Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 13:20:27 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: is dit een romeins muntje ??? / Nee, barb. radius, type 2 naar Tetricus? kz Sol  (gelezen 1036 keer)
dabber
Senior lid

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 20 December 2005 - 22:04:36 »

Dit muntje heb ik op een akker gevonden waar vooral romeinse vondsten gedaan zijn,ik ben niet zeker of dit ook romeins is.
Diameter is ongeveer 14mm gewicht 1 gram.

groeten

« Laatste verandering: 21 December 2005 - 11:42:46 door aurelianus » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #1 Gepost op: 20 December 2005 - 22:45:11 »

hoi @dabber, ik vermoed dat we te maken hebben met een heel leuke barbaarse imitatie van Romeins, type 2 (d.w.z. tweede kwart derde eeuw) naar bijv Tetricus II met Sol op de keerzijde. Ik zie een bizar portret overigens, het lijkt wel een indiaan ! Op de keerzijde is nog net AV te zien. Dat staat links, omdat de munt van van links naar rechts gecopieerd en daardoor op de slag van rechts naar links leest. Dat gebeurt als een analfabete stempelsnijder letters overneemt vanaf een voorbeeldmuntje met bijvoorbeeld SOL AVG of PAX AVG of iets anders. De figuur van Sol komt heel veel voor op barbaarse imitaties. Dat portret is nogal vreemd voor Romeins. Neem aan dat die neus grotendeels corrosie is !! En ik had een vraag: is er een stralenkroon op het hoofd van de keizer te zien ? De foto is niet echt duidelijk. Als er (helemaal) geen stralenkroon op het portret zichtbaar is, dan is dit een heel bijzonder muntje. Ik zeg keerzijde Sol, want de figuur laat duidelijk een stekel-kopje zien. Dat zijn de stralen van de zon (Sol)

Zie voor een ander voorbeeld van Sol in barbaarse stijl.. mijn Avatar plaatje links..

Gefeliciteerd met deze interessante vondst. Opvallend hoekige stijl. Ik denk dat deze munt spoedig naar de goede rubriek zal worden verplaatst..

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 20 December 2005 - 22:52:31 door Goodies » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #2 Gepost op: 21 December 2005 - 11:41:11 »

Helemaal met Goodies eens!
De munten circuleerden wel naast de Romeinse in de eind derdeeeuw.
mvg A.
« Laatste verandering: 21 December 2005 - 11:43:34 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
dabber
Senior lid

« Antwoord #3 Gepost op: 21 December 2005 - 11:51:27 »

Bedankt voor de reactie's mannen,ik vond dit een zeer raar muntje.

groeten
Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 21 December 2005 - 23:14:12 »

@dabber verzoekje: zou je de portret-zijde van munt nog een keer willen scannen met iets andere lichtinval, resp minder licht links ? Ben heel benieuwd naar dat portret (en de stralenkroon)

Smiley
Lx
dabber
Senior lid

« Antwoord #5 Gepost op: 22 December 2005 - 00:08:11 »

hey goodies,ik krijg het niet goed op foto gezet maar ik zie wel stralen op de rand.
Ik zal hier nog een andere foro plaatsen wanneer het lukt.

groeten
Goodies
full lid

-

« Antwoord #6 Gepost op: 22 December 2005 - 17:09:15 »

Citaat
ik krijg het niet goed op foto gezet

Cheesy ja ik ken dat, dit zijn van die "dropjes", de munt is te donker. Klik hier voor een truukje met licht van opzij met de scanner. Zie dit plaatje in de thread aurelianus - Geen munt: een god, misschien een keizer voor het effect op een ander voorwerp. Het extra licht komt in achter het portret.

Smiley
Lx
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: