Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 14:17:06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: reinigen van 1 cent en 2,5 cent  (gelezen 1483 keer)
vatos
Volledig lid

« Gepost op: 13 Januari 2006 - 17:53:40 »

Ik heb een behoorlijk aantal 1 centen (1800-1900) en een aantal 2,5 centen ook van rond die datum.
De munten zie er redelijk tot heel goed uit , alleen zijn deze behoorlijk donker van kleur.
Kan ik de kleur van de munt lichter krijgen zonder dat ik de munt beschadig?

Vatos
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Antwoord #1 Gepost op: 13 Januari 2006 - 18:24:31 »

hoi @vatos, ik verzamel meer oude munten, dus misschien is mijn mening daarop gebaseerd, maar ik denk het niet Roll Eyes als het muntbeeld goed te zien en mooi scherp is gebleven, dan is het gewoon een egale laag, die de munt (van nature!) voorziet van bescherming tegen verdere oxidatie. Als je het eraf haalt vormt het zich uiteindelijk vanzelf (dwz in 20 jaar of zo) opnieuw. Heb nog heel wat zakjes met juliana-munten (speelgeld hihi) liggen die ook geleidelijk donkerbruin/zwart geworden zijn.

Smiley
Lex
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #2 Gepost op: 13 Januari 2006 - 18:33:48 »

Ik meen me uit een grijs verleden, toen ik nog actief was met Koninkrijksmunten, dan het brons donker gepatineerd / gebeitst werd om een groot kleurverschil te krijgen zodat ze niet voor goud (?) konden worden aangezien.
De donkere kleur hoort dus bij de uitgegeven munt.
Data van die uitgiften heb ik zo niet meer bij de hand, maar er zijn op dit forum ervaren Numismaten die dat zeker zullen weten
hoe en waarom en wanneer dat was.
Ik lees ook weer me dan herinner ik het me weer en herken het.
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 14 Januari 2006 - 09:41:32 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 13 Januari 2006 - 18:42:36 »

Tsja ik vind het dus juist mooi, dat donkere..  Tongue vooral als het muntbeeld scherp afsteekt.. sjiek..

Wink
Lx
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #4 Gepost op: 13 Januari 2006 - 20:21:41 »

Ik meen me uit een grijs verleden, toen ik nog actief was met Koninkrijksmunten, dan het brons donker gepatineerd / gebeitst werd om een groot kleurverschil te krijgen zodat ze niet voor goud (?) konden worden aangezien.
De donkere kleur hoort dus bij de uitgegeven munt.
Wonderlijk ding, zo'n geheugen!
Van 1913 t/m 1930 werden de muntplaatjes voor de 1 cent en 2½ cent opzettelijk zwart gemaakt om verwisseling met gouden vijfjes, resp. gouden tientjes te voorkomen. Door slijtage verdwijnt de zwarte laag. FDC munten zijn altijd zeer donkerbruin tot zwart.
Dit handelt dus in een latere periode dan de munten in het bezit van vatos.

@ vatos: Het is inderdaad mogelijk om jouw munten lichter van kleur te maken, maar de originele muntkleur krijg je daarmee niet terug. Je kunt beter munten hebben die wat donkerder zijn, dan munten die een onnatuurlijke kleur vertonen. In het laatste geval vermindert de handelswaarde aanzienlijk!
Rob Kooy
« Laatste verandering: 14 Januari 2006 - 09:42:10 door aurelianus » Gelogd

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #5 Gepost op: 14 Januari 2006 - 09:41:11 »

Hartelijk dank Rob, voor het opfrissen van mijn geheugen met je (vermoedelijk) parate kennis.

Zo'n verwisseling met het gouden vijfje en tientje kan ik me overigens maar moeilijk voorstellen, het lijkt me net zoiets als het verwisselen van het bankbiljet van 5 euro met dat van 20 euro.
mvg A
« Laatste verandering: 14 Januari 2006 - 09:45:39 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #6 Gepost op: 14 Januari 2006 - 12:12:25 »

Zo'n verwisseling met het gouden vijfje en tientje kan ik me overigens maar moeilijk voorstellen, het lijkt me net zoiets als het verwisselen van het bankbiljet van 5 euro met dat van 20 euro.
mvg A
Wellicht zag men in die tijd spoken waar ze niet waren. Het zwartmaken van de rondellen begon overigens in dezelfde periode als de vervanging van het beruchte "avondkwartje"; de ronde stuiver 1907-1909.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: