Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 13:03:25 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Geplateerde denarius Domitianus met bronsrot  (gelezen 1162 keer)
aurelianus
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Gepost op: 09 December 2005 - 22:13:44 »

Deze munt vertoont bronsrot zowel aan de voor- als keerzijde,
van de munt wordt de bronzen kern onzichtbaar aangetast!
wat kan ik daaraan doen?
Wie heeft een idee?
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
batavier
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #1 Gepost op: 12 December 2005 - 00:28:34 »

Mijn advies zal je zeker niet bevallen.
Mij is altijd geadviseerd de rottende plekken volledig te verwijderen tot op het blanke metaal en dan stabiliseren/conserveren.
Je zou het met een naald kunnen doen.
Ik denk niet dat je het anders kunt stoppen.
Balen hoor Undecided

Batavier

Die zoekt zal vinden.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 12 December 2005 - 13:14:22 »

Embarrassed enorm balen, inderdaad. @aurelianus ik zou deze munt droog maken (opwarmen), in een luchtdicht muntmapje doen en over 2 maanden opnieuw fotograferen en dan nauwkeurig de twee scans vergelijken. Wat is dat paarse spul op de keerzijde figuur eigenlijk ? De raad van batavier klopt denk ik wel, maar omdat dit een geplateerde munt is kun je met een scherp voorwerp het stuk eenvoudig verwoesten. Bovendien stel dat je met mechanische maatregelen iets bereikt voor nu, wie zegt dat de bronsrot niet ook elders onder het zilver zit. Dan is de moeite voor niets. Dus ik zou ingrepen uitstellen totdat zeker is dat het zich uitbreidt. Anders moet het BTA-dee van Langeveld misschien maar eens uitgeprobeerd worden. Het is irreversibel en gevaarlijk spul om mee te werken, maar de munt hoeft er niet voor bekrast te worden. Nee heb je, ja kan je krijgen..

Wink
Lex
« Laatste verandering: 12 December 2005 - 13:18:08 door Goodies » Gelogd
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #3 Gepost op: 12 December 2005 - 23:14:23 »

Munten die van brons zijn zou ik de op door batavier besproken manier behandelen, vermits ze een behoudenswaardig (dus mooi) patina hebben. Anders zou ik, indien de munt genoeg goed brons bevat, de munt electrolyseren en een nieuw patina geven. Deze methode werkt vaak.
Dit is echter, zoals duidelijk te zien is,  een geplateerd exemplaar, de bronstot zal zich vermoedelijk ook voordoen onder de zilverlaag,
Ik moet dus een van de veroorzakers van bronsrot , het water weg halen, omdat ik aan de chloride ionen niets kan doen!
Het muntmapje van Goodies, met eventueel silicagel (een droogmiddel) is een mogelijk werkzame methode, ware het niet dat dan deze munt niet bij de anderen in zijn lade kan liggen.
Wat ik heb gebrobeerd is het volgende, ik heb alle zichtbare gaten in het zilverlaagje met cyanoacrylaat (secondelijm) behandeld,
de stof lijkt, zo heb ik eens opgezocht, chemisch gezien op BTA. Of het werkt? ik heb geen idee maar houdt jullie op de hoogte.
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 12 December 2005 - 23:51:50 »

hee @aurelianus,

Tongue Tongue Tongue Tongue blijf je helemaal aan je muntjes plakken  Grin Grin Grin Grin

Veel succes met deze nieuwe methode !! houd ons op de hoogte..

Lx
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: