Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 13:51:55 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Bega ik heiligschennis?  (gelezen 1807 keer)
The Detector
Senior lid

detectare humanum est

« Gepost op: 02 Januari 2006 - 21:15:12 »

ingrediënten: Staalwol 00000 en een aantal (in eerste instantie waardeloze) hopeloze munten. Resultaat: zichtbaar geen krassen (mss onder microscoop wel, maar ik bekijk mijn collectie nooit onder microscoop). Uiteraard toe te passen op munten zonder patina, maar wel op munten die vieze vlekken hebben etc...
Word ik hiervoor op de brandstapel gezet op dit forum??
aurelianus
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #1 Gepost op: 02 Januari 2006 - 22:52:17 »

Het zijn jou munten, dus....
soms slijt een munt door een bepaalde handeling maar wordt ze optisch veel aantrekkelijker.
Je besluit zelf wat te doen, toch?
Ik heb bv. heel aantrekkelijke resultaten gezien bij een glasvezel kwastje, ik heb er helaas zelf geen
en behelp me met een afgeknipte tandenborstel.
ik gebruik soms vlakgom en ik heb een potlood met een kern van vrij hard gom om plekjes te verwijderen,
ook ken ik iemand die de nagelpolijstset van zijn dochter gebruikt, met ook een heel aardig resultaat.
maar bij al deze zaken verwijder je wat van de munt.
Succes met reinigen.
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 03 Januari 2006 - 11:40:42 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Willy68
full lid

België op jaar (1832-2001) Wereldmunten op type

« Antwoord #2 Gepost op: 02 Januari 2006 - 22:53:54 »

Hoi Detector,

Een voor en na foto zou veel zeggen Wink

Groetjes Willy

Figleaf
Beheerder
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #3 Gepost op: 02 Januari 2006 - 23:04:12 »

Ik heb wel een glasvezelkwastje. Soms kan je er leuke resultaten mee bereiken, maar vaker is het een heel gevaarlijk instrument. Voordat je het weet zit je metaal af te krabben (vooral messing is een stuk zachter dan je zou denken) en alsof dat nog niet erg genoeg is, de glasvezels versplinteren in heel kleine stukjes, die de neiging hebben zich in je huid te nestelen. Ze zijn vrijwel onzichtbaar en doen goed pijn. Ik heb een speciale doek voor de kwast en gebruik hem alleen buiten. Wie schone munten wil hebben moet lijden  Undecided

(Wel een uitstekende methode voor behandeling van verweerde kerstboomversiering Cool )

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
batavier
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #4 Gepost op: 03 Januari 2006 - 09:24:44 »

Och het kan nog veel erger Wink
Indien nodig stop ik ze ook wel in een draaitrommel met nat fijn zand en afwasmiddel.
En draaien maar....
Dit doe ik natuurlijk wel alleen maar bij munten waarbij andere manieren niet goed lukken.

Batavier

Die zoekt zal vinden.
muntenco
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 03 Januari 2006 - 09:40:53 »

Ik krijg een beetje de antwoorden die ik verwachtte. Ik pas het eigenlijk enkel toe op munten waarop ik sowieso een of ander zuur zou moeten gebruiken. Met het blote oog heeft het bevredigende resultaten, maar uiteraard gaat er een laagje af. Maar da's met zuren hetzelfde vind ik, het zuur doet de korst wel weg, maar daarna begint het ook de munt aan te tasten (of zijn er zuren die dit niet doen??). Aangezien de korst altijd wel dikker is op de ene plaats dan op de andere, heb je altijd 'schade' aan de munt zelf. Nu staalwol 00000 volgt in ieder geval wel het reliëf van de munt. Mensen die het zouden proberen, probeer niet met grovere wol, want dan ga je wel zichtbare schade hebben.
aurelianus
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 03 Januari 2006 - 11:38:41 »

Batavier dat is inderdaad nog veeeeeeeeel erger in mijn ogen. Undecided

Volgens de electochemie tast een H+(aq)ion, [ of zuur (behalve door Redoxreacties)] koper en edeler metalen niet aan en er zouden zich alleen oplosbare zure zouten vormen.
mvg A
« Laatste verandering: 03 Januari 2006 - 11:43:17 door aurelianus » Gelogd

The Detector
Senior lid

detectare humanum est

« Antwoord #7 Gepost op: 03 Januari 2006 - 21:26:54 »

Begrijp ik het goed dat een ammonia oplossing 12% geen koper aantast maar wel al de rest (korst, patina, etc)?
aurelianus
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 03 Januari 2006 - 22:28:53 »

Ik denk het niet,
maar probeer een schone gepoetste koperen / bronzen (niet kostbare munt (Nederlandse cent) of een koper plaatje en laat dat een nacht of langer in de ammonia staan als de vloeistof blauw wordt zijn er toch koperammanium complexxen gevormd en wordt het metaal toch aangetast. Als je de vloeistof op kleir wilt beoordelen kies dan een witte ondergrond dan zie je de kleur het snelst.
Succes, en laat ons het resultaat weten
mvg A  Smiley

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: