Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 13:58:55 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: ZEER hoog bedrag voor deze volgende engelse munt.iets met kousenband te maken  (gelezen 1846 keer)
oewe
groentje
*

« Gepost op: 07 Januari 2006 - 16:47:09 »

Op volgende munt is een zeer hoog bedrag geboden MAAR ECHT EEN ZEER HOOG BEDRAG.(als iemand het bedrag vermeld en het, is goed dan zal ik zeggen dit was het bedrag .
Het is een CROWN van 1818 .
En zou iets met kouzenbanden te maken hebben Huh?
Nu zou ik het volgende hierover te weten willen komen?
  IS dit werkelijk z'on zeldzame dure munt
  Er zou een een hele geschiedenis met deze munt verbonden zijn .Deze zou ik heel graag te weten komen . HIJ ZOU IETS te maken hebben met kousebande of zo. De link met die kousenband zou ik al tof vinden maar heel de historie nog toffer ?
Bedankt voor het lezen tot hier.
 thanks voor degene die er iets meer van kan vertellen
willemo
Volledig lid

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 07 Januari 2006 - 17:02:57 »

ik gok 12.000 pond  Wink

Kousenband  Huh is dat niet een surinaamsgerecht?? (boontjes met garnalen???) Heb je het over een Engelse Crown van George III

Crown. Laur. head r.R.Pistrucci's St. George and dragon withiin Garter edge inscribed. die axis

er wordt in Spink catalogus de volgende van de crown 1818 weergegeven:

F   VF  EF   UNC
1818, edge LVIII                                25  60 200 450   (prijs in ponden)
1818          LVIII error edge inscription  Extremely rare
1818          LVIII proof FDC                  Extremely rare
1818          LIX                                  25  60 200 450 

Gr Willemo
arnout bruins
Senior lid

Munten!

« Antwoord #2 Gepost op: 07 Januari 2006 - 17:20:39 »

naast een Surinaams gerecht is het ook een orde.
Onze eigen Beatrix is o.a. `Lady of the Order in de Orde van de Kouseband van Groot-Brittannië`

`- Orde van de Kouseband, donker blauw fluwelen band met gouden zomen, door een gouden gesp gesloten en dragend de spreuk:
"Hony soit qui mal y pense". Het geheel om het schild gehangen.
In 1349 ingesteld door Eduard III vanwege dat de gravin van Salisbury tijdens het met hem dansen é van haar kousenbanden verloor. Eduard raapte deze op en merkte dat men daarom lachte. Met de reactie "Honni soit qui mal y pense" (Schande over hem, die er wat kwaads van denkt) stelde hij de van de kouseband in. De ridders dragen hem aan de linkerknie en de koningin om de rechter arm. De Engelse koning is het hoofd van deze orde.`

zie ook mijn website met artikelen over munten: http://www.nederlandsemunten.nl/
bart
full lid

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #3 Gepost op: 07 Januari 2006 - 21:45:31 »

Hallo oewe,

je hebt het over een prachtige munt: de crown KM#675. De ontwerper van zowel voorzijde als keerzijde van deze munt is Benedetto Pistrucci. Deze munt vertoont een prachtige beeldenaar van George III op de voorzijde met tekst: GEORGIUS III D:G: BRITTANNIARUM REX F:D:  (George III bij de Gratie Gods koning van Brittannië, verdediger van het geloof). Op de keerzijde staat het beroemde portret van St. Joris (St George) en de draak met als omschrift: HONI SOIT QUI MAL Y PENSE, inderdaad de wapenspreuk van de Orde van de Kousenband, de hoogste Britse ridderorde.

Meer informatie (en waardebepalingen in Britse ponden) vind je op  de onvolprezen website van Tony Clayton over Britse munten.
Zoals je daar kan lezen, quoteert hij dit stuk voor 25 £ in fraai, 70 £ in zeer fraai, 250 £ in prachtig en 700 £ in FDC.
Hij heeft het ook over exemplaren met een fout in het randschrift (= de tekst op de rand): normaal moet daar staan 'DECUS ET TUTAMEN ANNO REGNI LVIII' (of LIX) voor de munten uit 1818, maar er zijn exemplaren waarin deze tekst dooreengehaspeld is tot 'DECUS ANNO REGNI LVIII ET TUTAMEN' Voor deze foute exemplaren geeft hij geen (andere) quotering.

bart
« Laatste verandering: 07 Januari 2006 - 21:54:39 door bart » Gelogd

wereldmunten van 1750 tot nu!
oewe
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 07 Januari 2006 - 21:50:13 »

Grin Ik wist niet hoe ik op onderwerp kon reageren en foto's bijvoegen .Daarom ga ik het zo proberen de juiste foto's erop te krijgen .
En ik moet u vertellen het bedrag van het bod is al geraden (of heeft deze persoon het bod gedaan )
Alvast bedankt voor de reacties en hopelijk krijg ik foto's er nu wel op
Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #5 Gepost op: 07 Januari 2006 - 22:03:32 »

En dan nog een P.S. van mij (vanuit Suriname):

Kouse(n)band is geen gerecht maar een veterachtig soort boon. Iets dunner maar veel langer dan een sperzieboon. Het is een heel populaire groente in Suriname. Voor een afbeelding kun je o.a. kijken op de link http://users.bart.nl/~kamphuys/recepten/groenten/kouseband.htm.
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
bart
full lid

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #6 Gepost op: 07 Januari 2006 - 22:14:57 »

Hoi oewe,

je laat foto's zien van een prachtig juweel, dat echter door de aangebrachte kleuren (is de munt geëmailleerd?) geen enkele numismatische waarde meer heeft. Begrijp me niet verkeerd: deze hanger heeft wél waarde als juweel, maar de munt is door deze veranderingen geen munt meer. De zijde met de beeldenaar is erg afgesleten en ik zou hem maximaal als 'zeer goed' klasseren, dus minder dan fraai uit het vorige stuk van de thread.

Dit belet niet dat ik het resultaat zeer fraai vind, alhoewel mijn numismatisch hart bloedt bij zulke 'aanpassingen'.

bart
« Laatste verandering: 08 Januari 2006 - 11:46:56 door RobKooy » Gelogd

wereldmunten van 1750 tot nu!
oewe
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 09 Januari 2006 - 08:27:56 »

BEDANKT iedereen die iets nuttig op mijn vraag heeft geantwoord .
Vooral aan Bart want hij heeft me al de nuttige informatie gegeven .Maar dan gaan de mensen van wie de munt .Allé van wie dit juweel is blij mogen zijn dat ze er nu nog 25 pond voor krijgt voor hun te hopen dat die man die dat bod van 12000pond (dit hebben ze mij vertelt) nog bij zijn bedrag blijft.En als ze hem dan maar vlug wegdoen of zou het kunnen dat dit juweel nu die waarde heeft .Het lijkt mij wel extreem hoog
willemo
Volledig lid

« Antwoord #8 Gepost op: 09 Januari 2006 - 11:32:52 »

En ik moet u vertellen het bedrag van het bod is al geraden (of heeft deze persoon het bod gedaan )

ahhah nee hoor echt puur een gok  Grin All zou hij 12.000 pond waard zijn, zou ik  het er niet voor over hebben ga ik toch liever voor een mooie 3 guldenmunt en een mooie vakantie

gr willemo
Goodies
full lid

-

« Antwoord #9 Gepost op: 13 Januari 2006 - 22:39:24 »

Wow..  Tongue  Tongue dat is een geweldig Muntsierraad zeg. Jammer dat ie later gezet is, dat is ten koste gegaan van de witte (goud?) email aan de rand boven het omschrift. Ik denk zeker dat dit emaille op zilver is, een waar kunstwerk !

Nog een paar gaatjes gevuld, de spreuk

"Hon i soit qui mal y pense", betekent "Schande over hem, die er wat kwaads van denkt". Het staat ook op het 6-pence stuk uit die tijd.

"De Engelse koning Edward III (1327-1377) heeft de adellijke orde ingesteld in 1349. Tijdens een hofbal verloor de gravin van Salisbury bij het dansen met de koning één van haar kousenbanden. Edward raapte deze op en bemerkte, dat de hovelingen daarom lachten. Met "honi soit qui mal y pense" berispte hij hen. Bovendien zei hij " ik zal er voor zorgen dat dit nederige kousenbandje de hoogste onderscheiding wordt, die elk van u graag zou willen dragen"."

Bron: Vereniging Oud Hoorn - veelgestelde vraag

Een van de vroege Nederlandse dragers van deze onderscheiding was Prins Maurits. Op die website staat tevens een afbeelding van een schilderij met Maurits (copyright)

Smiley
Lex
muntenman
full lid

Hallo allemaal. Ukraine en componistenmunten

« Antwoord #10 Gepost op: 06 April 2007 - 02:22:45 »

In Engeland was het gebruikelijk tussen 1830 en 1840 wapens van crowns te emailleren; Als men als emailleur een munt kon emaileren, dan kon men de professie uitoefenen voordat je met goud of ander materiaal kan gaan werken. Een soort meesterproef, dus. Hedentendage zien we die traditis weer terugkomen in geemaillerde zilvern stukken van de USA en Afrikaans maakwerk vanaf het jaar 2000.

Eric Tulling
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: