Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 13:29:11 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Is een rouelle een munt? - varia omtrent rouellen  (gelezen 17199 keer)
aurelianus
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #15 Gepost op: 17 Maart 2005 - 21:40:22 »

Dag,
De staafjes die ik zag, leken veel meer op die van Togerix dan op datels die Catavolcos afbeeldde.
mvgr A Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Togirix
Volledig lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #16 Gepost op: 20 Maart 2005 - 20:54:56 »

Dag-avond

Hier heb ik nog zo'n "staafgewichtje"  Deze is ook van zilver.
Deze heb ik gevonden in de buurt van Buren/ Gelderland.
Hier de gegevens van dit staafje.

Gewicht: 3,5 gram
Lengte: 18 mm
Dikte: 4,5 mm in het midden is hij iets dikker
Materiaal: zilver
Tekens: kerf op beide uiteinde in vorm van +
Ps: Zijn er meer zoeker of verzamelaar die deze staafjes zijn tegengekomen, wie weet wat het is Huh

Mvg Togirix
« Laatste verandering: 22 Maart 2005 - 21:15:04 door Togirix » Gelogd
Janos
Senior lid

WWW.OUWEDUITEN.NL

« Antwoord #17 Gepost op: 02 Juli 2005 - 11:16:30 »

Hallo Allemaal,

Bij toeval stuite ik op deze onderwerp en ik wist dat ik er afgelopen jaar er ook zo iets had gevonden.
Ik heb mijn rommel bakje na gespit en ja hoor er kwam dit wieletje uit. Na mijn idee was het gewoon een wieletje van een klein miniatuur fietsje die men misschien ooit op de schoorsteen mantel had staan. Hij  is 28 mm. Deze vond ik op een akker in zuidwest Friesland. Ik wou jullie dit wieletje ook even laten zien.....

Janos....
« Laatste verandering: 02 Juli 2005 - 11:31:31 door Janos » Gelogd

www.ouweduiten.nl - Friese Bodem vondsten site - Determinatie Site's - Forums - Detector Shops - Links - In en Verkoop Site's van Munten - Metaal Detectie links
Goodies
full lid

-

« Antwoord #18 Gepost op: 02 Juli 2005 - 18:57:56 »

hoi @Janos, ik vind hem qua vorm wel lijken op deze van Togirix niet qua dikte en materiaal (klopt de kleur van de foto? is ie echt roze-oranje??). Lees ook even voor de zekerheid deze thread over dit onderwerp, niet alles is Keltisch namelijk, laat staan Keltisch geld. Het zou mooi zijn als we er meer over wisten, maar helaas.. Ik zie volgens mij een afgebroken as-bevestiging op het wieltje hierboven, die zou best modern, d.w.z. na 1700, misschien van speelgoed-wagentje of -stoommachinetje kunnen zijn. De Keltische culturen hebben van zeer vroeg tot ongeveer 200-300 nChr in Europa bestaan.
« Laatste verandering: 02 Juli 2005 - 19:02:15 door Goodies » Gelogd
Janos
Senior lid

WWW.OUWEDUITEN.NL

« Antwoord #19 Gepost op: 02 Juli 2005 - 20:17:12 »

Hallo Goodies,

Ja dat klopt. Die van Togrix maakte me wakker en ik wist dat ik zo iets gevonden had.
Die kleur klopte niet . ik heb even een nieuwe foto gemaakt. Hij is Bege van kleur.
Het maakte me nieuwsgierig zo'n wieletje..

Janos...

www.ouweduiten.nl - Friese Bodem vondsten site - Determinatie Site's - Forums - Detector Shops - Links - In en Verkoop Site's van Munten - Metaal Detectie links
Goodies
full lid

-

« Antwoord #20 Gepost op: 02 Juli 2005 - 20:52:19 »

Is die lichtbruine kleur een patina ? En loopt dat patina door over het breukvlak van het spaakje ? Dus m.a.w. is het een "oude" breuk ? En zit/zat er een asje aan, is er een bevestigingspunt/breukje te zien ergens ?
aureum
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 03 Juli 2005 - 10:05:31 »

hallo allemaal

@Janos bedankt voor het sturen van de foto.

het is nog niet zeker waarvoor of uit welke periode deze wieltjes precies zijn ze zijn namelijk vanaf de keltische periode tot nu toe gevonden. het type wieltje wat je me stuurde, zijn wat mij tot nu toe bekendt is, alleen in belgie en nederland gevonden, ik heb er vier op mijn site staan en die werden mij alleen uit belgie en nederland toe gestuurdt en de patina gaat van donker tot licht.

mvg aureum

Janos
Senior lid

WWW.OUWEDUITEN.NL

« Antwoord #22 Gepost op: 03 Juli 2005 - 11:02:17 »

@ Goodies,@ Aureum,

Het wieletje heeft een glimmend laagje er over zitten. Het lijkt mij patina. De breukvlak is ook bedekt met de zelfde kleur.  Ik heb lichtelijk met een mesje een klein stukje blood gelegd en het lijkt me op een zilver achtige kleur. Het lijkt inderdaad dat er een asje door heen zit maar dan is dat erg moeilijk te zien. Het lijkt of het asje een ijzeren pennetje bevat en het lijkt mij een het enige bevestigings punt.

Janos....

aureum
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: 03 Juli 2005 - 13:45:00 »

hallo janos

zou je er meschien een closeup van kunnen maken zo kunnen we het allemaal meschien sammen beter zien.

mvg aurem
Janos
Senior lid

WWW.OUWEDUITEN.NL

« Antwoord #24 Gepost op: 03 Juli 2005 - 14:49:21 »

@ Aureum,

Hieronder een paar close up foto's.. Ik zie duidelijkeen roestig asje..

Janos...

Goodies
full lid

-

« Antwoord #25 Gepost op: 03 Juli 2005 - 21:14:42 »

Ik denk nog steeds, dat het van (misschien heeeel oud!) speelgoed komt. Wieltje ergens van  Tongue  Tongue
Janos
Senior lid

WWW.OUWEDUITEN.NL

« Antwoord #26 Gepost op: 01 Augustus 2005 - 23:49:18 »

Hallo allemaal.

Ik heb kontakt gehad met iemand die ook veel weet over keltische munten en hem mijn rouelle even laten zien.
Hierop haar/zijn reactie.

-----------------------------------------

Dear Jan

Thank you very much for telling us about the little wheel. Very interesting. Is it made of bronze, potin or lead? What size in millimetres?

Yes, many people say it is Celtic votive money, made as a gift to the gods. These 'rouelles' are often found in France as well - many 100s of them, sometimes in hoards.

If you and your friends have a group of them you wish to sell, we might wish to buy. But we would not be keen to buy just one broken one.

Have you and your friends got any Celtic coins you would like to sell?

Best wishes.

Liz

liz@celticcoins.com
Chris Rudd
PO Box 222
Aylsham
Norfolk
NR11 6TY
Tel: 01263 735 007
Fax: 01263 731 777
www.celticcoins.com

richard72
nieuw lid
**

« Antwoord #27 Gepost op: 05 November 2005 - 15:24:19 »

Hoi allemaal.
Heb net dit wieltje gevonden.
Kan dit een keltische Rouelle zyn?
richard72
nieuw lid
**

« Antwoord #28 Gepost op: 05 November 2005 - 15:26:53 »

Ik heb dit gevonden in een gebied waar kelten,romeinen enz enz hebben gezeten in de buurt van maastricht.
Het is een paar mm groter dan een 2 euro muntstuk en lykt of het van koper is
aureum
Gast
« Antwoord #29 Gepost op: 05 November 2005 - 15:31:27 »

hallo richard72

ja dat is een keltisch wieltje, deze worden vaak gevonden in de limburgse klei, zowel in Nederland en Belgie, heb er zelfs ook al een paar van gevonden, en de jongens waar ik mee zoek ook.

kijk maar eens op mijn page Keltisch of primitief betaalmiddel

mvg aureum
Pagina's: 1 [2] 3 4   Omhoog
  Print  

Ga naar: