Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
08 Februari 2012 - 11:40:51 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 2 3 [4]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Is een rouelle een munt? - varia omtrent rouellen  (gelezen 16736 keer)
lucotios
Volledig lid

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #45 Gepost op: 10 November 2005 - 00:37:58 »

hallo iedereen,

ik heb tot nu toe een 40 tal rouellen gevonden allemaal samen met Keltische munten, dat wil natuurlijk nog niets zeggen, detector vonsten blijven losse vonsten !!!!!!
Maar ik heb wel al verschillende opgravingsverslagen gelezen uit Frankrijk en Duitsland , waar rouellen samen met Keltische munten gevonden zijn in ongestoorde grond , op sommige plaatsen hebben ze zelfs mallen gevonden voor ze te maken.
Dus dat ze Keltisch zijn bestaat volgens mij weinig twijfel over, op sommige staters zijn zelfs afbeeldingen van rouellen terug te vinden.
Een rouelle is volgens mij : een voorwerp in de vorm van een wiel met spaken ( 4 - 6 - 8 - 12 ), vrij plat en ongeveer hetzelfde aan de twee kanten over al de rest heb ik mijn twijfels of dat onder rouellen thuishoort.

een paar van m'n van rouellen

mvg
Lucotios
Goodies
full lid

-

« Antwoord #46 Gepost op: 10 November 2005 - 00:58:01 »

@lucotios, ben ik nu gek aan het worden, of zie ik op drie van de vier laatst geplaatste wieltjes sporen van een as in het midden ?? Wie zegt mij dat dit geen resten zijn van speelgoed ? De laatste geeft aan in de bestandsnaam Eburonen ? Is dat gedetermineerd en zo ja hoe ?

Op het exemplaar dat Bacchus boven heeft geplaatst zie ik zelfs duidelijk sporen van een breukvlak van een asje..

Huh
Lx
« Laatste verandering: 10 November 2005 - 00:59:37 door Goodies » Gelogd
aureum
Gast
« Antwoord #47 Gepost op: 10 November 2005 - 01:05:05 »

hallo allemaal

deze wieltjes zijn zeker en duidelijk van keltische komaf

hier een foto van een giet vorm van keltische 4 spaak Rouelle's

Abb.: Gussform

Handwerk vor 2100 Jahren an der Mosel

Ein Glücksfall für die Forschung auf dem Martberg stellt der Fund einer Gussform aus dem 1. Jh. v. Chr. dar. Der 11 mal 8 cm große Sandstein lässt auf der flachen Seite kleine durch Gusskanäle miteinander verbunden Radmotive erkennen. Mit Hilfe eines passenden Gegenstücks wurde die Gussform verschlossen und flüssige Bronze oder Silber in den Gusshauptkanal gegossen. Das Metall verteilte sich in den Gusskanälen und Rädchen, nach seiner Erkaltung konnte die Gussform geöffnet werden und die kleinen miteinander verbundenen Rädchen herausgenommen werden. Nachdem die Metallstege abgebrochen worden waren, wurden die Rädchen - bei den Kelten beliebte Amulette - auf dem Martberg gegen bare Münze verkauft. Dem Radsymbol kam schon seit Urzeiten eine magische, unheilabwehrende Bedeutung zu.

Bron: Von Marseille auf den Martberg bei Pommern an der Mosel vor 2300 Jahren

En over een as gesproken,

FO: Martberg.

Goldener Anhänger in Form eines Rades mit tordierten Speichen und kugelförmigen Nabenenden.

Besonderer Wert-schätzung erfreuen sie sich in der Keltischen Latenekultuur. Aus Gräbern, Siedlungen und Schatzfunden ist eine unübersehbare Anzahl bekannt geworden. In spätkeltischer und römischer Zeit taucht das Rad, ein altes Sonnesymbol, als Attribut einer Gottheid auf. Durch neuere Ausgrabungen ist die Bedeutung der Radanhänger als Opfergaben in Tempeln deutlich geworden. So sind in einem Heiligtum van Villeneuve-au-Chatelot (Dep Aube) in spätlatenezeitlichen und frürömischen Fundzusammenhängen uber 25 000 Metallrädchen gefunden worden, darunter 34 aus Silber, 310 aus Bronze, der Rest aus Blei. Zwei der Silberrädchen zeigen die gleichen tordierten Speichen und kugeliegen Nabenenden wie das Goldrädchen vom Martberg. Eine Weihegabe an Jupiter ist scliesslich aus einem Tempelbezirk van Matagne-la-Petite in Belgien mit der inschrift OV  OPT  MO  MAX  MO. Dm. 3,25 cm, Gewicht 11,83 Gramm

Bron: uit het Boek    TRIER    AUGUSTUSSTADT DER TREVERER.  Blz: 262/263  RHEINISCHES LANDESMUSEUM TRIER. verlag philipp von Zabern- Mainz am Rhein.

ook nog na te lezen op mijn page

mvg aureum
« Laatste verandering: 10 November 2005 - 01:11:07 door aureum » Gelogd
bacchus
full lid

wie zoekt die vind

« Antwoord #48 Gepost op: 10 November 2005 - 01:14:54 »

@ goodies, het is geen breukvlak maar een puntje zoals bij velen rouelles,ik moet eens kijken of ik hem verder schoon krijg,dat wat je ziet is nog modder oftewel(limburgse loss)die in het gaatje zit.

bacchus.

bachhus
aureum
Gast
« Antwoord #49 Gepost op: 10 November 2005 - 11:26:26 »

hallo allemaal

de Romeinen hebben deze vorm ook nog gebruikt en als ik romeinen zeg dan bedoel ik de gallo-romeinen, dus de inheemse bevolking van de romeinse provincies. als fibula en als hangertjes....

zie afbeeldingen:

mvg aureum
Goodies
full lid

-

« Antwoord #50 Gepost op: 10 November 2005 - 12:56:16 »

hoi @aureum, mooi plaatje, die gietmal van de Martberg-site..

Wat daar afkomt ziet er dus uit als dit typje:

Een opstaand puntje in het midden kan aangebracht worden door in het midden van een wieltje in de gietvorm een kuiltje te drukken. Voor de versies met een gat daar, zoals deze bijdrage op pagina 1, moet er dus een opstaand bergje in het midden van de vorm worden aangebracht, of was het wellicht een nabewerking met een priem op het gegoten brons. Alles aangenomen, dat de wieltjes met "centerpunt" allemaal Keltisch zijn en van dit soort gietvormen afkomen !

Bedankt tevens voor het plaatsen van die prachtige Romeinse voorwerpen. Hebben deze allemaal sierraad- of fibula-montage sporen ? Als dat niet zo is heb ik toch weer dezelfde vraag, nl wat was de toepassing: de romeinen hadden strijdwagens, dus wellicht ook miniatuur-versies van strijdwagens met wieltjes. Bijvoorbeeld voor strategische doeleinden (militaire maquettes !) of als speelgoed. De onderstaande vind ik bijvoorbeeld heel duidelijk het model van een wieltje van een strijdwagen:

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 10 November 2005 - 12:58:54 door Goodies » Gelogd
robrecht1
groentje
*

« Antwoord #51 Gepost op: 13 Februari 2006 - 20:12:43 »

hoi aan iedereen:miijn mening is dat het dienst deed om te offeren(geloof)
als men de assen van een eburonenrouelle verlengd dan bekomt men een keltisch kruis ;
op sommige glasramen in de kerken zijn ook heiligen afgebeeld met achter hun hoofd een aureool
juist gelijk een rouelle;aan sommige oude bronnen in de nabijheid van romeinse cites worden er ook wel eens gevonden;
water was van levensbelang en waar dit uit de aarde opborrelde was voor de kelten een heilige offerplaats;
nu nog in gebruik;denk maar eens aan de wensputten of fonteinen in italie;waar men een wens kan doen als men een muntje offert  daaaaaaaaaaaaaaaag

Goodies
full lid

-

« Antwoord #52 Gepost op: 16 Februari 2006 - 00:47:59 »

dag @Robrecht1, welkom op dit forum.. Ik heb wel een hoop vragen. Wat bedoel je met een eburonen-rouelle (lucotios plaatste iets hierboven, zoiets?) en zitten we dan niet wat vroeg qua rituelen met kruisen en zo ? Of bedoel je dat niet.. het zou best kunnen dat de kruis-rouelle in het keltisch kruis gezet is, dus later. Maar deze voorwerpen zijn ouder, denk ik gezien de vindplaats en de context en zo.

En wat bedoel je met wensput ? Dat deze in het water werden gegooid ?

Smiley
Lx
« Laatste verandering: 16 Februari 2006 - 00:51:09 door Goodies » Gelogd
Theo B.
groentje
*

« Antwoord #53 Gepost op: 16 April 2006 - 09:56:30 »

Ik heb ze zelf in Frankrijk gevonden,. Die waren van lood. Het gat is taps toelopend. Ik heb gedacht dat het spinloden zouden kunnen zijn?
bennie
groentje
*

Bene Qui Latuit, Bene Vixit

« Antwoord #54 Gepost op: 30 September 2006 - 08:27:09 »

Wat is dit voor een wiel?
ik weet het niet,
grt bennie
archeoton
groentje
*

« Antwoord #55 Gepost op: 06 Februari 2008 - 23:07:15 »

Ik ben in het bezit van een vrij uitgebreide verzameling rouelles; de meeste zijn gevonden in het huidige Bulgarije, toch komen ze qua omvang en vorm overeen met degene die hier gevonden worden.  Wat de staafjes betreft: die ken ik niet, misschien heb ik er ook in mijn verzameling.  Kan iemand mij een afbeelding bezorgen?

Pagina's: 1 2 3 [4]   Omhoog
  Print  

Ga naar: