Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 13:39:59 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: en nog eentje / barb. type 4 naar keizer spiest soldaat  (gelezen 1082 keer)
Frenk
Volledig lid

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 31 December 2005 - 14:20:36 »

wie weet wie dit is gewicht 1,2 gram
diameter 1,3 cm materiaal brons

bvd mvg frenk
« Laatste verandering: 31 December 2005 - 18:29:56 door aurelianus » Gelogd
Gladius
full lid

Geslacht: Man

Detektoramateur

« Antwoord #1 Gepost op: 31 December 2005 - 14:30:36 »

Denk een Ae-tje van Constantius II en tijdgenoten met de soldaat spietst gevallen ruiter. Mogelijk een barbaarse imitatie.

DAMNATIO MEMORIAE
Frenk
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 31 December 2005 - 14:42:50 »

ik zou het niet weten gladius maar ieder geval toch bedankt voor de dtm

mvg frenk
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 31 December 2005 - 16:03:34 »

hoi @Frenk, geweldige vondst..

Citaat van: Gladius
Denk een Ae-tje van Constantius II en tijdgenoten met de soldaat spiest gevallen ruiter. Mogelijk een barbaarse imitatie.

hoi @Gladius, klopt, héél barbaars. En zeker een navolging van FEL TEMP, keizer spiest gevallen ruiter ! Over de keizer kunnen we twisten, ik zie ergens linksonder een A maarja.. een A op een type 3 zegt niet zoveel. Ik stel voor er later op door te gaan als deze munt in de goede rubriek staat. Gefeliciteerd met deze vondst @Frenk ! We zijn in Nederland, d.w.z. aan de Rijn-Limes, in een gebied waar stammen los-vaste relaties onderhielden met de romeinen, in feite in de bevoorrechte positie, dat we (soms) deze late (4e en 5e eeuwse) barbaarse imitaties vinden.

Smiley
Lex

Tongue Tongue
« Laatste verandering: 31 December 2005 - 18:29:03 door aurelianus » Gelogd
Frenk
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 31 December 2005 - 16:35:01 »

thx lex ik vind het een leuke munt maar ik heb liever toch denaren die vind ik gewoon top

mvg frenk
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 01 Januari 2006 - 01:35:19 »

thx lex ik vind het een leuke munt maar ik heb liever toch denaren die vind ik gewoon top

mvg frenk

Niet in deze rubriek  Roll Eyes  Wink

Gelukkig nieuwjaar (nu) !

Lex
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #6 Gepost op: 01 Januari 2006 - 02:09:32 »

Er komt ooit eens een tijd dat wij deze barbaartjes veel interessanter zullen vinden dan al het Roomse spul Grin

DAMNATIO MEMORIAE
Frenk
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 01 Januari 2006 - 08:50:01 »

bedankt voor de info ik hoop dat ik nog veel van deze munten mag vinden in 2006 en nog de beste wensen

mvg frenk
Goodies
full lid

-

« Antwoord #8 Gepost op: 02 Januari 2006 - 12:42:43 »

Idem @Frenk, een goed vondstenjaar toegewensd. Op de bovenstaande munt is de keerzijde voorstelling "keizer spiest gevallen ruiter". Dat is natuurlijk een zeer pijnlijke aangelegenheid voor "de barbaar" die is afgebeeld. Toch vinden we dit muntbeeld heel veel terug op barbaarse imitaties type 3 (vergelijk Sol eerder, d.w.z. in de 3e eeuw) 

Speculatie: het feit dat dit muntbeeld veel terug te vinden is op barbaarse imitaties type 3 geeft aan, dat de betreffende stammen loyaal waren aan de Romeinen. Vermoedelijk is het slaan van barbaarse imitaties een activiteit van de bondgenoten van de romeinen. Er was blijkbaar (nog steeds) een economie met wisselwerking met de Romeinse. Overigens, wie toont een barbaarse versie van "Keizer ontvoert barbaars kind uit hut" zoals deze ?

Zie onder een recente, nieuwe aanwinst in mijn verzameling.. een soortgelijk muntbeeld, uiteraard weer in een volledig andere stijl. Het paard op de keerzijde heeft Keltische cultuur invloeden (kijk naar de nek en de kop van het paard) Voor deze munt betaalde ik 15 euro bij de bekende Nederlandse dealer oudgeld.com (aanrader!)

Smiley
Lex

« Laatste verandering: 02 Januari 2006 - 12:53:52 door Goodies » Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: