Bij de onderstaande munt moest ik toch even twee keer kijken, om definitief te beslissen dat het barbaarse imitatie is. Deze is zo netjes gesneden, dat we mogen stellen dat de stempelsnijder een vakman is geweest. Ook zijn instrumentarium was compleet, want we zien meerdere beiteldiktes op deze munt.
In het omschrift valt op, dat elke letter op zichzelf de vorm heeft van een echte latijnse letter. Er is echter
totaal geen samenhang in het omschrift. Enkele letters zijn gespiegeld weergegeven, zoals de beide N's op de voorzijde en de N op 2 uur, keerzijde. Maar de versieringen aan de letters, de schreef in dit geval, zijn zo perfect gesneden, dat de nietsvermoedende lezer op het eerste gezicht een correct, officieel omschrift ziet. Op het tweede gezicht..
Zou dit een type 3F kunnen zijn ? Dus een contemporain valse munt, gemaakt door Romeinen ? Als er vervolgd wordt, kan de maker zeggen dat het omschrift verschilt van de officieele omschrift. Een soortgelijke "truuk" haalde Reckheim uit in de 17e eeuw in Nederland: er werden duiten geslagen met een
gelijkend omschrift, maar (alleen) bij nadere beschouwing niet hetzelfde. Ik vraag me af, of hier iets soortgelijks heeft gespeeld.
Bron van deze munt is
de snoepwinkel oudgeld.com (aanrader!)

Lex