Wederom bedankt voor de info allemaal!
Je hebt gelijk Mat, de munten worden inderdaad "te schoon".
Ik weet dat ze met patina meer waard zijn, maar het lijkt wel of de schoonmaakmethoden die ik toepas (eerst 2 dagen laten weken in een sopje, borstelen, goed drogen, lange tijd in de olijfolie) niet echt helpen. Verschillende mensen zeggen dat de munten 4 dagen in olijfolie moeten weken en dan komt het meeste vuil er wel vanaf. Een aantal munten liggen nu ongeveer 9 dagen in de olijfolie en ik kan er nog steeds geen vuil afkrijgen......zelfs niet een klein korreltje

De korsten die erop zitten zijn zo hard, het lijkt wel steen en in sommige gevallen zit er gewoon roest op.........zou olijfolie daar wel tegen helpen of gebruik ik soms de verkeerde olijfolie?
De munten die ik tot nu toe heb laten zien hier heb ik met verschillende andere methoden schoongemaakt. Gewoon om te kijken hoe dat zou gaan. De denarius heb ik in citroenzuur
laten weken en dat is erg goed gegaan =>daar zat een dikke zwarte corrosie op.
Deze munt van Gallienus en die van Arcadius heb ik in Sodawater gekookt (tip van Penningkabinet), maar dat is blijkbaar toch te agressief aangezien de patina ook wegging.
Ik heb daarentegen ook twee munten waar ik nauwelijks wat aan hoefde te doen wat reiningen betreft en daar zit dan ook een prachtige patina op.
Ik blijf het proberen om het op de juiste manier te doen!
Groet,
Dolf