aurelianus
Moderator
full lid

Geslacht: 
Een munt is tastbare geschiedenis! 160904
|
 |
« Gepost op: 08 Januari 2006 - 22:27:30 » |
|
 Zie onder het resultaat van de eerste schoonmaakactie ! Interessant stuk, jammer van de kwaliteit, mogelijk RIC-667 klik voor de keerzijde in Wildwinds, deze munt. Kan iemand deze (eerste) determinatie bevestigen ? mvgr,  A & Lx
|
|
|
|
« Laatste verandering: 08 Januari 2006 - 22:34:34 door aurelianus »
|
|
Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
|
|
|
|
coinhunter chris
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 09 Januari 2006 - 00:19:50 » |
|
hoi@aurelianus,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ben heel benieuwd wat je onder deze sestertius vandaan tovert  hou het met arendsogen in de gaten   grt chris-kekrade 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 09 Januari 2006 - 00:31:06 door coinhunter chris »
|
|
beter een munt in de hand dan tien in de grond
|
|
|
|
denis49
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 09 Januari 2006 - 15:00:25 » |
|
Hallo Aurelianus, Ik ga met je mee,aan de contouren te zien zou het wel eens de munt kunnen zijn die je aangeeft op WW,in mijn eerste oogopslag was ik het al volledig met je eens. Groeten, Denis49 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 09 Januari 2006 - 16:03:07 door denis49 »
|
|
Romeinse munten dat is pas geschiedenis.
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 09 Januari 2006 - 17:48:01 » |
|
hoi @denis49 bedankt voor de bevestiging. Dit is een gelegenheids-sesters dus gelukkig hebben we niet zo'n last van COS-nummers en zo.. hoi@aurelianus,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
ben heel benieuwd wat je onder deze sestertius vandaan tovert
hou het met arendsogen in de gaten ..het is de vraag of het wel beter kan, d.w.z. aurelianus heeft een middag zitten prutsen, poetsen en electrolyseren met de brok zwarte troep die het was.. dit is wat er onderuit kwam, d.w.z. een determineerbare sesters van Trajanus. Dus dit is het voorlopig, vrezen we.. aan de rand zijn nu schilvertjes en laagjes te zien, als je doorgaat, springt het er allemaal af (en blijft er niets over)  Lex
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aurelianus
Moderator
full lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 09 Januari 2006 - 18:06:54 » |
|
Heel vaak kun je dit soort stukken goed electrolytisch reinigen, maar door een productie fout van de muntplaat blijkt ze uit allemaal laagjes te bestaan, waartussen ook weer corrosie is opgetreden, de muntrand lijkt net mulitplex. Jammer het was ooit een interessant stuk. mvg A 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
coinhunter chris
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 09 Januari 2006 - 18:19:50 » |
|
hoi@aurelianus,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ik had ook geen wonder verwacht omtrent de reiniging ervan ,maar een beetje jammer was een interessant stuk geweest. maar ik vond er al eerder een die ik eerder plaatste op dit forum klik hier eens om het te bekijken. mag ik je bedanken voor de poging en gedane moeite en tijd. niet geschoten is altijd mis.  grt chris-kerkrade 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 09 Januari 2006 - 18:22:23 door coinhunter chris »
|
|
|
|
|
aurelianus
Moderator
full lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 09 Januari 2006 - 18:34:17 » |
|
Het zou me niet verbazen als beide munten in dezelfde zending naar jullie zoekgebied zijn gekomen. Hier (Nijmegen) zijn bijvoorbeeld de relatief zeldzame quadranses van Domitianus en Traianus, meer gevonden dan je zou verwachten op basis van hun zeldzaamheid. mvg A 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
coinhunter chris
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 09 Januari 2006 - 18:41:22 » |
|
hoi @ aurelianus,,,,,,,,,,,,,,,,,, nee, dat denk ik (niet) ze komen niet van een en de zelfde context,er zit qua kilometers toch een verschil in van zo,n vierhonderd km. een zuid-limburg en de andere noord frankrijk. grt chris- kerkrade 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 01 April 2006 - 14:03:45 door coinhunter chris »
|
|
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 09 Januari 2006 - 19:12:54 » |
|
Ooooja mooi stuk dat andere ding @chris ! Had hem zelf gedetermineerd indertijd (ook RIC-667) Zo hoort ie er uit te zien !! Het lijkt me overigens een mooie massieve bronsmunt met een groen-blauw (!), misschien een beetje korrelig patina. Het het plaatje er even bijgehaald, zie onder. Deze munt is gesneden van een ander portret-voorbeeld. Kijk naar de haartjes van de keizer. Nog even een vraagje (Trajanus en Zuid Limburg, de combinatie.. eerder vertoond..  ) @aurelianus hoeveel weegt de munt in deze toestand ? Kan dit een brons-geplateerde ijzeren kern zijn, zoals die eerdere Dupondius van jvlivs of die Nero-dingen ? Magneetje d'r bij geprobeerd ?  Lex
|
|
|
|
« Laatste verandering: 09 Januari 2006 - 19:15:44 door Goodies »
|
|
|
|
|
|
coinhunter chris
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 10 Januari 2006 - 19:20:21 » |
|
hoi,hoi,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, daar waar ik deze munt met dikke korst vond is het typerend dat 90% erzo uit de grond komt en precies zo uit ziet als de getoonde munt. deze lossgrond is er ontzettend donker van kleur( kan komen door eeuwen lange bemesting) is bijna zwart deze aarden. of er zitten ontzettend veel mineralen in grond  ik zal het niet weten. grt chris-kerkrade 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 10 Januari 2006 - 19:53:59 door coinhunter chris »
|
|
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 10 Januari 2006 - 20:25:21 » |
|
Ik denk dat de samenstelling niet homogeen was, dus te veel onedele metalen (zink, ijzer etc) in de smelt voor deze munt. eeuwen lange bemesting
Combinatie van factoren ? Dat maakt het erger. De munt is door en door heel donker van kleur. De fijne zwarte troep kon tussen de laagjes komen, waardoor die uiteen werden gedrukt. Waar het op lijkt is..  Bron: deze thread van Lucotios over romeinse munten met een ijzeren kern. In die munten daar zit dus 100% ijzer in de kern, de munt van chris coinhunter blijft nog enigszins heel..  Lx
|
|
|
|
« Laatste verandering: 10 Januari 2006 - 20:28:13 door Goodies »
|
|
|
|
|
|