Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 13:47:33 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Fantastische barbaarse imitatie van Constantinus I  (gelezen 1378 keer)
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Gepost op: 02 Januari 2006 - 13:03:14 »

Bij de onderstaande munt moest ik toch even twee keer kijken, om definitief te beslissen dat het barbaarse imitatie is. Deze is zo netjes gesneden, dat we mogen stellen dat de stempelsnijder een vakman is geweest. Ook zijn instrumentarium was compleet, want we zien meerdere beiteldiktes op deze munt.

In het omschrift valt op, dat elke letter op zichzelf de vorm heeft van een echte latijnse letter. Er is echter totaal geen samenhang in het omschrift. Enkele letters zijn gespiegeld weergegeven, zoals de beide N's op de voorzijde en de N op 2 uur, keerzijde. Maar de versieringen aan de letters, de schreef in dit geval, zijn zo perfect gesneden, dat de nietsvermoedende lezer op het eerste gezicht een correct, officieel omschrift ziet. Op het tweede gezicht..

Zou dit een type 3F kunnen zijn ? Dus een contemporain valse munt, gemaakt door Romeinen ? Als er vervolgd wordt, kan de maker zeggen dat het omschrift verschilt van de officieele omschrift. Een soortgelijke "truuk" haalde Reckheim uit in de 17e eeuw in Nederland: er werden duiten geslagen met een gelijkend omschrift, maar (alleen) bij nadere beschouwing niet hetzelfde. Ik vraag me af, of hier iets soortgelijks heeft gespeeld.

Bron van deze munt is de snoepwinkel oudgeld.com (aanrader!)

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 02 Januari 2006 - 13:07:02 door Goodies » Gelogd
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #1 Gepost op: 02 Januari 2006 - 15:34:21 »

Ik zou zeggen dat dit een stilistisch goede 'barbaarse' imitatie is. Hij valt qua stijl binnen die groep. Hij is denk niet gemaakt om te misleiden, dwz een regulier type zo goed mogelijk namaken.
Groet
Gert
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 03 Januari 2006 - 18:14:53 »

hoi @Gert,

Citaat
Hij valt qua stijl binnen die groep

Tongue Tongue Groep ? Interessant ! Bestaat er een indeling voor (stijl van) type 3 barbaarse imitaties ? Kun je een verwijzing geven, of is het een ervaringsfeit ?

De munt is gesneden in een kwaliteit die ik nog nooit heb waargenomen samen met zo'n sterk verbasterd omschrift. Ik vind het een zeer opmerkelijk ding en ben enorm blij met deze aanwinst !

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 03 Januari 2006 - 18:16:42 door Goodies » Gelogd
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #3 Gepost op: 03 Januari 2006 - 21:27:34 »

Dat is vooral een ervaringsfeit van een verzamelaar van barbaarse imitaties. Maar er zijn ook artikelen gepubliceerd over dit materiaal (die ik nog niet allemaal heb kunnen bemachtigen overigens). Ik ben het helemaal met je eens dat het portret aan de 'high end' zit, qua vakmanschap. Moeilijk te vinden, maar niet ongehoord.
Groet
Gert
Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 04 Januari 2006 - 12:30:37 »

Het portret is mooi gesneden, maar het lijkt helemaal niet op Constantijn ! Die zware wenkbrauwen doen qua stijl helemaal niet Romeins aan, vind ik. Er was blijkbaar geen duidelijk voorbeeld-portret, of het portret op deze munt is volledig geimproviseerd en cultureel bepaald door de afkomst van de stempelsnijder !

Smiley
Lex
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #5 Gepost op: 06 Januari 2006 - 00:35:14 »

Ik denk dat dit een typische Barbaarse imitatie uit de Balkanregio is. De stijl lijkt hier veel op.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #6 Gepost op: 09 Januari 2006 - 18:15:56 »

@Gert, @Gladius Cheesy dank voor het commentaar.

Lex
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: