Hoi @Ben te Boekhorst,
Draai de munt (ik heb hier alleen Paint, dus de versie hieronder is een beetje te veel gedraaid) dan zie je een staande persoon. Zo te zien is dat Salus of Victoria..

Plaatje van deze thread, 180 graden
Dit is dus wel ff iets anders dan middeleeuws Fries !! "determineren" van een barbaarse imitatie is eigenlijk niet mogelijk. Er kan een
type-aanduiding worden opgebouwd. Klik de link voor de eerste poging van aurelianus en ondergetekende. Er bestaan voor zover we weten geen catalogi. Het is ook zeer onduidelijk wat precies de oorsprong is van een bepaalde munt. Wat we wel weten, is dat de imitatie muntslag werd gedaan door stammen die assimileerden met de Romeinen. Er was sprake van een gemengde economie, waarin behoefte bestond aan klein geld. Vermoedelijk werd het
gedoogd, er zijn gemengde vondsten uit Romeinse legerplaatsen bekend.
Deze munten werden dus niet gekeurd door een officieele instantie. De belettering is heel vaak onsamenhangend, decoratief. Het ligt voor de hand, te veronderstellen dat de stempelsnijders analfabeet waren. Maar ook die stelling is door deskundigen (mn adrianus) bestreden. Ook over
zilver-inhoud en al of niet gereduceerd zijn van de munt is het nodige gezegd op dit forum. Wat we meestal kunnen aangeven, is of iets een navolging is van een bepaalde officieele munt, dwz van een bepaalde keizer. De bovenstaande munt is een type 2 mininimus radius
naar Tetricus, vader of zoon. Ik denk vader want ik zie een baardje. Op de keerzijde vermoedelijk
Sol (zie mijn avatar-plaatje), of
Virtus,
Salus,
Victoria.
Zelf heb ik een lichte voorkeur voor Victoria hier, volgens mij zijn die kriebels aan de rechterkant een poging om haar vleugels weer te geven. Dat gebrekkige anatomisch inzicht komt meer voor (lees de threads in deze rubriek..)
De voorbeeld-munt kan bijvoorbeeld deze Victoria geweest zijn:

Tetricus I, RIC-141 bron:
DirtyOldCoins - Tetricus IMijn eerste impuls was trouwens Salus (wijd uitstaande armen):

Tetricus I RIC-126 (dezelfde bron)
Of deze:

Tetricus RIC-128, dezelfde bron
Op deze munt is trouwens een van mijn favoriete determinatie-kenmerken voor het onderscheiden van type 2 barbaarse imitaties te zien: het lijkt, alsof de gehele munt gesneden is met een enkele beitel-dikte. Vooral op de keerzijde is dat goed te zien, op de officieele munten is een en ander verder uitgediept, met een dikkere beitel. We denken nu: de stempelsnijder had blijkbaar een beperkt instrumentarium tot zijn beschikking. Overige kenmerken hier: de keerzijde figuur, met name de ledematen zijn dun en uit proportie. Tevens het gebruik van III-tekens op de plaats waar in het omschrift andere letters te verwachten zijn. In dit geval IMP en AVG (einde omschrift voorzijde)

Lex