Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 13:20:50 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 1/6 Gezel Willem IV van Holland=1/4 Groot Willem I de Rijke 1337-1391/ Vh G2277  (gelezen 1976 keer)
Spitter
full lid

Geslacht: Man

Het forum voor elke amateur-archeoloog !!!

« Gepost op: 21 December 2005 - 13:24:24 »

Hallo,

Iemand een idee welk muntje dit is. Het muntje is 1,5 cm en een gewicht van 0,5 gram.
Hij is helaas al ver versleten, het randschrift is niet meer te lezen.

Groeten Jan
« Laatste verandering: 20 Februari 2006 - 00:01:11 door Willy68 » Gelogd
Ben te Boekhorst
Volledig lid

Van kennis delen wordt je rijker

« Antwoord #1 Gepost op: 21 December 2005 - 14:13:32 »

De afbeelding doet mij denken aan 1/12 gezel op naam van Graaf Willem IV van Holland (1337 - 1345). Dat wordt echter tegengesproken door formaat en gewicht. Dat wijst op 1/6 gezel. Als dat juist is ben je een spekkoper, want deze munt wordt door Grolle onder nummer 16.2.4 gemeld als niet teruggevonden. Let wel: de foto is te onduidelijk om zeker te zijn. Zie ook V.d. Chijs IX 15, waar dit type wordt beschreven. Mogelijke tekst +GVILLELMVS: DVC: COM // MONETA: HOLLANDIE. Wellicht dat met deze voorkennis iets van de tekst is te ontcijferen.

Vriendelijke groet,
Ben te Boekhorst   
Spitter
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 21 December 2005 - 14:40:28 »

Hoi Ben,

Bedankt voor je reactie.De datering kan kloppen, want hij is in een middeleeuwse laag gevonden. Het zou wel heel mooi zijn als het die zou zijn, maar ik ga er niet vanuit.
Het gewicht is natuurlijk niet meer juist, omdat hij ver afgesleten is en hij zal misschien ook iets groter geweest zijn. Ik hoop er natuurlijk wel op en ga toch proberen iets van de tekst terug te vinden.

Groeten Jan
Ben te Boekhorst
Volledig lid

« Antwoord #3 Gepost op: 21 December 2005 - 14:54:59 »

Hoor graag hoe het afloopt, ben minstens even benieuwd

Ben
Spitter
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 21 December 2005 - 15:09:51 »

Hoi Ben,

Natuurlijk houd ik je op de hoogte. Ik kan helaas bijna niets meer achterhalen van de tekst, daar de rand ook afgesleten is, misschien dat ik met moeite er nog één of twee letters uit kan halen.
Wat zijn de afmetingen en het gewicht van de 1/12 en 1/6 gezel, en kan je misschien een afbeelding vinden van de 1/12 gezel.

Jan
« Laatste verandering: 21 December 2005 - 16:28:41 door Jan Marinus » Gelogd
Ben te Boekhorst
Volledig lid

« Antwoord #5 Gepost op: 21 December 2005 - 16:54:31 »

Stuur je graag een afbeelding maar krijg niet uitgevogeld hoe ik die moet plaatsen (Nee, uit het help-programma wordt ik ook niet wijs).
Ben te Boekhorst
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 21 December 2005 - 17:12:05 »

Afbeelding 1/12 gezel
Ben te Boekhorst
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 21 December 2005 - 17:20:04 »

Gevonden!!! Hier wordt ik helemaal gekukkig van. Aanvullende info: Grolle 16.2.4. 1/6 gezel 0,505 - 0,427 grf AG; 15 mm (niet terug gevonden. Grolle 16.2.5. 1/12 gezel 0,252 - 0,214 grf AG; 13 mm.

Vriendelijke groet, Ben
Spitter
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 21 December 2005 - 18:15:05 »

Hallo Ben,

Hier word ik nog gelukkiger van, het zou een super vondst kunnen zijn. De afbeelding van de 1/12 gezel  heeft inderdaad grote gelijkenis. Als dat waar is zou er mede dankzij jou determinatie een droom uit de wereld geholpen zijn , en zal ik hem zeker melden bij een of andere instantie. Ik ben geen numismaat dus weet niet zo goed waar dit te melden.
Ik juich nog niet te vroeg, en wacht nog even verder reactie af, maar ben voorlopig wel heel  erg blij met deze determinatie.
Het is jammer dat de munt in zo'n slechte staat is. Ik heb hem 10 jaar geleden gevonden op het strand in een middeleeuwse laag, vandaar de slechte toestand. Ook de slechte zilver kwaliteit doet daar dan geen goed aan.
Ik wacht nog maar even rustig af en hoop op verdere reacties, die er in mee gaan.

Groeten Jan
« Laatste verandering: 21 December 2005 - 19:34:13 door Jan Marinus » Gelogd
Ben te Boekhorst
Volledig lid

« Antwoord #9 Gepost op: 21 December 2005 - 22:38:18 »

Dag Jan,

Het aanmelden van munten kan via www.geldmuseum.nl in de rubiek Numis. Behoorlijk formeel allemaal maar wel een weg naar zekerheid.

Groet,
Ben
Spitter
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 26 Januari 2006 - 17:46:40 »

Hoi Ben,

Ik heb het muntje laten determineren door het Geldmuseum maar nog niets van gehoord.
Ook heb ik het laten determineren door Arie van Herwijnen van www.bonatiele.nl  hij kwam tot de volgende determinatie, waar ik in mee kan gaan.

Beste Jan,

Er zijn naar mijn idee twee aanknopingspunten bij deze munt. De eerste is de V in het omschrift op ongeveer 1 uur.
Dit rechtvaardigt een toewijzing aan een Willem, in het Frans GVILLELMVS (Wilhelmus).
Maar dan kan je alle kanten nog op, bijvoorbeeld Holland maar ook Namen zoals in mijn eerste mailtje genoemd.
Het tweede aanknopingspunt is de schuine streep achter de leeuw, van linksboven naar rechtsonder, die is duidelijk te zien op jouw munt. En zo'n streep staat naar mijn weten alleen op de munten van het graafschap Namen. Met de diameter van 15 mm kom je dan op een kwart groot, geslagen in Méraude (Poilvache) door Willem I de Rijke (1337-1391). Literatuur: Chalon (Namen) 163. Zoals je ziet moet je naar elk detail kijken om tot een determinatie te komen.

Op de voorzijde met de leeuw is dan het omschrift: +GVILLELMVS CO NAM = Willem, graaf van Namen.
Op de keerzijde met het kruis: +MONETA MERAVDE = geld van Méraude.

Figleaf
Beheerder
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #11 Gepost op: 26 Januari 2006 - 18:50:50 »

Wat een geweldige thread! Eevn een plaatje uit Vanhoudt er bij, al was het alleen maar om te zien dat deze munt wel meer in deplorabele staat voorkomt  Smiley

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Spitter
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 26 Januari 2006 - 19:49:50 »

Hoi Peter,

Bedankt voor de afbeelding. Het is inderdaad een leuk onderwerp geworden, het was wel even spannend om de determinatie af te wachten.
Ik ben blij met deze determinatie van Arie van Herwijnen. Ik weet enkel niet of dit een veel voorkomend muntje is, of dat dit ook een zeldzaam exemplaar is.

Groeten Jan
Ben te Boekhorst
Volledig lid

« Antwoord #13 Gepost op: 26 Januari 2006 - 21:23:06 »

Denk dat 'de stok' inderdaad de doorslag geeft. Knap werk en een beetje jammer voor jou Jan. Maar ja, zeldzame munten zijn zeldzaam en sommige zelfs onvindbaar!

Groet,
Ben   
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: