Onderscheid maken lijkt me moeilijk omdat zoals Roelof het al aangaf het op voorhand vaak helemaal niet duidelijk is bij welke periode het voorwerp hoort.
Dit kan liggen aan het voorwerp of aan de kennis van de inbrenger.
hoi @batavier, dat is in "Romeins" opgelost doordat de moderator threads na behandeling verplaatst. Ik zie niet in, waarom dat in de vondsten-rubriek niet zou kunnen. Om het laagdrempelig te houden (sterk punt!) en zo weinig mogelijk werk voor de moderator, is het dan niet een idee, om in plaats van "Romeins" en "niet-Romeins" een onderverdeling in drie, dus "Onbekende vondst", "Middeleeuws en later" en "Romeins" aan te brengen ? Uiteraard gaat hier het bezwaar van RobKooy en Michiel/Ruud weer meespelen, er komt dan een onder-rubriek bij, d.w.z. een regel extra op de voorpagina.
Wel pleit ik ervoor dat de threads (welke dan ook) inhoudelijk zo goed mogelijk worden onderbouwd.(liefst met literatuurverwijzing) (....) Ik ben een groot voorstander van "de brede blik".
Dat is toch altijd bij een verantwoorde behandeling van de vraag ? Hoe de indeling ook is ?
Met dat tweede heb je een punt natuurlijk

Ik zou er dan ook voor willen pleiten om de rubrieken "Romeins" en "Middeleeuws en later" gesloten te houden voor nieuwe topics. Alleen reageren, niets nieuws plaatsen. De moderator verplaatst de thread wanneer hij dat nodig acht. Is een radicale oplossing, maar het maakt zo'n rubriek veel aantrekkelijker voor geinteresseerde lezers. We hebben veel lezers hier.. het is net een on-line museum soms..
Een groot voordeel van splitsen in drie is tevens, dat het lijstje met actuele, lopende threads (in "Onbekende vondst") kort kan blijven. Op dit moment groeit die rubriek als kool: binnen twee weken vond ik bijvoorbeeld "Romeinse Gewichten" ergens op pagina drie..
Een apart tijdelijk rubriekje "Onbekende vondst" voor nieuw ingediende voorwerpen lost ook een ander bezwaar op:
Ik kan me voorstellen dat je als beginnend forumlid en/of detectorzoeker vol trots je tinnen kepeltje plaatst en vervolgens ziet dat je bijdrage geen enkele reactie oplevert terwijl er wel pagina's vol geschreven worden over een vermeend Romeins dingetje dat men dan niet zo snel meer zal plaatsen
De threads die "eindeloos blijven doorlopen" of "op en neer dansen" staan dan namelijk niet in dezelfde rubriek als het tinnen (l?)kepeltje, zelfs niet als het uit dezelfde tijd komt. Het staat in "Onbekende vondst" totdat het behandeld is door een deskundige, die (minimaal) een verplaatsing kan verzoeken.

Lex