Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 14:05:22 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Barbaar/Type 2 radius bijna minimus, naar Tetricus II, kz Spes? (Pax?)  (gelezen 1144 keer)
Ben te Boekhorst
Volledig lid

Van kennis delen wordt je rijker

« Gepost op: 09 Januari 2006 - 15:45:55 »

Beste mensen,

Bijgaande weer zo'n intrigerend muntje. Materiaal vermoedelijk brons, diam. 10,5 a 11 mm.

Vriendelijke groet,
Ben
« Laatste verandering: 09 Januari 2006 - 20:03:44 door aurelianus » Gelogd
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Antwoord #1 Gepost op: 09 Januari 2006 - 18:04:07 »

Cool weer een prachtig voorbeeld van type 2 met uniforme beitel-dikte over het gehele muntbeeld.. de neus is zeer afwijkend gestyleerd overigens.. nog nooit gezien zoiets ! Belettering is chaotisch.

vz: 'I (T?) ICTI
kz: I(A?)G (A?)VG (dwz beide A speculatief, V en G liggend)

Ik denk dat bedoeld is.. TETRICVS en PAX. Dat laatste alleen op basis van de spreiding van de letters. Bij iets langers zouden er meer kriebels staan. Het ligt voor de hand te veronderstellen, dat de stempelsnijder geen moeite deed om de letters precies te copieeren, om de eenvoudige reden dat hij de belettering opvatte als decoratie. Naar eigen inzicht is de "decoratie" gecopieerd, d.w.z. elk element is in verhouding tot de andere elementen letter-vormig, maar de functie van schrift is uit het oog verloren of beter gezegd: niet opgemerkt ! Ter vergelijking deze type 3 met een fantastische stijl "belettering" op deze manier..

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 09 Januari 2006 - 18:13:27 door Goodies » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #2 Gepost op: 09 Januari 2006 - 18:25:50 »

Ik vind Spes  een betere optie voor de keerzijde.
Haar linkerhand zou haar kleed dan optillen (is omlaag gericht) en op haar rechterhand/ arm zit iets dat ooit een bloem zou kunnen zijn geweest. Pax staat er toch meestal wel op met een vulhoorn.
Verder komt Spes Publica ca 50% en Spes Aug . 10 % voor op de "officieele" munten van Terticus II (vondst Berkshire)
Mijn voorstel: Type 2 radius, naar Tetricus II, kz  Spes
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 09 Januari 2006 - 19:00:30 »

hoi @aurelianus, @Ben te Boekhorst, vraagje: enig idee van de vindplaats van deze munt ?

Bloemetjes zijn niet te zien. Maar inderdaad het hoofddeksel is een aanwijzing voor Spes hier. De personificatie "Pax" heeft vaak een stralenkroontje bij de Tetrici. De best gelijkende die ik vond met met PAX (Wildwinds) is de volgende:

Tetricus II, RIC-247

De best gelijkende met Spes vond ik deze bij DirtyOld:

Tetricus II, RIC-270

Linkerarm klopt beter ! Ik ga even mee met Spes. Het omschrift wijst m.i. op iets korters dan SPES AVGG, maar de figuur kan heel goed Spes zijn (ranke figuur!), waarbij de drapering slecht gesneden is. Het was best moeilijk, om een Spes te vinden waarbij de drapering niet getailleerd is, dus het beroemde "jurkje van Spes" is op bovenstaande munt(en) dan heel slecht gesneden.

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 09 Januari 2006 - 19:03:47 door Goodies » Gelogd
Ben te Boekhorst
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 09 Januari 2006 - 19:32:44 »

Dag Aurelianus,

Nee, geen idee. Ik heb de munten gekregen van iemand die er simpel geen belangstelling voor had. Waar hij ze vandaan heeft gehaald weet ik niet.

Groet,
Ben
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #5 Gepost op: 09 Januari 2006 - 20:00:38 »

Ik vermoed dat het stukje uit Noordwest Eropa afkomstig is:
Nrd Frankrijk, Belgie, Nederland, West-Duitsland of Engeland
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #6 Gepost op: 09 Januari 2006 - 21:03:03 »

Tsjaaa wel jammer. Ik vind de vraag interessant, omdat ik hem (haar) vind lijken op  aureum - barbaarse ?/ type 2 Rr naar Tetricus I, kz Spes, klik voor de thread, zie plaatje onder. Langgerekte Spes-figuur, jurkje bijna niet te zien en gevorkte handjes. Dat exemplaar kwam uit Duitsland.

aureum/JML, Juli 2005

Wink
Lx

Ben te Boekhorst
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 09 Januari 2006 - 21:32:16 »

Spes, de personificatie van de hoop. Ik begin deze schijnbaar nietige muntjes steeds leuker te vinden!

Ben
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: