Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 13:14:59 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Heb moeite met identificatie van een grotere munt/ GALIENUS  (gelezen 1519 keer)
Ancientdude
groentje
*

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 23 Mei 2003 - 15:40:11 »

Hallo,

Ik heb weer een munt weten schoon te krijgen, maar ik kan op internet niet achterhalen wat voor een het er is.
Die kroon op het hoofd betekent dat het een Antoninianus moet zijn, maar er staan te weinig letters op om te zien wie het is.

Op de voorkant staat (voor zover ik het kan lezen): HLL?? III
En op de achterkant: HECO??S?

Ik weet niet of ik alle letters juist heb, want sommige zijn lastig te lezen en er ontbreken ook letters

Heeft een van jullie misschien een idee?

Groet,

Dolf
« Laatste verandering: 19 Februari 2005 - 21:09:21 door aurelianus » Gelogd
Michel
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 23 Mei 2003 - 16:03:31 »

Hallo Dolf,
Geen probleem !
Vz : GALLIENVS PF AVG
Az : DIANAE CONS AVG
Zie afbeelding : Wildwinds :
Groetjes
michel Wink
Michel
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 23 Mei 2003 - 16:11:32 »

Oeps !!...Vz : GALLIENVS AVG...uiteraard ! PF moet weg !
Ancientdude
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 23 Mei 2003 - 16:19:22 »

Whoa, dat heb je snel gevonden zeg!

Wat betekent die III die boven zijn hoofd staat dan?
Ik zat namelijk te zoeken naar een keizer waar die III terugkwam in de naam (zoals bijvoorbeeld bij Valentinian III)

Bedankt!

Dolf

(of is dat gewoon een N die er wat vreemd uitziet?)
« Laatste verandering: 23 Mei 2003 - 16:21:17 door Ancientdude » Gelogd
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #4 Gepost op: 23 Mei 2003 - 19:11:35 »

Hallo,

Het is inderdaad een N van GALLIENVS, die er raar uitziet.

Kijk eens op http://www.ruark.org/coins/Zoo/ voor de dierenserie van Gallienus. Voor een flink aantal godheden zijn 'hun' dier op antoniniani afgebeeld. Voor Diana (godin van onder meer de jacht) een hert.

Groeten,
Gert
Michel
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 23 Mei 2003 - 21:00:43 »

Hallo Dolf,
Die zogenoemde "III" is een "N". Ik heb daar in het begin ook last meegehad met de lettertekens in die periode (midden 3de eeuw). Ze komen vaak voor. Vergeet niet dat destijds veel ambachtslui die de matrijzen van de munten moesten maken , niet konden schrijven of lezen ( er waren veel verschillende bevolkingen binnen het romeinse rijk in de 3de eeuw en het was niet meer zoals ten tijde van de eerste keizers, waar romeinen nog "echte " romeinen waren die het latijn machtig waren) . Ze schreven dus wat hen voorgezet werd zonder het goed te kunnen lezen. Te meer nog dat de letters in spiegelschrift moesten zijn voor de matrijs. Alles bijeen maakt dat de teksten niet meer zo duidelijk zijn. het is zelfs voorgevallen in de 4de eeuw in Lyon, dater een volledig verkeerde tekst werd aangebracht op de matrijs( zie munt van Magnus Maximus).
Hier spreek ik nog niet van de barbaarse munten ten tijde van Tetricus +/- 270. Daar zijn de afbeeldingen op de munten werkelijk een zwak afkooksel van de echte munten en de teksten zijn herleid tot wat losse letters die totaal geen betekenis meer hebben.
Verbetering komt er ten tijde van Diocletianus in het begin van de 4de eeuw, maar alweer gaat de preciesheid en de letters van de munten afzwakken tegen het einde van die eeuw.
(Barbaarse munten zijn te zien op mijn site(ARCHEOBEL) pagina C3.
groetjes
Michel Wink
Mat
full lid

Geslacht: Man

« Antwoord #6 Gepost op: 24 Mei 2003 - 11:23:30 »

Hoi Ancientdude
Je bent wel bezig om je muntjes zo schoon mogelijk te maken, maar volgens mij haal je al de patina weg.
Even opletten hoever je ze schoon kan maken.
Zonder patina verliezen Romeinse munten aan waarde.
Dus voorzichtig aan. Roll Eyes Roll Eyes
Gr Mat
Ancientdude
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 24 Mei 2003 - 12:20:29 »

Wederom bedankt voor de info allemaal!

Je hebt gelijk Mat, de munten worden inderdaad "te schoon".
Ik weet dat ze met patina meer waard zijn, maar het lijkt wel of de schoonmaakmethoden die ik toepas (eerst 2 dagen laten weken in een sopje, borstelen, goed drogen, lange tijd in de olijfolie) niet echt helpen. Verschillende mensen zeggen dat de munten 4 dagen in olijfolie moeten weken en dan komt het meeste vuil er wel vanaf. Een aantal munten liggen nu ongeveer 9 dagen in de olijfolie en ik kan er nog steeds geen vuil afkrijgen......zelfs niet een klein korreltje Roll Eyes
De korsten die erop zitten zijn zo hard, het lijkt wel steen en in sommige gevallen zit er gewoon roest op.........zou olijfolie daar wel tegen helpen of gebruik ik soms de verkeerde olijfolie?
De munten die ik tot nu toe heb laten zien hier heb ik met verschillende andere methoden schoongemaakt. Gewoon om te kijken hoe dat zou gaan. De denarius heb ik in citroenzuur
laten weken en dat is erg goed gegaan =>daar zat een dikke zwarte corrosie op.
Deze munt van Gallienus en die van Arcadius heb ik in Sodawater gekookt (tip van Penningkabinet), maar dat is blijkbaar toch te agressief aangezien de patina ook wegging.

Ik heb daarentegen ook twee munten waar ik nauwelijks wat aan hoefde te doen wat reiningen betreft en daar zit dan ook een prachtige patina op.  

Ik blijf het proberen om het op de juiste manier te doen!

Groet,

Dolf
« Laatste verandering: 24 Mei 2003 - 12:21:15 door Ancientdude » Gelogd
Michel
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 24 Mei 2003 - 18:41:49 »

Hallo Dolf,

Ja, ik was diegene die van olijfolie sprak. Nu, ik denk dat het niet aan de olijf olie zit, maar aan de compositie van dat versteend vuil. Olie is prima voor aangekoekte grond. Maar het is volgens mij te zacht voor dit hier. Met citroen zuursap of azijn is ook een middel maar dan moet je het heel goed in het oog houden en van zodra dat het begint te lossen, peuteren met een houten tandenstoker enz tot het weg is. Spoelen onder water en nadien het badje in met maagzout. Dit is absoluut nodig wanneer je werkt met zuren. Soda bicarbonaat of maagzout( te verkrijgen bij d apoteker) neutraliseerd het effekt van het zuur. Anders blijt het zuur werken in de poriên van het metaal, zelfs na spoelen met klaar water.  Om wat meer glans op je munten te krijgen wanneer ze "af" zijn, een beetje kleurloze schoen blink erop en een beetje "opborstelen" met een zachte borstel. Daar komt het reliêf van de munt beter mee uit.
Verder is het natuurlijk altijd uitproberen. Daarvoor dienen de lelijke muntjes die niet meer te redden vallen.
groetjes
Michel Wink
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: