Hoi Ben,
Ik heb het muntje laten determineren door het Geldmuseum maar nog niets van gehoord.
Ook heb ik het laten determineren door Arie van Herwijnen van
www.bonatiele.nl hij kwam tot de volgende determinatie, waar ik in mee kan gaan.
Beste Jan,
Er zijn naar mijn idee twee aanknopingspunten bij deze munt. De eerste is de V in het omschrift op ongeveer 1 uur.
Dit rechtvaardigt een toewijzing aan een Willem, in het Frans GVILLELMVS (Wilhelmus).
Maar dan kan je alle kanten nog op, bijvoorbeeld Holland maar ook Namen zoals in mijn eerste mailtje genoemd.
Het tweede aanknopingspunt is de schuine streep achter de leeuw, van linksboven naar rechtsonder, die is duidelijk te zien op jouw munt. En zo'n streep staat naar mijn weten alleen op de munten van het graafschap Namen. Met de diameter van 15 mm kom je dan op een kwart groot, geslagen in Méraude (Poilvache) door Willem I de Rijke (1337-1391). Literatuur: Chalon (Namen) 163. Zoals je ziet moet je naar elk detail kijken om tot een determinatie te komen.
Op de voorzijde met de leeuw is dan het omschrift: +GVILLELMVS CO NAM = Willem, graaf van Namen.
Op de keerzijde met het kruis: +MONETA MERAVDE = geld van Méraude.