Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 13:17:27 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Munt van Arcadius / nntd?  (gelezen 1388 keer)
Ancientdude
groentje
*

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 23 Mei 2003 - 18:38:28 »

Goeiendag allemaal,

Uit dezelfde 50 munten waar mijn Denarius vandaan kwam (zie vorige post), is ook deze munt tevoorschijn gekomen.

Het is een munt van keizer Arcadius.

Op de voorkant staat: DN ARCADIVS PV AVG
Op de achterkant staat:.....kan ik niet lezen

Wat wel duidelijk te zien is op de achterzijde is de afbeelding van Victorie die naar links loopt en een gevangene meesleept.
Naar aanleiding van hetgeen ik op internet gevonden heb, denk ik dat er op de achterzijde SALVS REIPVBLICAE staat.

Wat zegt jullie literatuur over deze munt?

Groeten,

Dolf
« Laatste verandering: 19 Februari 2005 - 21:03:16 door aurelianus » Gelogd
Bohemond
Volledig lid

Mijn Eer Heet Trouw

« Antwoord #1 Gepost op: 23 Mei 2003 - 19:15:29 »

DN ARCADIVS PF AVG
SALVS REIPVBLICAE
Victory walking left, carrying trophy and dragging captive
Van Meter: 39
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #2 Gepost op: 23 Mei 2003 - 19:15:54 »

Hoi,

Dat kan inderdaad haast niet missen, dat randschrift hoort bij die afbeelding. En op de voorzijde staat overigens PF (van Pius Felix - Vroom en Gelukkig)

Groeten
Gert
Michel
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 23 Mei 2003 - 21:21:17 »

Hallo,
Opgelet met het woord "PIUS", betekent hier niet "vroom" in de zin van "godsdienstig". Deze bijnaam "Pius", werd al eerst gegeven aan Antoninus "Pius". Pius had hier de betekenis van " begaan met" of "keurig opvolgen van".   Dit had te maken met de bedrijvigheid waarmee Antoninus Pius de staatszaken behartigde en met de zaken van het imperium begaan was. Heel zijn rechtsreekse opvolging zou die bijnaam "Pius" overnemen. Later werd die bijnaam toegevoegd aan de titulatuur van de keizer. Vandaar dat die Pius Felix(Felix is hier te verstaan als" diegene die voorspoed kent" of "diegene die geluk en voorspoed kent"). Letterlijke vertalingen van die afkortingen geven de ware toedracht niet van de werkelijke betekenis.
groetjes
Michel Wink
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #4 Gepost op: 24 Mei 2003 - 10:26:32 »

Hallo Michel,

Ik ging even te snel door de bocht, maar jij nu ook.
Het woord Pius hangt samen met Pietas, de belangrijkste deugd in de ogen van de Romeinen, en kan inderdaad eigenlijk niet met een woord vertaald worden. Het duidt op plichtsgevoel en plichtsbetrachting: tegenover de goden (godvruchtig, vroom) en tegenover mensen en vaderland (respect, rechtvaardigheid, liefde voor ouders en kinderen). Reken er maar op dat de christelijke keizers die eerste betekenis niet vergaten.

Groeten,
Gert

Michel
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 24 Mei 2003 - 18:47:30 »

Waarmee ga ik te snel door de bocht Huh??
Ik zeg tot net het zelfde Pius in de zin van "bekommert zij om" " behartigen" enz..... dus voor alle taken van de keizer...die uiteraard ook Potifex Maximus was.  Geen haartjes in 24 snijden hé !!!
Ik zie niet in wat er verkeerd is aan mijn boodschap !
Michel
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #6 Gepost op: 25 Mei 2003 - 13:32:58 »

Michel,

Sorry dat ik soms een beetje een mierenbeminner ben. Ik wou alleen zeggen dat het woord Pius wel degelijk een godsdienstige component in de betekenis heeft.

Het woord wordt daarom over het algemeen vertaald met 'vroom' of 'pious' in het Engels. Maar je hebt helemaal gelijk dat die vertaling de lading niet helemaal dekt.

Groeten,
Gert
Michel
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 25 Mei 2003 - 16:54:06 »

Hallo Gert,
Niets aan de hand ! een misverstand zeker ! Geen probleem van maken, gewoon blijven samenwerken. Inderdaad, naar de zin van het woord had je ook gelijk !
groetjes
Michel Wink
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: