Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 14:10:37 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: !barbaartje maar welke !/type II, radius naar Galliënus (?) kz Virtus st  (gelezen 2489 keer)
coinhunter chris
full lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 11 Januari 2006 - 17:22:49 »

hallo,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

dit barbaartje is ovaal geslagen en er staat een keizer op met kroon.
de keerzijde zie ik een figuurtje met in zijn linkerhand een soort stok of zoiets denk.

wie kan hier meer van maken.

grt coinhunter chris-kerkrade Wink
« Laatste verandering: 14 Januari 2006 - 09:39:19 door aurelianus » Gelogd

beter een munt in de hand dan tien in de grond
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #1 Gepost op: 11 Januari 2006 - 20:32:32 »

Denk een barbaartje naar Tetricus i met op de Kz. Virtus:  VIRTVS AVGG

DAMNATIO MEMORIAE
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 11 Januari 2006 - 20:48:28 »

hoi@ gladius,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

wat me opvalt op portretzijde zijn de horizentalen streepjes  (leg)

grt chris-kerkrade Wink

Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #3 Gepost op: 11 Januari 2006 - 21:15:51 »

Dat is het verbasterde omschrift die barbaren meestal kenmerken. Of je doelt op de stralenkroon?

DAMNATIO MEMORIAE
Zina
groentje
*

geen smurf

« Antwoord #4 Gepost op: 11 Januari 2006 - 22:05:13 »

hoi @chris coinhunter.. leuke barbaarse imitatie ! Je zegt streepjes, wat er volgens mij staat is

vz: (A)LII(R)III

Die R is dus niet zeker, het kan een effect zijn op de foto. Maar opmerkelijk dat er duidelijk staat "L" en misschien zelfs "A" voor die "L". Dat maakt de verleiding groot, deze munt toe te wijzen aan Galienus, of het bestempelen als een navolging van Galienus. Onwaarschijnlijk, we zien altijd de  Gallische keizers (Victorinus, Postumus, Tetrici) , deze munten worden hier gevonden. Een barbaarse imitatie van Galienus is tot nu toe niet gevonden. Helaas vind ik het portret niet lijken, dus ik denk dat dit omschrift volledig willekeurig is. Die "streepjes" (letters I) wijzen daar ook op. De stempelsnijder wist niet wat hij deed met lettertjes.

Wat Gladius zei klopt, het schild van Virtus is op bovenstaande munt een gestippelde ronde vorm naast de persoon op de keerzijde. Virtus met schild dus, zoals deze:

Dit zou dus een voorbeeldmunt kunnen zijn. Bron: Tetricus I, RIC-48.

Het motief van Virtus met schild komt veel voor op Antoninianus. Bij CoinArchives vond ik vijf andere keizers, onder andere Galienus. Ik denk dus niet dat het hem is, die baard is anders.

Wink
Zina
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #5 Gepost op: 12 Januari 2006 - 20:52:01 »

Hoi, Zina. Je schrijft: "Een barbaarse imitatie van Galienus is tot nu toe niet gevonden"
@Zino, dat is niet geheel correct. Barbaartjes van Gallienus zijn weliswaar schaars maar bestaan wel degelijk:

http://www.ancientcoins.ca/barbbritish.htm onder stock: 1746

HIer nog een vermoedelijke barbaar van Gallienus uit eigen collectie:

http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=11804.0

DAMNATIO MEMORIAE
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #6 Gepost op: 13 Januari 2006 - 17:46:55 »

Moeilijk om in de delen maar ik voel gezien de enigzins verbasterde tekst "A L l I E N V" er het meest voor om de munt in te delen als:
type II, radius naar Galliënus met Virtus st. op de keerzijde.
Dat de stempelsnijder meer in de stijl van de Tetrici portretten werke lijkt me minder van belang.
Ik ben benieuwd naar jullie mening
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 13 Januari 2006 - 18:15:18 »

hoi @aurelianus, .. ja dat zei Zina hierboven ook (even), maar een barbaarse imitatie van Galienus, hier gevonden, dat zou nogal bijzonder zijn (?) hoewel ik nooit precies heb begrepen, waarom niet (?) Het portret lijkt er m.i. dus niet op. En die A is dubieus. Maar dat is ook het enige !  Deze keerzijde is onder Galienus nogal algemeen, dat kan een aanwijzing vóór zijn. En op grond van de lettertjes zou het zo maar kunnen !! Je weet natuurlijk niet, of er staat wat bedoeld is, maar meestal hebben de letters een of andere relatie met het oorspronkelijke omschrift. Die mooi gesneden L daar, dat is zeker een probleem. Wanneer we aannemen, dat het omschrift is overgenomen van de voorbeeldmunt: een retrograde L of een kopstaande L levert niks op, er staat gewoon echt een L daar. Het kan (desnoods) een op zijn kant gesneden "V" zijn als onderdeel van AVG. Ander ideetje: zou het wellicht een munt van (dwz naar) de zeldzame keizer ALECTUS kunnen zijn ?

@chris wat is de diameter ?

Smiley
Lex
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 13 Januari 2006 - 22:22:47 »

hoi @ goodies,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

omdat de het muntje ovaal is krijg je deze maten 19/15 mm.

grt chris-kerkrade Wink

Goodies
full lid

-

« Antwoord #9 Gepost op: 13 Januari 2006 - 22:45:11 »

Ja @chris daar zeg je zo wat. Dit ding is eigenlijk best gróót voor een barbaars antoninianusje ! Ik vraag me af of die keerzijde bij Allectus voorkwam. In Wildwinds - Allectus is het heel slecht gedocumenteerd en niets wat er op lijkt. Het is ook geen Alectus-stijl, die Virtus met schild. Die keerzijde zien we bij.. Galienus veel.. Anyway, of het nu Galienus is OF Alectus, in beide gevallen is dit een zeer interessant barbaartje natuurlijk ! Weet je nog waar je deze vond (qua regio, dus globaal..)

Wink
Lex
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 14 Januari 2006 - 05:48:59 »

hoi @lex......................

ja ik weet nog precies de plek waar ik hem vond,maar kan dat natuurlijk niet bekent maken op het forum.
globaal gezien is hij relatief kort bij mijn woonplaats gevonden.
dus je kunt het gerust stellen dat hij vrij aardig dicht hier in de buurt gevonden is mag je wel zeggen
ja.

grt chris-kerkrade Wink

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: