|
Spitter
|
 |
« Gepost op: 16 Januari 2006 - 20:05:04 » |
|
Hoi, Misschien een raar idee, maar is het misschien verstandig om de rubriek metaaldetectorvondsten onder te verdelen in aparte rubrieken. Je word de laatste tijd bekogeld met romeinse vondsten, het lijkt wel of er niets anders gevonden word. Niet dat ik tegen romeins ben, maar ik vind dat de andere vondsten minder onder de aandacht komen omdat ze steeds onderaan komen te staan door de massa aan romeinse voorwerpen, die steeds bovenaan staan. Je kan de rubriek misschien onderverdelen in Romeins, Middeleeuwen, Latere periode en Onbekend, enz. Het is maar een idee, dus ik hoop dat ik niemand op de zere tenen trap. Groeten Jan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Roelof Klasens
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 16 Januari 2006 - 20:27:43 » |
|
Hallo Jan Marinus, ook ik heb dit al eens naar voren gebracht, er ontstond toen een hele leuke discussie. Op het eind ervan kwam er niets uit. Dit is een muntenforum en geen detectorforum, dus de detectorvondsten rubriek is en blijft een bijzaak. Ondanks dat de rubriek de tweede grootste of hoe zeg je zoiets, een behoorlijk bezocht iets is. Is het helaas niet mogelijk of niet gangbaar om het zodanig te veranderen opdat er vele gebruikers plezier en gemak aan kunnen beleven. Ook denk ik dat er meerdere collega's net zo over denken. Niet dat ik romeins niet leuk vind, er zijn er zelfs stukken bij die van mij zo het museum in kunnen hoor. Er word b.v. een knoop geplaatst, gelijk erachteraan een tigtal romeins en weg is de knoop. Ik begrijp jouw argumenten heel goed en ben het ook met je eens, maar we moeten gewoon wachten tot de stroom Romeins wat dunner word. Vandaar dat ik ook wat meer aktiever op andere sites bezig ben, en hier niet zoveel berichten meer plaats. groeten Roelof. ( die aan het wachten is tot de vorst uit de grond is !!) 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Spitter
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 16 Januari 2006 - 20:58:13 » |
|
Hoi Goodies en Roelof,
Ik heb toen jammer genoeg die discussie niet gevolgd, anders was ik met je mee gegaan Roelof. Ik ga die discussie nog eens lezen, en kijken wat de reacties zijn. Het is zeker een Muntenforum maar ook een Detectorvondstenforum, dus ik zie niet in waarom munten wel onderverdeeld kunnen worden en de metaaldetectorvondsten niet. Maar goed zoals je al zei, we zullen geduld moeten hebben en wachten dat er wat minder romeins gevonden word. Zoals het forum de laatste tijd is, vind ik het ook minder leuk en kijk af en toe ook eens op een ander forum, niet dat ik daar al voorwerpen opgezet heb, maar wel om te kijken hoe het daar is. Ik vind het jammer van dit forum, want het was altijd het leukste forum om te bezoeken en keek graag naar de vondsten van anderen. Zoals ik al zei, niets tegen Romeins maar wel tegen de hoeveelheid, zodat het andere weggedrukt word. We zullen maar hopen dat er veel reacties op komen, die hier in meegaan, zodat er misschien toch over nagedacht word het forum aan te passen.
Groeten Jan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mat
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 16 Januari 2006 - 21:14:03 » |
|
Voor mij werkt dit forum goed. Hoeft niet zonodig een apparte metaaldetectie. Ik bekijk wat ik wil bekijken en als ik iets te zeggen heb, dan zeg ik het. Heb ik niks te zeggen, dan houd ik mijn mond. Als je nu en dan eens klikt op bekeken treads, dan ben je al een stuk op weg. De volgende keer begin je met een blanke lijst en als je dan een interesante tread vind, dan kan je deze zelf naar voren halen. Ik begin als ik op dit forum kom, altijd met het zoeken naar nieuwe berichten sinds mijn laatste bezoek. En of het nu Romeins of middeleeuws is, het wordt met een metaaldetector gevonden en soms kan je het nog niet thuisbrengen. Als het ook nog in een apparte lijst gezet moet worden is het hek helemaal van de dam. Voorbeeld, iemand vind iets ronds op een Romeinse site, wordt al geplaats alszijnde Romeinse FIBEL. 40% wat op Romeinse site's wordt gevonden kan Romeins zijn, Moeten we die andere, waar we niet zeker van zijn dan bij middeleeuws plaatsen? Zijn ook zoekers die het verschil tussen Romeins en Middeleeuws en nieuwe tijd niet kennen, waar moeten zij dan met hun vondsten terecht? Nu kan eenieder zijn voorwerp hier plaatsen en eenieder kan hier ook op reageren. GR Mat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bacchus
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 16 Januari 2006 - 21:54:05 » |
|
zo denk ik ook erover mat,ik vind alle metaaldetectorvondsten leuk,maar om nou uren met een knoop van 100 jaar bezig te zijn ,nee.een echte leuke bv, middeleeuwse vondst word hier zeker niet naar onder gekeilt,maar integendeel.precies zo als mat zegt,als iemand interesse in een knoop heeft ,zal hij of zij daar ook wel een reactie op geven.zoniet,dan is er helaas voor dat objekt ook niet veel interesse.maar het schijnt toch dat romeins keltisch of middeleeuws spul meer in trek is dan bv een knoop.ik heb ook al gehad dat er op een voorwerp van mij niet gereageert is ,maar dan probeer ik het later nog eens en anders heb ik eenmaal pech.ik wil niet veel zeggen ,maar als er bv geen romeins keltisch of middeleeuws spul word getoont, dan blijft metaaldetectorvondsten toch maar een saaie bedoeling vind ik?
bacchus.
bacchus.
|
|
|
|
|
|
bachhus
|
|
|
|
Spitter
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 16 Januari 2006 - 22:14:10 » |
|
Hoi Bacchus,
Het gaat er niet om of je leuk vind of niet, maar om het gemak van de forumleden. Een splising van metaaldetectie zou voor de gebruiker veel gemakkelijker werken en alles is dan beter te overzien. Een saaie bedoeling is het zeker niet. als je eens kijkt hoeveel mooie en interessante voorwerpen er uit een latere periode als de middeleeuwen gevonden worden, dan zou ik dit zeker niet durven zeggen.
Jan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bacchus
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 16 Januari 2006 - 22:51:26 » |
|
sorry jan,maar dat is mijn mening.tuurlijk heb je ook veel interessant nieuwer spul dan alleen romeins of middeleeuws,ik heb een hele kist met modern spul en ook een kist met knopen encetera,maar dat vind ik gewoon minder interessant dan bv romeins spul,wat meen je wat de vele zoekers die hier bijna alleen maar romeinse spullen laten zien nog allemaal thuis hebben liggen wat ze niet interessant vinden en dus ook niet hier plaatsen.ik zeg maar zo,als een metaaldetectorvondst interessant is krijgt men daar zeker veel reacties op ,uit wat voor tijd dan ook.als er bv iemand een knoop uit de eerste wereldoorlog plaatst en erna plaatst iemand een romeinse gesp of noem maar op,dan valt de knoop inderdaad in het niet.logisch. het zou misschien voor enkele mensen inderdaad een uitkomst zijn als metaalvondsten werd onderverdeeld in bepaalde periodes maar die discussie is er al vaker geweest,maar zonder succes.
bacchus.
|
|
|
|
|
|
bachhus
|
|
|
Ben te Boekhorst
Volledig lid

Van kennis delen wordt je rijker
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 16 Januari 2006 - 23:32:18 » |
|
En nu maar wachten op een detector die niet discrimineert op metalen, maar op een die ingesteld kan worden op era's!
Ben
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 16 Januari 2006 - 23:41:44 » |
|
Merkwaardig dat we in deze thread nog niets hebben gehoord van de moderatoren van de desbetreffende rubrieken (michiel en Ruud). Zijn zij niet degenen die het beste overzicht hebben van wat er in de door hen beheerde rubrieken omgaat en wat er eventueel aan de rubrieks-indeling veranderd zou kunnen/moeten worden? Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 22 Januari 2006 - 18:56:19 » |
|
Yep. Nu (22-1-05) nog steeds niets. Het idee was niet nieuw. Lees Roelof Klasens - Metaaldetector in deze rubriek. Aurelianus noemde daar een argument uit de moderator-hoek, ik haal aan Dat is toen afgewezen, omdat er al genoeg sites met specifiek Romeinse voorwerpen zouden bestaan en dat dit forum eigenlijk een numismatisch forum is / zou zijn en het anders te groot zou worden.
Wat betreft deelname van de betrokken moderatoren, zowel Michiel (eerst) en Ruud (aansluitend) hebben zowiezo afwijzend gereageerd op de voorgestelde veranderingen, vnl met het argument dat het "beheer" zou belasten met een nieuwe rubriek. De laatste berichten daar, dwz van de zoekers Limburg, Bacchus en (indertijd) aureum zijn positief, maar er is verder geen vervolg geweest. Toen werd deze thread geplaatst door Jan Marinus. Misschien is het nodig, om deze thread weer een (opbouwend) op gang te helpen, de vraag was.. Is het mogelijk er een rubriek bij in te plaatsen zoals b.v. Romeins en in deze thread, een soortgelijke vraag Je kan de rubriek misschien onderverdelen in Romeins, Middeleeuwen, Latere periode en Onbekend, enz.
Mijn mening is bekend, zie de andere thread.  Lx
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 22 Januari 2006 - 19:08:30 » |
|
Even de mening van een niet-betrokkene: Welk merk metaaldetector je ook gebruikt, deze selecteert niet op ouderdom van het gevondene. Is het Romeins, middeleeuws, een eeuw oud, of vorige week verloren; het maakt de metaaldetecor allemaal niets uit: De piepstok piept. Waarom op dit forum dan wél onderscheid maken naar tijdperk? Uitsluitend omdat enkele zoekers daar voorstander van zijn? Wellicht tijd voor een poll waarin alle detectorzoekers hun mening kunnen geven. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
|
Gladius
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 22 Januari 2006 - 19:38:39 » |
|
Ik denk ook dat het er mee te maken heeft dat sommige leden hun eigen draden iedere keer omhoog halen en weinig of nooit op draden van anderen reageren. Zo kan je je eigen onderwerp op een wat drammerige wijze natuurlijk in de picture houden.
|
|
|
|
|
|
DAMNATIO MEMORIAE
|
|
|
|
Roelof Klasens
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 22 Januari 2006 - 20:19:52 » |
|
Hallo, de detector die op era's selecteerd ben ik ook nog niet tegengekomen. @ Rob, waarom onderscheid maken naar tijdperk  We praten hier toch over het gebruikersgemak van het forum ?? Een Willem cent zoeken we toch ook niet bij de kelten ?? Veel dingen weet men niet uit welke periode het stamt, maar er zijn er ook genoeg die bij voorbaat al geplaatst zijn in een periode. Veel dingen zijn er hier al gedetermineerd door mede forum leden en die kunnen daarna toch verplaatst worden in de daarvoor bestemde rubriek?? Zoiets gebeurd er toch ook bij de munten ?? Er zijn collega's genoeg die kunnen determineren met een preciesie van heb ik jou daar, dus dat zou volgens mij toch niet het probleem zijn. groeten Roelof.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 22 Januari 2006 - 21:12:21 » |
|
Ik denk ook dat het er mee te maken heeft dat sommige leden hun eigen draden iedere keer omhoog halen en weinig of nooit op draden van anderen reageren. Zo kan je je eigen onderwerp op een wat drammerige wijze natuurlijk in de picture houden @Gladius dat threads omhoog gehaald worden door nieuw bijdragen klopt op zich wel, dat ging onder andere bij Romeinse Vogel en Romeinse gewichten maar dat kwam ook om dat er in de loop van de tijd meer plaatjes werden gevonden. Ook de zeer lange thread Kattenkop-fibula is op en neer gegaan in de boards, maar ik vraag me af of het ijdelheid van de zoekers of "drammen is". En of het echt een probleem is, dat ook. Ik vond het wel een mooi initiatief, om bepaalde grote threads aan bepaalde soorten voorwerpen te wijden. Als we het zaakje in twee stukken hakken (Romeins en niet-Romeins) kunnen we van zulke lange threads bijv "sticky topics" maken, want het zijn toch mooie threads ?  Lex
|
|
|
|
« Laatste verandering: 22 Januari 2006 - 21:14:50 door Goodies »
|
|
|
|
|
|
Gladius
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 23 Januari 2006 - 00:09:20 » |
|
@Goodies.
Miij maakt het verder niet veel uit daar ik buiten de antieke en middeleeuwse muntenrubrieken nauwelijks meer schrijf. Dat heeft ook deels met mijn eerdere opmerkingen te maken. Toch is dit wel een probleem, want dat word hier ook al weer aangegeven dat andere vondsten gewoon ondergesneeuwd raken. Daar is in de rubriek zelf ook over geklaagt dat sommige 'vragende' leden teveel in hun eigen tokootje of groepje blijven hangen. Feit is dat daardoor sommige voorwerpen eindeloos bovenaan blijven hangen en andere vondsten nauwelijks aandacht krijgen. Ik kan me voorstellen dat je als beginnend forumlid en/of detectorzoeker vol trots je tinnen kepeltje plaatst en vervolgens ziet dat je bijdrage geen enkele reactie oplevert terwijl er wel pagina's vol geschreven worden over een vermeend Romeins dingetje dat men dan niet zo snel meer zal plaatsen. Ik denk dat je dat als forum natuurlijk niet wil. Maar nogmaals ik heb er geen belang bij en van Romeins weet ik het meest. Mij persoonlijk benadeelt het dus niet. Maar willen we leden houden en er bij krijgen dan zal er toch zeker naar de agumentatie geluisterd moeten worden. Tegen het ophoog halen van een draad met concrete informatie heb ik overigens niets.
|
|
|
|
|
|
DAMNATIO MEMORIAE
|
|
|
|