Het kranten artikel ging over het aanbrengen van Christogrammen op oude scherven,
die vervolgens in "context" op opgravingen werden aangebracht.
Het type "grappen" dat in mijn optiek echt niet kan.
De vraag is of deze titel de lading dekt, de voorwerpen zijn weliswaar aangetroffen op opgravingen in Nijmegen,
maar misschien juist door mensen die jaloers zijn op de titel "Nijmegen oudste stad", dus van elders afkomstig zijn.
Misschien wilden ze ook de "deskundigen" af laten gaan, ook dat is in mijn ogen goedkope humor en niet echt moeilijk
Een predikaat deskundig krijg je meestal van andere mensen, terwijl anderen er weer op "kicken" te laten zien
dat zij die deze titel voeren die titel niet waard zijn. Ook ons forum heeft fouten / verschrijvingen aangetoond op het gerenomeerde forum "Wildwinds". Die mensen determineren duizenden munten en kunnen en zullen zich ook vergissen.
Als ik op die manier gewogen zou worden, zou ik ook te licht worden bevonden,
op dit forum heb ik al een aantal (ontdekte) determinatie fouten gemaakt en ik zal er zeker meer maken.
Ondermeer om die reden voel ik zelf niet voor de titel "expert" op dit forum.
Dit soort activiteiten, veranderingen op oude voorwerpen, wordt ook ontplooit op sleetse Romeinse munten, die door het aanbrengen van een valse (interessante) klop, duur(der) kunnen worden verkocht. Of het zgn "toolen", waarvan op dit forum ook al een aantal exemplaren staan
De gietvormen van gebakken klei zijn gevonden in de nabijheid van legerkampen en alleen voor 4e eeuwse munten bij mijn weten.
Bij Alexandië zijn er (dacht ik en op mijn geheugen afgaande) zeer veel gevonden bij Nijmegen en Keulen (Ahenobarus?) enkele uit Trier zijn ze ook bekend. De latere gietvormen werden gebruikt voor het nagieten van bronzen munten.
Vermoedelijk herkennen we de nagegoten munten uit de tijd niet, door de corrosie. Dat de diameter een fractie kleiner is dan het in de zachte klei afgedrukte muntje zien we - in de tijd van voortdurende reductie- over het hoofd.
Ik heb in mijn verzameling (een) vroeg(e) gietsel(s) geen enkle latere herken ik in mijn collectie.
Ik bezit mogelijk bv een contemporaine nagieting van een denarius van Tiberius, maar op een ander moment denk ik dat een scheur in de portretstempel betreft omdat ik geen gietsporen (meer) zie.
Ook heb ik een contemporain afgietsel van een denarius van Nero in orichalcum, zodat deze vermoedelijk als semis heeft gecirculeerd.
Ik bezit ook een loden afgietsel van een laat 4e eeuse munt, die ik herken omdat ze in lood is afgegoten (loden afgietsels ook bekend uit Trier).
mvg A