Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 14:15:58 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Barbaar/type II gereduc. radius naar Divvs Claudius kz. altaar consecratio  (gelezen 875 keer)
Ben te Boekhorst
Volledig lid

Van kennis delen wordt je rijker

« Gepost op: 12 Januari 2006 - 19:59:57 »

Beste mensen,
Dank voor het determineren van het voorgaande exemplaar. Bijgaande een nieuwe puzzel. Succes!
Materiaal brons (heb ik dat goed?), diameter 12 mm.

Vriendelijke groet,
Ben
« Laatste verandering: 13 Januari 2006 - 18:15:41 door aurelianus » Gelogd
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Antwoord #1 Gepost op: 12 Januari 2006 - 20:03:26 »

hoi @Ben te Boekhorst.. Valt wel mee met de puzzel dit keer, deze is niet zo lastig te plaatsen. Het is een munt naar Claudius Gothicus (270-272), de herdenkingsmunt met CONSECRATIO en altaar. Opmerkelijke N hier, dit is III (dat denk ik) of M. Ik zal nog een aantal gerelateerde threads opzoeken, er zijn allerlei varianten ! Vindplaats is Noord Europa, of is dat onbekend ?

De voorbeeldmunt dwz dit altaartype vond ik (nog) niet, maar bij Stoa vond ik wel deze barbaarse imitatie die er op lijkt..

Altaartype, althans het blok van het altaar, die halve maan met stip. De vlammen zijn anders weergegeven. De RIC-verwijzing is daar overigens Cf. RIC V, i 261., wat aangeeft dat ze niet  weten wat ze precies te pakken hebben daar.. volgens mij is dit ook barbaarse imitatie, die hebben géén RIC-nummers. Wel een aanwijzing voor de (officieele) voorbeeld munt denk ik.

Het formaat is weer interessant.. Uw 12mm is zeer zwaar gereduceerde Antoninianus. Er zijn meer mensen die de mening zijn toegedaan, dat deze zeer kleine stukjes niet officieel zijn, ondanks de toenmalige crisis in het keizerrijk. De munt die ik plaatste is 14mm, de officieele grootte is 18-19mm.

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 12 Januari 2006 - 20:27:47 door Goodies » Gelogd
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #2 Gepost op: 12 Januari 2006 - 20:43:08 »

Ik denk ook dat dit een barbaar is. Voor Felissimo en Co. lijkt hij mij te grof, heowel het portretje niet overdienstelijk is.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 12 Januari 2006 - 21:10:43 »

hoi @Gladius nee ik denk het ook niet. Deze is sterk gereduceerd, dat waren die andere kandidaten niet. Ook zien we geen uitgediepte (bredere) letters. Bij de munt-opstand rond Felicissimus waren er geen stempelsnijders meer beschikbaar, dus werden muntstempels lang (her)gebruikt. De muntplaatjes waren op gewoon formaat. Beide zijn speculatie, maar bij deze munt is er ook van geen van beide kenmerken iets te zien.

Zoals beloofd de gerelateerde threads:

Gladius - Type 2 Rr en oficieel / Twee maal Claudius II Kz. Altaar CONSECRATIO, een echt twijfelgeval, evenals deze thread..

Togirix - barbaar type II / radius naar Divvs Claudius kz. adelaar consecratio type (met Gantois' introductie van Felicissimus)

Batavier - antoninianus, DIVUS Claudius II Gothicus met altaar, maar welke variant ?? met een zoekactie van Gantois321 naar de
determinatie van dit specifieke type, ik plaats even het plaatje. Ook in CatBikes blijkt alles RIC-261 inderdaad..

aureum - Type 2 Rr? / barbaarse of niet/ naar Divvs Claudius II Gothicus kz altaar

Tenslotte een thread die vermoedelijk weinig deelnemers ooit hebben gezien, Tongue als het ware een oer-barbaartje op dit forum, de thread

Spijker - Heel klein muntje./ minisimus type 3 naar divvs Claudius II Goth. met altaar

Dat muntje daar is een Claudius/CONSECRATIO van 9 mm. De minimus-versie van deze munt. Volgens Catuvolcos 4e eeuws, dus minstens 30 jaar na de dood van Claudius Gothicus nagesneden en geslagen.

Wink
Lx
« Laatste verandering: 12 Januari 2006 - 21:14:36 door Goodies » Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: