Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 13:53:40 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Zwart (kunstmatig?) patina  (gelezen 1040 keer)
aurelianus
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Gepost op: 06 Januari 2006 - 15:13:03 »

Citaat
“zo'n zwarte patina zie je zelden natuurlijk ontstaan”
citaat Michiel
en
Citaat
“dat diepe zwart op een bronsmunt, als dat altijd kunstmatig patina is, dan is dat voor mij nieuws hoor!”
citaat Goodies uit PB
Het zwarte patina is absoluut niet altijd kunstmatig ik ken (heel dikke) zwarte ( de dikke zijn vaak lelijke) natuurlijke patina’s.
De dikte, ik moet eigenlijk zeggen de dunheid, van het patina is hooguit een aanwijzing.
Zelf denk ik, maar ik weet eigenlijk niet waarom, dat een eenvoudig zwak mechanisch te verwijderen patina, bv. met een zacht vlakgom, duidt op een kunstmatig patina.
Alles hangt af van de bodem, bewaarcondities van de munt.
Het is niet voor niets dat Kankelfitz de dunne zwarte patina hoog waardeerde.
Nu de laatste tijd ook zwarte patina's kunstmatig worden aangebracht is dat een probleem.
Zwarte natuurlijke patina's worden gevonden in de buurt van mineraalhoudende bronnen, of waar zwavel verbindingen in de grond zitten, het is dan matglanzend (Kopersulfide of CuS = zwart).
Een doffe munt kan dus of een kunstmatig patina hebben of is ooit behandeld met was os vaseline dat vuil geworden is. In dat geval spoelen / schoonwrijven met wasbenzine (en eventueel opnieuw met siliconen) was of vaseline behandelen.
Wat de donkere kleur bij behandeling van koper met ammoniakgas betreft, ik heb geen idee hoe dat gaat, maar ik vermoed dat er koper(II)oxide ( CuO= zwart) wordt gevormd met zuurstof uit de lucht, ik dacht dat kopercomplexen andere kleuren hadden meer blauw (groen).
Tot zover mijn beschouwing.
Mvg A

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
michiel
Beheerder
full lid

Metaaldetectorzoeken!!!!!!

« Antwoord #1 Gepost op: 06 Januari 2006 - 15:26:30 »

het zit em natuurlijk in het woordje "zo'n" . Inderdaad kan er natuurljk ook een zwarte patina ontstaan, maar dan ziet het er nooit zo uit. Na meer dan 20 jaar zoeken (en niet alleen in NL) heb ik een goed beeld van welke patina's er kunnen ontstaan. De natuurlijke zwarte patina die we soms vinden is altijd een mooie dikke glanzende laag die op de hele munt voorkomt (er zijn dan geen plekjes waar het blanke metaal doorheen komt, of het zijn recente beschadigingen). De zwarte patina die je met zwavel kunstmatig aanbrengt is altijd een dof (mat) dun laagje en door slijtage ontstaan er op de hoogste stukken al snel plekjes waar je het blanke metaal ziet. Vandaar dat ik dus ook zag dat de munt van A kunstmatig gepatineerd was, een dun dof laagje met al stukjes blank metaal die op de hoge punten te zien zijn.

Groeten Michiel  Grin

http://people.zeelandnet.nl/mida
Zoeken met de metaaldetector en metaaldetectorvondsten
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #2 Gepost op: 06 Januari 2006 - 20:06:25 »

@Michiel,
Kijk nog even hier
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus