschijn kwam.

Groeten,

John.

bacchus
full lid

wie zoekt die vind

« Antwoord #5 Gepost op: 18 Januari 2006 - 22:04:34 »

hallo,ik ga met john mee,ik heb ook eens een as van antoninius pius gevonden in zeer extreem slechte toestand, en heb toen ook exact de zelfde methode als john toegepast.in mijn eerste poging zag de munt er ook hetzelfde uit als de munten van jullie met veel van die blauwe plekken erop.toen ik niet tevreden hierover was heb ik het nog eens geprobeerd en waren de blauwe vlekken bijna weg,zie scans.
trouwens schitterde munten john.ga zo door Wink
bacchus.
« Laatste verandering: 18 Januari 2006 - 22:07:22 door bacchus » Gelogd

bachhus
Jvlivs
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 18 Januari 2006 - 22:10:45 »

Hoi Bacchus,

Die heb je inderdaad perfect gepatineerd!!!!!
Het is dat je het zelf zegt!!!
Als je zou zeggen dat je hem net zo gevonden hebt, dan zou ik het echt geloven.

Ik ben een beetje lui, anders had ik die Nero nog eens behandeld. Ik geloof wel dat ik hem in de toekomst nog een
extra " rookbeurt" geeft.

Bedankt voor de reactie en de geplaatste foto's.

Groeten,

John.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 19 Januari 2006 - 18:05:15 »

Dank voor de info over kunstmatig patina jongens, ik dacht dat mijn As van Hadrianus zo blauw was geworden door (vervuilde, chemische) bodemcondities of zo ! We leren (nog steeds) elke dag bij op dit forum..

Wink
Lx
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #8 Gepost op: 21 Januari 2006 - 11:16:03 »

Ik heb deze as van Hadrianus langdurig in handen gehad,
en heb (ook) veel ervaring met reinigen en patineren.
Zelf dacht ik dat deze munt wel "natuurlijk" was.

mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 21 Januari 2006 - 11:36:31 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: