hoi @Ben Te Boekhorst.. dit is
duidelijk Tetricus I, prima herkenbaar aan het portret. De grootste fans van de Tetrici woonden hier in de grensstreek volgens mij. Van deze munt is de keerzijde helaas niet zo goed bewaard gebleven. De drie grove lijnen en de grove weergave van de stralenkroon duiden (m.i.) op barbaarse imitatie. Ik kan niet zien, welke personificatie of godheid dit zou moeten zijn. De meest gebruikelijke kandidaten zijn Salus, Spes en Pax, mogelijk zijn de drie lijnen het "jurkje" van Pax hier, maar ik weet het niet.
U zegt, dit is Uw laatste "barbaar". Het waren leuke ! Ik moet zeggen, als ik niet wist, dat U een boeken-man was, dan zou ik toch zweren dat U ergens in Zuid/Oost-Nederland met een piepstok (jargon voor: metaaldetector

) in de weilanden rondloopt ! Heb met heel veel plezier naar de munten gekeken.
En die munten zijn toch geslagen in onze streken, niet door de romeinen, misschien was het gedoogd. In elk geval
lijkt het zo, dat
de Gallische keizers, specifiek de Tetrici en Claudius II populair waren bij de stammen die deze munten sloegen. Maar ook kan het betekenen, dat onder de Tetrici de controle over de munt-circulatie verzwakte. In elk geval is het opvallend dat vooral van de Tetrici zoveel barbaarse imitatie muntslag bestaat. Lezen we de geschiedenis van het Romeinse rijk in die tijd, dan is er sprake van invasies onder Galienus. Postumus kon in het noorden de macht grijpen en tien jaar firm in handen houden. Van Postumus zien we
geen barbaarse imitatie muntslag, in elk geval niet op dit forum, dus als vondst in Gallia. Na Postumus volgde Victorinus, dat was een generaal van Postumus. Na drie jaar werd hij vermoord in een samenzwering waar zijn eigen vrouw een rol in heeft gespeeld. Barbaarse imitaties van Victorinus komen voor, maar zijn
zeldzaam. Nu komt Tetricus I aan de macht door de machinaties van Victorinus'
moeder en na drie jaar eindigt dit bewind in een "schandpaal-parade" door Rome, waarbij de Tetrici geketend door de straten van Rome werden gereden. De heersers van Gallie werden dus steeds zwakker ! Wellicht kunnen we dus het overmatifg voorkomen van "Tetrici" op de barbaarse imitatie muntslag ook zoeken in een gebrek aan controle van de betreffende keizer
op de munt. Misschien waren de regels heel eenvoudig: Wanneer een portret van Tetricus wordt nagesneden, dan "kan dat" gewoon. Postumus nasnijden mag niet (zegt pa?) en Gallienus al helemáál niet.. dus het was misschien afhankelijk van
de afgebeelde op de voorbeeldmunt, welke voorbeeldmunt werd gekozen ? Misschien is het in de 3e eeuw zo gegaan.. Misschien..
Zie ook
Lx Goodies homepage - Militaire anarchie voor mijn muntjes van deze periode. Helaas staat daar niet zoveel barbaars (ben toch een beginnende verzamelaar !).

Lex