@ Gert: ik waardeer zeer dat je (toch) een uitspraak hebt gedaan en nogmaals aan alle anderen dank.
@ Gantois: een dupondius is geen sestertius, ik heb een mooiere dupondius (normaal type) voor ca 45 euro
Dit stuk, de sestertius onbekende herkomst (verm. Hongarije), heb ik geruild voor een mooie dupondius van Nero met zittende Securitas, afkomstig uit oude verzameling en het was een Nijmeegse vondst (inkoop fl 200- ca 91 euro)
Ik waardeer de kwaliteit van de stempelsnijder van dit portret op de gesubmitte sestertius meer, dan de vlakkere minder expressieve koppen, die je vaker ziet.
Ik betaal nu vaak minder dan 20 jaar geleden!
Maar heb (veel) meer geduld, mijn referentie kader is anders. Toen ik vergeleek de prijs met de, mij bekende, handelaren en bood ca 75 % van hun vraagprijs, terwijl zij maximaal 50% boden aan de vinder, zo had ik, bij de mij bekende vinders, de eerste keuze. Dat was voor beiden leuk!
Voor mij zijn kriteria in (on)willekeurige volgorde:
Past het in mijn verzameling?
Hoeveel voegt het stuk toe aan mijn verzameling?.
-Portret van een augustus die niet heb, wil ik liever dan de 26e Constantijn
-Historisch interessante keerzijde
-Numismatisch interessante denominatie
-Goede kwaliteit
Herkomst, ik heb het liefst stukken uit de regio waar ik woon of daar zo dicht mogelijk in de buurt. Nu echter is er sinds ca 20 jaar een detectorverbod en ik wil geen illegaal opgepiepte stukken het nu moeilijker om te weten wanneer stukken gevonden zijn (dus of ze illegaal zijn). Elk stuk wil ik (kunnen) laten zien, de herkomst kunnen vermelden, en er trots op zijn.
Op het moment richt ik mij dus op vergelijkbare stukken van bekende vondsten hier in de regio.
Veel minder belangrijk
Is het een kostbaar stuk en lijkt het een koopje?
Ik ben geen handelaar, hoewel ook ik ooit op beurzen heb verkocht. Ik ben daarmee gestopt omdat ik (te) weinig winst kon maken en een keer behoorlijk ben bestolen - vermoedelijk door iemand die ik ken -. Nu probeer ik te verkopen tegen mijn aanschafprijs, soms enigzins gecompenseert door de nu geldende markprijzen (ik vergelijk dan de aanschafprijs van het stuk dat nieuw in mijn verzameling zit en mijn aankoop prijs), maar ik ruil liever!
Ook voel ik me (te) verantwoordelijk voor de door mij geleverde stukken.
Vervalsingen neem ik zowie zo terug, gelukkig heeft zich dat nog nooit voorgedaan.
Alle stukken ooit in mijn bezit geweest, wil ik tegen de aanschafprijs inruilen, soms enigzins gecompenseert door de nu geldende markprijzen. (Denk bv aan de kwartfollis van Severus II, of een munt van Procopius of van Veteranio, die ooit veel duurder waren)
Een ander voorbeeld een stuk dat jaren in mijn verzameling zat en stabiel was en nu bronsrot vertoont, dan probeer ik die gene die van mij heeft gekocht of dat stuk met mij heeft geruild toch te helpen
mvg A