Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 14:37:41 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Lichte oxidatie van munten in gesloten plastieken mapje.  (gelezen 1820 keer)
Frank.V
groentje
*

Geslacht: Man

« Gepost op: 20 Januari 2006 - 14:33:12 »

Hoi ,

hier gaat mijn eerste vraag,heb een paar volledige sets van munten gangbaar in '79 en '80.(FDC)
Deze zitten zoals jullie weten in gesloten plastieken mapjes.
Nu is het zo dat een paar munten lichte oxidatievlekken vertonen(groen)binnenin de mappen.
Toch even vragen wat daarmee aan te vangen.Knip ik ze open en poets ze op, Wink of zijn er andere opties?
Kan me wel voorstellen dat de waarde ervan zal verminderen als de mappen opengemaakt zijn.
Zeker is ook dat ik het zo niet kan laten,het kan alleen maar erger worden.

groeten
Frank
zuster12
full lid

munten en biljetten zijn top

« Antwoord #1 Gepost op: 20 Januari 2006 - 18:05:02 »

Dat deze munten plots een groene laag krijgen is inderdaad te wijten aan oxidatie.
wat het bij deze munten nog ergerlijker maakt natuurlijk, omdat ze toch speciaal uitgegeven zijn.

waarschijnlijk moet het plastic mapje waarin ze zitten toch links of rechts ergens open zijn, dat verklaart de groene laag.
oa door temperatuursverschil, vochtig en dan droog enz.

Nu wat te doen ? Daar zijn ook verschillende mogelijkheden afhankelijk hoe je verzamelt.

verzamel je alle belgische munten op jaartal?
dan kan je deze inderdaad uit het plastic mapje halen en in een munthouder steken en alzo in een speciale muntenmap.

hou je de speciale munten appart? dan word het moeilijk, eens deze munten uit hun verpakking zijn is de waarde bijna nihil in vergelijking in hun verpakking uiteraard.

qua opkuisen van munten is hier ergens een item aan verbonden, probeer het straks te zoeken.
daar zij veeeeeeeeeeeeeeele meningen over, waar iedere verzamelaar zijn eigen 'ding' meedoet

ik verzamel alle munten en belg.biljetten.
zuster12
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 20 Januari 2006 - 18:07:31 »

zowat alles wat met reinigen van munten temaken heeft vind je hier

http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=4094.0

Frank.V
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 20 Januari 2006 - 21:27:57 »

Beste Zuster 12,
Bedankt voor je snelle reactie.Toch nog even vermelden dat de plastieken mapjes hermetisch toe zijn.
Het plastiek is gewoon dicht gevulcaniseerd.
De oxidatie heeft bijna alleen plaats waar de randen van de munten het plastiek raken.
Eigenlijk verzamel ik op jaartal,toch vind ik het spijtig de mapjes open te maken,temeer ik de munten die in het mapje
zitten al in mijn verzameling heb,weliswaar niet in FDC staat natuurlijk.
Zal er nog wel eens over nadenken,hoe ik het zal oplossen.
Toch bedankt voor je hulp!!

Groeten
Frank
zuster12
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 21 Januari 2006 - 11:23:02 »

toch effe verduidelijken, mochten de munten inderdaad hermetisch afgesloten zijn dan kan er nooit van die groene oxcidatie opkomen. Ergens moet er een pietluttig gaatje zijn, zo kan er lucht aan.

wat betreft de munten van de setjes reeds in uw verzameling?

dan heb je toch reeds setjes open gemaakt, of heb je alleen circulatie munten ?
want bv 50fr , 20fr , 5fr , 1fr , 50 centiem van 1989 vind je alleen in deze setjes, en kunnen dus niet in uw verzameling zitten zonder een setje open tedoen.
en als ze daar uit komen zijn ze toch (normaa) FDC

graag verdere uitleg,
grtzl

aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #5 Gepost op: 21 Januari 2006 - 14:49:55 »

Ik ben geen België kenner, maar misschien hoort de thread in "reinigen" thuis?
Een paar opmerkingen, oplossingen heb ik helaas geen.
Het is geen oxidatie koperoxide I of II zijn uitgesloten de eerste is rood en de tweede zwart.
De groene kleur duidt op een koperverbinding, alleen carbonaten kunnen uit de in de lucht aanwezige CO2 worden gevormd, maar het CO2 gehalte in lucht is laag 0,035% (het laatste cijfer kan bij mijn weten oplopen tot Cool zijn groen.

Het is (dus) vermoedelijk geen reactie met gassen uit de lucht, Ik vermoed dat een chloridehouden weekmaker in het plastic de boosdoener is.
de munt zal door reageren als je haar laat zitten, als je de munten anders verpakt is de "tijdscapsule" open en wordt daardoor de munten(veel?) minder waard.

Als je de temperatuur verlaagd, daalt de reactie snelheid iedere 10o, grofweg met een factor 3.
Dus als je de munten in een diepvies -17oC bewaard (maar wie is nu zo gek?) zal het proces minder dan 1/10e van de reactiesnelheid bedragen dan bij kamertemperatuur.
Ik weet niet of mijn beschouwing wat bijdraagt. Sorry dat ik niet meer hulp kan bieden  Embarrassed
mvg a  Smiley
« Laatste verandering: 21 Januari 2006 - 14:55:04 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Frank.V
groentje
*

« Antwoord #6 Gepost op: 22 Januari 2006 - 00:59:07 »

Hallo zuster 12,

Toch begin ik er stilaan aan te denken de mapjes open te snijden.De groene verkleuring is niet alleen op de koperen
0,5O franken maar ook op de 1 fr en 5 fr stukken.Op één 0,50 fr stuk is zelfs een prachtige vingerafdruk in groene kleur te zien.
De mappenvuller(ster)van dienst in 198O had beter zijn pollekes gewassen of beter nog witte handschoentjes aangetrokken.
De stelling van aurelianus zou ook kunnen,een chemisch product die in het plastiek zit kan de munten aantasten.
En ik dacht dat plastieken muntmapjes zo wie zo cloridevrij waren.
Ter verduidelijking ,de andere munten die ik heb zijn circulatiemunten,en de mapjes zijn van '79 en 8O.
Alé,om een lang verhaal kort te maken...zal de mappen openen en de munten ontdoen van de groene kleur.
Daarna steek ik ze in munthouders!
Hartelijk dank voor jullie goede raad en tips !!

Vriendelijke groeten
Frank

stapper
Senior lid

« Antwoord #7 Gepost op: 23 Januari 2006 - 09:37:23 »

Zoals Aurelianus zegt is de groene verkleuring hoogst waarschijnlijk te wijten aan de weekmakers in het plastiek. In de jaren '70 wist men nog niet dat chloor de munten kon aantasten. De groene aanslag is in ieder geval gemakkelijk, zonder schade aan de munten te verwijderen met dissolvant (om nagelak van nagels te halen). Nadien de munten spoelen met neutraal water en in een munthouder zonder weekmakers steken.

Ik verzamel dus ik besta Huh
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: