@richard72, is dat in het midden daar patina of vuil ? Ik vraag dit omdat ik op veel van deze wieltjes in het midden een spoor van een gat zie. Kijk naar de exemplaren op de website die aureum noemde. Ik geloof niet dat het in dat geval een antiek voorwerp is. Immers ook voor speelgoed (karren, paard en wagen) werden dit soort wieltjes gebruikt. Een Rouelle is volgens mij weer iets anders..

Bron:
aurelianus - Is een rouelle een munt? op dit forum.
@aureum, op je site staan bijna alle wieltjes eenzijdig gefotografeerd. Dat vind ik jammer, want sporen van een gat in het midden vnd ik per definitie een spelbreker dus. De enige twee die ik daar vond, die vergelijkbaar zijn, vind ik..

_small.jpg)
Stel nu, dat dit inderdaad geld was. Dan zouden we als verzamelaars dus een catalogus-indeling moeten maken.. aantal en soorten spaken, open midden, gesloten midden, versieerde of gladde rand, gewicht, materiaal, etcetera. Een systeem dus. Volgens mij ziijn wieltjes met 4 spaken er ook in goud, weet zeker dat ik een keer zoiets gezien heb. Van de gewone gladde Keltische ringen is er een keertje een op het forum gezet door Catuvolcos meen ik..

Lex