Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 13:04:09 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Kostprijs van Sest. Ant. Pius kz Fides, R.I.C. III, blz.: 118, no.: 716  (gelezen 2556 keer)
aurelianus
Moderator
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Gepost op: 10 December 2005 - 13:03:17 »

Wat mag deze munt nu kosten?
Ik heb het idee dat mijn inkopen vaak duur zijn, zie mijn stukje over prijzen van Romeinse munten.
Ik ben niet van plan deze munt binnenkort te verkopen, en ook ben ik tevreden over mijn aankoopprijs, maar ik ben zo benieuwd wat deze munt jou waard zou zijn. Bvd A  Smiley

ROMEINS KEIZERRIJK

ANTONINUS PIUS Augusus: 138 - 161 A.D.

Roma 143 - 144 A.D.

SESTERTIUS   

Æ: Massa: 28,29 gram.
Ø muntplaatje 32,9 – 32,8 mm.
Stempelstand: 12
Kwaliteit: Vz ruim Zeer Fraai, kz bijna Zeer Fraai .

Literatuur: R.I.C. III, blz.: 118, no.: 716
Zeldzaamheid: C

Keerzijde: FIDES symboliseert de personificatie van het vertrouwen in het goede lot   Voorzijde: Borstbeeld, tot halsafsnede, draagt stralenkroon. Het hoofd is naar rechts gewend.
Omschrift:” ANTONINVS.AVG.PIVS  .P.P.TR.P.COS.III”, zonder interpunctie en vervolg op de keerzijde.
Keerzijde: Aanziend staande Fides met hoofd naar links met in haar rechterhand korenaren en op haar linkerhand een mand met vruchten. Ter weerszijden “S-C”
Omschrift: ”IMPERATORII”.

BIOGRAFIE van TITIUS AURELIUS FULVUS BOIONUS ARRIUS ANTONINUS
Titius Aurelius Fulvus Boionus Arrius Antoninus werd 86 A.D. te Lanuvius. (stad in Latium) geboren. Zijn voorouders waren afkomstig uit Mismes. Hij was de zoon van Aurelius Fulvius en Arria Fadilla.
Via de rang van Questor en Praetor werd hij voor het eerst Consul in 120 A.D. Hij was toen 33 jaar en vervulde die taak zeer goed. Hadrianus wees hem daarna aan om als een van de vier ex-consuls Italia te besturen. Vervolgens werd hij als Pro-consul naar Asia, de belangrijkste provincia gezonden. Bij zijn terugkeer werd hem als consul van staat een zetel aangeboden. Na de dood van zijn zwager Aelius werd Antoninus geadopteerd, onder de voorwaarde dat hij M. Anius Verus (later Marcus Aurelius) en Lucius Verus, de zoon van Aelius zou adopteren.Hij werd tot Caesar benoemd en bekleed met tribunaire macht. De adoptie vond plaats op 25 februari 138 A.D Hij nam toen de naam T. Aelius Hadrianus Antoninus aan.Tijdens de laatste maanden van Hadrianus ziekte was Antoninus feitelijk heerser, waardoor de successie ondanks de korte aanloop periode toch vrij soepel verliep. Hadrianus stierf na een langdurig ziekbed op Baiae 10 juli 138.
Tegen de wil van de senaat zette Antoninus de consecratie van Hadrianus door en liet voor hem en Sabina het grafmonument afbouwen, dat later “Engelenburcht” genoemd werd. Zijn piëteitvolle toewijding naar zijn adoptiefvader verschafte hem zijn bijnaam “Pius” tijdens zijn 22-jarige regering werden er geen doodstraffen uitgesproken.Er heerste rust en vrede in het Rijk en de verhouding van Antoninus Pius tot zijn vroegere ambtscollegae: de Senatoren, was, met uitzondering van het begin van zijn regering, buitengewoon goed. De bijzondere zorg voor de godsdienst beleving van zijn onderdanen deed men hem vergelijken met de Oudromeinse koning Numa.
Hij overleed in maarten werd bijgezet in het mausoleum van Hadrianus. Antoniunus Pius werd opgevolgd door Marcus Aurelius en Lucius Verus Voor Antoninus zijn na zijn dood, op alleen Augustus na, de meeste herdenkingsmunten geslagen.

Na de dood van Hadrianus had Antoninus Pius een conflict met de senaat, tijdens deze periode heeft hij vermoedelijk niet de titel “Augustus” aanvaard en gebruikte hij zijn titel “Caesar”.
Het is onwaarschijnlijk dat het relatief grote aantal munten met de titel “Caesar”, alleen te plaatsen valt in de periode 25 februari – 10 juli 138 A.D., zoals overigens tot voorkort wel werd gedacht.

« Laatste verandering: 10 December 2005 - 13:11:52 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #1 Gepost op: 10 December 2005 - 21:26:09 »

Hallo Aurelianus,

Volgens mij is deze sesters volgens (weliswaar strenge) Kampmann-normen categorie 1 (de laagste dus). Waarde : ik denk zeker te vinden vanaf om en bij de 30 euro en maximum zo'n 50 euro.
Ik blijf dat nog steeds veel geld vinden, want voor die prijs (50 euro dus) kan ik 2 mooie denarii vinden die in Kampmann categorie 1+ à 2 zitten van kwaliteit dan.
Maar natuurlijk, een sesters is geen denarius.
gantois321
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 10 December 2005 - 21:56:42 »

Als voorbeeld deze dupondius Van Antoninus Pius, toch ook een nog mooi exemplaar, verkocht voor 35,5 euro :

DUPONDIUS des römischen Kaisers ANTONINUS PIUS, Reg. 138-161 n. Chr.  Av.: ANTONINVS AVG PIVS PP TRP COS III, Kopf mit Strahlenkrone n.r.  Rv.: Salus, die römische Göttin der Wohlfahrt, steht mit Zepter nach links und füttert Schlange, zu Füßen Altar, SALVS AVG / S-C.  RIC 669, C. 717. Bronze, Durchmesser 2,5 cm
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #3 Gepost op: 10 December 2005 - 22:31:24 »

Aurelianus, normaal gesproken wil ik me niet uitlaten over de waarde van munten, maar dit keer toch even omdat ik de bedragen van 25 tot 50 toch wat aan de lage kant vind. Dan kan je lang zoeken, denk ik. Deze munt vind ik toch wel tussen de 50 en de 100 waard, omdat de voorzijde - vanaf de scan te zien - erg goed is. Wat ook belangrijk is, is stijl, en daar is deze munt ook erg sterk in. Ben benieuwd naar de munt 'in het echt', misschien dat mijn schatting dan de 100 nog wel overstijgt. Als de keerzijde van dezelfde kwaliteit was, zou hij richting 200 gaan, of meer. Maar uiteindelijk ben jij natuurlijk degene die de beslissing moet maken over de waarde.
Groet
Gert
« Laatste verandering: 10 December 2005 - 22:34:52 door Gert » Gelogd
gantois321
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 11 December 2005 - 11:33:17 »

Beste forumleden, beste Gert,

Code:
Dan kan je lang zoeken, denk ik.

Dat kan best zijn, maar dat kan ook best meevallen. Trouwens, zoeken is ook leuk. Het makkelijkste om een enorme collectie kwaliteitsmunten te verwerven is : wees een erfgenaam van Rockefeller (Alfred Heineken is ook goed hoor) en koop ineens alles wat er bestaat in de beste kwaliteit. Maar, heeft men daar dan nog echt voldoening aan? Voldoening kan je wel vinden als je, na zoeken, op stukken valt welke je voor een zacht prijsje aan je verzameing kan toevoegen, zo denk ik er toch over.
FF en ikzelf hebben al munten gekocht voor prijzen die wij niet eens meer durven vermelden (qua redelijkheid in prijs dan, dat stuit steevast op kritiek en ongeloof). Dat gebeurt natuurlijk niet alle dagen. Maar je hoeft natuurlijk ook niet elke dag een nieuw stuk te kopen. En "geduld is een mooie gave in onze hobby".
Daarenboven, het feit of je haastig bent of geduld hebt, tijd en/of de wil hebt om te zoeken maakt ook uit hoeveel je aan een munt wil geven : wil je zoeken en wachten om een stuk te vinden aan een goede prijs? Of zie je een munt en zeg je : die MOET ik hebben, ongeacht of hij nu (te) veel kost of niet?
Ook, zoals vermeld door FF, wat en hoe verzamel je???
Handelaars maken dikwijls ge(mis)bruik van het feit dat verzamelaars iets "absoluut" willen hebben - daar is niets mis mee want ik zou hetzelfde doen inden ik iets te koop aanbied, maar daardoor stijgen ook de (vraag)prijzen.
Wat ik wel al gezien heb is dat handelaren die (te) veel vragen van een munt : welnu die slepen die munt dan ook wel gedurende jaren mee van beurs tot beurs. De prijzen van vandaag zijn de prijzen van 20 jaar geleden niet meer, velen vergeten dat toch wel eens .
« Laatste verandering: 11 December 2005 - 11:39:54 door gantois321 » Gelogd
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #5 Gepost op: 11 December 2005 - 13:18:40 »

Een algemene sestertius in deze kwaliteit is naar mijn ervaring te verkrijgen voor rond de €25,- Dit bedrag kan verdrievoudigt worden indien men zo'n munt zou kopen bij een vakhandelaar.

Om op het verhaal van de mausoleum van Hadrianus terug te komen, drie dagen geleden stond ik in Rome nog voor de Castel Sant Angelo. Ooit het mausoleum van Hadrianus en later geintegreerd in een vluchtburcht voor de paus met de eerder genoemde naam. Het staat dus nog steeds in Rome aan de Tiber en is te bezoeken.
« Laatste verandering: 11 December 2005 - 13:24:22 door Gladius » Gelogd

DAMNATIO MEMORIAE
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 11 December 2005 - 13:36:27 »

@ Gert: ik waardeer zeer dat je (toch) een uitspraak hebt gedaan en nogmaals aan alle anderen dank.
@ Gantois: een dupondius is geen sestertius, ik heb een mooiere dupondius (normaal type) voor ca 45 euro
Dit stuk, de sestertius onbekende herkomst (verm. Hongarije), heb ik geruild voor een mooie dupondius van Nero met zittende Securitas, afkomstig uit oude verzameling en het was een Nijmeegse vondst (inkoop fl 200- ca 91 euro)
Ik waardeer de kwaliteit van de stempelsnijder van dit portret op de gesubmitte sestertius meer, dan de vlakkere minder expressieve koppen, die je vaker ziet.

Ik betaal nu vaak minder dan 20 jaar geleden!
Maar heb (veel) meer geduld, mijn referentie kader is anders. Toen  ik vergeleek de prijs met de, mij bekende, handelaren en bood ca 75 % van hun vraagprijs, terwijl zij maximaal 50% boden aan de vinder, zo had ik, bij de mij bekende vinders, de eerste keuze. Dat was voor beiden leuk!

Voor mij zijn kriteria in (on)willekeurige volgorde:
Past het in mijn verzameling?
Hoeveel voegt het stuk toe aan mijn verzameling?.
-Portret van een augustus die niet heb, wil ik liever dan de 26e Constantijn
-Historisch interessante keerzijde
-Numismatisch interessante denominatie
-Goede kwaliteit
Herkomst,  ik heb het liefst stukken uit de regio waar ik woon of daar zo dicht mogelijk in de buurt. Nu echter is er sinds ca 20 jaar een detectorverbod en ik wil geen illegaal opgepiepte stukken het nu moeilijker om te weten wanneer stukken gevonden zijn (dus of ze illegaal zijn). Elk stuk wil ik (kunnen) laten zien, de herkomst kunnen vermelden,  en er trots op zijn.
Op het moment richt ik mij dus op vergelijkbare stukken van bekende vondsten hier in de regio.
Veel minder belangrijk
Is het een kostbaar stuk en lijkt het een koopje?
Ik ben geen handelaar, hoewel ook ik ooit op beurzen heb verkocht. Ik ben daarmee gestopt omdat ik (te) weinig winst kon maken en een keer behoorlijk ben bestolen - vermoedelijk door iemand die ik ken -. Nu probeer ik te verkopen tegen mijn aanschafprijs, soms enigzins gecompenseert door de nu geldende markprijzen (ik vergelijk dan de aanschafprijs van het stuk dat nieuw in mijn verzameling zit en mijn aankoop prijs), maar ik ruil liever!
Ook voel ik me (te) verantwoordelijk voor de door mij geleverde stukken.
Vervalsingen neem ik zowie zo terug, gelukkig heeft zich dat nog nooit voorgedaan.
Alle stukken ooit in mijn bezit geweest, wil ik tegen de aanschafprijs inruilen, soms enigzins gecompenseert door de nu geldende markprijzen. (Denk bv aan de kwartfollis van Severus II, of een munt van Procopius of van Veteranio, die ooit veel duurder waren)
Een ander voorbeeld een stuk dat jaren in mijn verzameling zat en stabiel was en nu bronsrot vertoont, dan probeer ik die gene die van mij heeft gekocht of dat stuk met mij heeft geruild toch te helpen

mvg A   Smiley
« Laatste verandering: 11 December 2005 - 13:43:27 door aurelianus » Gelogd

gantois321
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 11 December 2005 - 17:13:45 »

Aurelianus,

Citaat
@ Gantois: een dupondius is geen sestertius

Gelukkig weet ik dat ook  Cheesy
Ik wou enkel aantonen (maar ik had niet onmiddellijk een voorbeeld van een sestertius) dat bronzen/messing munten, dus asses-dupondii-sestertii, in aanvaardbare kwaliteit ook voor aanvaardbare prijzen te vinden zijn, mits een beetje te zoeken.
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 11 December 2005 - 17:31:10 »

Dag Gantois,
natuurlijk twijfel ik niet aan het feit of je onderscheid kunt maken tussen een sestertius en of een dupondius,
het is door je submits keer op keer gebleken dat je kennis van zaken hebt.
Citaat
Ik wou enkel aantonen (maar ik had niet onmiddellijk een voorbeeld van een sestertius) dat bronzen/messing munten, dus asses-dupondii-sestertii, in aanvaardbare kwaliteit ook voor aanvaardbare prijzen te vinden zijn, mits een beetje te zoeken.
Dit is idd een mooie verduidelijking!
De (ruil)prijs was voor mij er een die aanvaardbaar was, maar metname bij deze munt ging het op het verschil in voor (zeer artistiek gesneden en van goede kwaliteit) en keerzijde( niks bijzonders en een onaantrekklijke corrosie) en hoe jullie dachten hoe dat de prijs zou beinvloeden.
Het is metname bij dit soort munten dat een catalogus geen enkel uitsluitsel geeft als hulpmiddel.
Ik heb nog wel zoiets  Hoe druk je het verschil in waarde uit tussen deze gewone Nerva's, die alleen in portretstijl verschillen,
de kwaliteit komt redelijk overeen ik vraag geen beoordeling van de patina en de reiniging, maar misschien is dat toch niet los te zien van elkaar. bvd A  Smiley
« Laatste verandering: 12 December 2005 - 22:12:54 door aurelianus » Gelogd

gantois321
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 11 December 2005 - 18:19:37 »

Dat is nu eens een heel moeilijke vraag !!!!
Louter op portret komt de 2° munt niet overeen met hoe Nerva er uitzag. Dat ziet er eerder Antoninus Pius uit.
De eerste munt komt wel veel beter overeen met Nerva, de typische haviksneus.
Nu, louter op kwaliteit zou ik voor munt 2 kiezen.
Wil ik een realistische portretkeuze, dan zou ik voor munt 1 kiezen, deze geeft namelijk Nerva veel natuurgetrouwer weer.
Verzamel ik "speciallekes" dan kies ik weer voor munt 2.
Qua waarde is het moeilijk : voor sommigen zal munt 2 meer waard zijn omdat hij een afwijkend protret weergeeft (ook is de kwaliteit ietsje beter vind ik), voor anderen (waaronder ikzelf) daarentegen zal dit juist een argument zijn om de munt een mindere waarde toe te bedelen, doch, over het algemeen is iets afwijkends duurder dan "standaard" en denk ik dus dat nummer 2 wel eens meer zal opbrengen louter en alleen al daarvoor.
« Laatste verandering: 11 December 2005 - 20:26:06 door aurelianus » Gelogd
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #10 Gepost op: 11 December 2005 - 18:59:56 »

Zeker weten dat exemplaar 2 niet bewerkt is? Die neus lijkt meer op Hadrianus en uiterlijk van de kop inderdaad AP.

DAMNATIO MEMORIAE
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 11 December 2005 - 20:30:16 »

Door de suggestie van Gladius heb ik mijn scan 1200 dpi vergroot en goed bekeken en ben ik er nu van overtuigd dat dit stuk, storend, bewerkt is. Als je niet de portretlijn volgt maar anaar de krans kijkt of het omschrift is van COS III PP naar COS II PP veranderd! Het stuk is terug naar de vorige eigenaar!
Het portret is  volgens mij bewerkt,
mogelijk wars het wel geïdealiseerd en kan niet lijken op Hadrianus, Antoninus Pius, want  die waren nog niet in beeld, zelfs Trajanus nog niet.
tenzij door bewerking. Hij kan wat trekken van Domitianus hebben, hoewel me dat sterk lijkt (vanwege zijn vervloeking) of een van de Juliërs om de oude goede tijden te herinneren. De rechter is het eerste portret van Nerva.
mvg A  Smiley
gewijzigd op 15 december 2005
« Laatste verandering: 15 December 2005 - 19:40:29 door aurelianus » Gelogd

Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #12 Gepost op: 11 December 2005 - 21:53:59 »

De keizerskalender zit aardig in mijn hoofd, maar wat ik bedoel is dit: het lijkt op de scan alsof er een sleufje loopt langs de neus van Nerva. De gewoonlijke 'hump' die de neus van Nerva vertoont lijkt daardoor verdwenen. Het kan natuurlijk ook gezichtsbedrog wezen, maar denk wel de moeite waard om even nader te bestuderen. Beiden zijn immers COS III en dan zou het portret van Nerva al bekend geweest moeten zijn.

DAMNATIO MEMORIAE
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #13 Gepost op: 11 December 2005 - 23:59:42 »

Nee hoor, de rechter is bewerkt tot cos II
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 15 December 2005 - 19:32:24 door aurelianus » Gelogd

Goodies
full lid

-

« Antwoord #14 Gepost op: 12 December 2005 - 21:09:10 »

Naar mijn mening is de rechtermunt van Nerva door corrosie aangetast, waardoor het portret vervormd kan zijn. De nek laat diepe groeven zien, die kunnen ook aan de voorkant van het gelaat zitten. Voor de baard geldt wellicht dezelfde verklaring ! Ben het met vorige deelnemers eens dat dit portret niet op Nerva lijkt, daardoor (en ook door het ontbreken van patina!) vind ik deze munt veel minder interessant als de linker versie. Beide munten zijn 100-300 euro waard in de handel, het ligt eraan waar je koopt. Voor mijn eigen verzameling, ik moet een slag om de arm houden (keerzijde!) zou ik voor de eerste Sesters van Antoninus Pius ongeveer 80-100, dwz ben het eens met Gert, dat portret is heel mooi, voor de linker versie van Nerva zou ik ongeveer 150-180 euro over hebben als de keerzijde van dezelfde kwaliteit is.

@Gantois321: de Dupondius die je laat zien toont (zeker) een slechter portret. Een prijs van rond 40 euro vind ik wel redelijk voor die munt, hoewel ik in de handel het dubbele ben tegengekomen voor zoiets ! Maarja bedenk wel dat wanneer je e-bay als bron gebruikt je af en toe op je bek gaat. Dat moet je er ook bij betrekken als je prijzen gaat noemen uit die hoek, vind ik.

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 12 December 2005 - 21:13:00 door Goodies » Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: