Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 12:57:43 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Imitatie Theodosius II / kz. kruis in letterkrans, vgl RIC X pg 275 no 440-455  (gelezen 2744 keer)
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Gepost op: 08 December 2005 - 10:49:31 »

Mijn nieuwste aanwinst is dit piepkleine muntje (9 mm), maar met geweldig detail. Een imitatie van Theodosius II van keerzijdetype 'kruis in krans'. Het interessante is dat de krans als 'omschrift' is weergegeven.
Groet
Gert
« Laatste verandering: 09 December 2005 - 17:00:56 door aurelianus » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #1 Gepost op: 08 December 2005 - 18:41:31 »

Ha Gert,
Gefeliciteerd met deze munt:
Zeer interessante en volgens mij ook zeer zeldzame, "barbaar" type 4 naar Theodosius II kz met kruis
Vermoedlijk afkomstig uit ? de Balkan, Turkije of nog oostelijker?
Overigens verplaats ik deze binnen kort wel naar barbaren!
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 08 December 2005 - 19:49:34 »

hoi @Gert, wat een prachtige stijl minimus ! Enne.. Tongue als die celator kon schrijven..

Het voorzijde omschrift begint rechts denk ik..

vz: MA(.)DOVGAVG  (met AV in monogramstijl dus aan elkaar)
kz: vDNVANPVHTN (retrograde) V

Ik denk het dus niet inderdaad ! Dat toont deze munt wel aan: de stempelsnijder wist niet eens, of hij met letters of met een decoratie (de krans) te maken had op zijn voorbeeld-munt. Overigens qua voorbeeld-munt, dat driehoekje onder de krans, heb je daar nog op gezocht ? Er staat weinig brons van deze keizer on-line, het goud is algemener.

Opmerkelijk genoeg is er heel wat barbaars goud van Theodosius II te vinden on-line. Er staat bij CGB bijvoorbeeld een Tremissis imitation

Een andere munt haal ik er even bij hier, ook zo'n druppelig muntbeeld. Zou gietwerk kunnen zijn ? Een andere mogelijkheid is dat er slechts een grove, ronde  beitel beschikbaar was, ook voor de details. Bij het bovenstaande bronsje is dat ook niet verwonderlijk.. 9 mm !

Bij de onderstaande Solidus lijkt dezelfde techniek gebruikt (ter vergelijking, klik hier voor de originele versie:

Bron is: Money museum - Mittelalter - Völkerwanderungszeit (er staat meer moois daar !!)

Deze keizer Theodosius II was de eerste die het woord "patriarch" gebruikte als aanduiding voor het hoofd van een kerk. Citaat:

"As a Christian title of honour the word patriarch appears first as applied to Pope Leo I in a letter of Theodosius II (408-50; Mansi, VI, 68). The bishops of the Byzantine jurisdiction apply it to their chief, Acacius (471-89; Evagrius, "H. E.", III, 9). But it was still merely an honourable epithet that might be given to any venerable bishop"

Maronites - Patriarch and Patriarchate

Smiley
Lex

« Laatste verandering: 08 December 2005 - 20:18:04 door Goodies » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 08 December 2005 - 20:08:19 »

Ik lees hier:

Voorzijde omschrift: "D(als retrograde C)N V(overbodig of mislukte T) T(mislukte T, dan is deze een E?)OD(ziet er uit als O)....AV (ligatuur) C", was vermoedelijk "DN THEODOSIVS PF AVG"
Keerzijde omschrift te vbeginnen net als de vz op zeven uur: "D(als retrograde) N (mogelijk als pi) V(overbodig) TH(H als een pi)O of D VH+ N(retrograde)H (of pi) D (C retrograde) H 9of pi) VT", was vermoedelijk het hergebruik van de aan de voorzijde getrainde letters.
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 08 December 2005 - 20:15:28 door aurelianus » Gelogd

Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 08 December 2005 - 20:25:05 »

hoi @aurelianus, wel veel ruimte in AVG over. Maar het klopt. Ik zou zeggen, echt "THEODOSIVS" terughalen is hinein-interpretieren hier. Ik vrees dus, dat al onze inspanningen tevergeefs zullen zijn en dat het echt onzin is, wat er op deze munt staat. Het zijn zo maar wat losse letters. Gert gaf al aan, zelfs de krans werd omgezet in een decoratief gekriebel dat op lettertjes lijkt !

Fantastische munt.. is dit uit de tijd van de volksverhuizingen ? Of toch wat vroeger.. Die Solidus hierboven wordt door het museum toegeschreven aan Sueben, westgothen (midden 5e eeuw). Ik meende enige overeenkomsten in de stempel behandeling te zien..

Wink
Lex
« Laatste verandering: 08 December 2005 - 20:31:03 door Goodies » Gelogd
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #5 Gepost op: 08 December 2005 - 20:30:54 »

Bedankt voor de reacties heren. @Goodies: ik dacht het eerst, bij het zien van deze munt, aan een Byzantijnse tremissis als prototype. Daarvan hebben sommige een kruis met een omschrift. Echter, er zijn volgens mij geen imitaties van gouden munten in brons, of andersom. Die 'wet' doet mij ook opteren voor Theodosius. Bedankt ook Aurelianus voor de gedachte van 'hergebruik'.

Groet
Gert
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #6 Gepost op: 08 December 2005 - 20:33:06 »

Ik denk ook dat er weinig moeite genomen is om een volledig omschrift te 'imiteren'. Individuele letters kunnen heel goed mogelijk overgenomen zijn. @Goodies: de stijl van de munt is inderdaad Gothisch. Helaas heb ik niet de beschikking over literatuur om hem na te checken.

Groet
Gert
Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 08 December 2005 - 20:34:31 »

hoi @Gert, klopt er zijn Byzantijnse met kruis en tekst, die was ik ook tegengekomen bijv deze bij CoinArchives maar het portret is volledig anders qua stijl. Ik denk dat Theodosius II een goed idee is, zeker als aurelianus analyse klopt (er staat OD). Heb nog wel even (voor de zekerheid !) bij Valentinianus (II en III) gekeken, maar daar zag ik dat kruis niet.

Smiley
Lex
Eddop
Senior lid

« Antwoord #8 Gepost op: 09 December 2005 - 07:25:28 »

Hier ter vergelijking een authentieke "Cross munt" van Theodosius II, de letters zijn voor de puzzelaars onder ons. Wink
Goodies
full lid

-

« Antwoord #9 Gepost op: 09 December 2005 - 13:53:56 »

@Gert hoezo er staat toch duidelijk (..)ODOSIVS op ? Enny by the way een retrograde N in de exergue.. vermoedelijk CON in spiegelschrift, dus ook barbaarse imitatie ? Authentiek dat kun je wel zeggen ja.. Kreun Undecided  Tongue had ik nu maar 1 van die muntjes..  Tongue dit keizertje zoek ik nog !

Wink
Lx
« Laatste verandering: 09 December 2005 - 13:57:09 door Goodies » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 09 December 2005 - 16:59:48 »

Dag Gert,
ik heb wel RIC X, op blz 275 staan een serie AE4-tjes die als voobeeld gediend kunnen hebben no 440 - 455, zo ook op plaat 18 Variatie voorzijde "D.N.THEODO  SIVS.P.F.AVG.", zonder interpunktie of  "D.N.THEODOSIVS.P.F.AVG.",zonder interpunktie  verdere variatie in muntplaatsen. Kz kruis binnen krans geen omschrift maar mpl aanduidingen: TESA, SMHA, CON(S), SMNA, SMNK, ANTA en ALEA beide varianten zijn afkomstig uit alle muntplaatsen. Datering 425 -430 A.D.
De meeste voorbeelden zijn S, R, R3 en R4, 4 zijn er C en een C2, vanwege deze informatie zou het voorbeeld het meest kans maken de no 445 uit Constantinopolis
Overigens staat de munt van Eddop met retrograde N daar niet genoemd en kon ik haar ook niet op foto's ondekken. Misschien ook een "barbaar", zoals Goodies hierboven al suggereerde, dan zeker (naar) RIC X, pg, 275 no 445 (C2)
mvg A  Smiley

« Laatste verandering: 09 December 2005 - 17:24:57 door aurelianus » Gelogd

Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #11 Gepost op: 10 December 2005 - 12:38:31 »

Ik denk dat dit muntje geslagen is onder de Gothen in Italie en Rome nadat de laatste Romeinse 'keizer' definitief was afgezet.

DAMNATIO MEMORIAE
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 10 December 2005 - 12:50:43 »

Het is mogelijk een uitgifte van de Oost-Gothen, ik schijf het ook liever dan het huidige "Goten" (=dakgoten), maar ik ken de stijl niet zo goed dat het herkenbaar is voor mij, het zou mijnentwegen ook veel oostelijker/ zuid-zuidoostelijker kunnen zijn geslagen.
Kun je de stelling onderbouwen Gladius, of is (Eddop en Gert) van een / beide munten de vindplaats bekend.
De vindplaats zou ook een aanwijzing voor de producenten kunnen zijn, ik denk dat deze bronzen naslagen vooral plaatselijk circuleerden.
Ik zie tussen het gesubmitte plaatje van Goodies en de munt van Gert ook (al) niet veel overeenkomsten.
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 10 December 2005 - 12:54:28 door aurelianus » Gelogd

Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #13 Gepost op: 11 December 2005 - 13:32:32 »

Helaas kan ik die stelling niet onderbouwen. De Gothen sloegen muntjes (ae4 tjes) naar het voorbeeld van de zeer laat Romeinse 'keizers' op hun naam of eigen naam. Toevallig was ik in de gelegenheid om een paar dagen geleden het nationaal museum van Rome te bezoeken en aldaar een kleine collectie van dit soort Gothische muntjes te bewonderen. Vandaar mijn ingeving en het feit dat de aanvangsmunt wat stijl betreft toch wel afwijkt van de traditionele Barbaren. Helaas is er online  weinig te vinden aan afbeeldingen van Gothische of Vandaalse munten.

DAMNATIO MEMORIAE
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #14 Gepost op: 11 December 2005 - 14:08:35 »

Jammer, ik had hier graag meer over geleerd.
Ik heb wel enige afbeeldingen gezien in
"Münzen de Mittelalters", P. Grierson Uitg Office du Livre (Battenberg 1976)
"Coins of Europe", R.A.G. Carson, Radius Book/ Hutchinson (1971)
maar ik zie hier in te weinig overeenkomsten in.
mvg A  Smiley

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: