Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 12:59:06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: onbek. barb. Antoninianus / type 2 radius naar Postumus tetricus, kz Pax  (gelezen 1018 keer)
ahenobarbus
Senior lid

In einigen Bereichen gutes Forum!

« Gepost op: 09 December 2005 - 11:45:45 »

Hallo,

wie kan mij help?
kleen barb. muntje - 13mm!
en 1,08gr.
mooie patina!

mvg Ahenobarbus
« Laatste verandering: 11 December 2005 - 17:46:39 door aurelianus » Gelogd
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Antwoord #1 Gepost op: 10 December 2005 - 00:22:14 »

Cool omschrift rommelig - Umschrift verstümmelt

vz: IMP (...) PF C
kz: PAX PFC(G)

Is een type II barbaarse imitatie, het recht aflopende gelaat doet me denken aan Tetricus I. Rechterarm te lang, hand bestaat uit twee vingers. Omschrift wellicht gesneden met dezelfde beitel als portret en voorstelling.

Ist typ II (3en Jahrhundert) ich meine das Portrait sieht aus wie Tetricus I (rechte nase), Pax rechte Arm ist sehr lang mit 2 Finger. Umschrift und Vorstellung könnte geschnitten sein mit gleichem Instrument ? Also eine breite zu Verfügung ?

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 10 December 2005 - 00:26:17 door Goodies » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #2 Gepost op: 11 December 2005 - 17:45:47 »

Ik ben het deels met Goodies eens:
Echter ik zie meer het wipneusje van Postumus!
en gezien de diameter lijkt me 4e eeuw ook niet uitgesloten
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 11 December 2005 - 17:47:45 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
ahenobarbus
Senior lid

In einigen Bereichen gutes Forum!

« Antwoord #3 Gepost op: 12 December 2005 - 17:19:32 »

Danke, Goodies u. Aurelianus!

Sehr schwierig diesen Antonianus zu bestimmen. Undecided
Ihre beiden Argumente sind sicherlich richtig.
Meine Frage: sind barbarisierte Münzen von Kaisern des 3.Jh. noch im 4.Jh. geprägt worden Huh Huh
Wenn die Münze nicht bestimmt werden kann, dann wird sie bei mir" Postricus" genannt (also eine Verbindung von Postumus und Tetricus  Grin)
mvg Ahenobarbus

Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 12 December 2005 - 19:21:05 »

hallo @aurelianus, @ahenobarbus.. het portret vind ik niet op Postumus lijken. Deze kop is rechthoekig, niet rond, de baard is niet zo vol als de baard van Postumus. Als het omschrift in orde was geweest, dan kon dit ook een officieel portret zijn. Keerzijde is een ander verhaal.

Soms komen sterk gereduceerde Antoniniani met een 3e eeuws muntbeeld (Radius) voor, die niet groter zijn dan 6-10mm. Deze munten zijn ofwel in een geisoleerde setting in circulatie geweest, ofwel vermengd ten tijde van de reductie van het officieele geld (klein-Follis). Een aanwijzing zijn gemengde muntvondsten in Nijmegen in de negentiger jaren. Aangezien het om erg kleine, tere muntjes gaat, is het logisch te veronderstellen dat ze (veel) later werden geslagen dan 272.

hallo @aurelianus, @ahenobarbus.. Von Postumus kein Spur, meine ich hier. Der Kopf ist nicht rund, und der Bart nicht so gross wie bei Postumus. Wenn das Umschrift nicht so verstümmelt waere, konnte dies meinentwegen ein officieller Porträt sein. Kehrseite ist zweite anweising für type 2. Die Nase ist nicht Tetrici aber nur diesen Detail überzeugt mich nicht. 

Es kommen manchmal start reduzierte Antoniniani mit Muenzbild 3e Jahrhundert vor (Radii), also 6mm bis 10mm. Diese Muenschen sind entweder in einen isolierten gegend gebraucht, oder spaeter gemischt mit 4en Jahrhundert klein-Folli. In Nimwegen hat es gemischte Fuende gegeben, also die Qualitaet dieser "minimi und minisimi" war manchmal aehnlich als die der spaetere klein-Folli in gleichen Fund. Weil es um sehr kleine Muenschen aus Kupfer geht, kommt es mir logisch vor, diese kleine Antoniniani sind (viel) spaeter als 272 geschlagen worden.

Klik Goodies - Zina's Coin voor een bespreking door adrianus, een expert op het gebied van Barbaarse Imitatie. Tenslotte deze thread met voorbeelden en de mening van aurelianus.

Smiley
Lex
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: