|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #30 Gepost op: 09 Februari 2006 - 20:36:53 » |
|
Zowel de opmerkingen van Goodies als van Senior leiden tot vragen waarop alleen Rudy het antwoord kan geven. Ik voorzie in elk geval één probleempje: Veel leden hebben zich geregistreerd zonder achterlating van hun e-mail adres. Rudy kent wél het IP-nummer vanwaar elk lid zich heeft ingeschreven, maar kan hij aan de hand daarvan ook alle e-mail adressen achterhalen? Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
|
Mischaop82
|
 |
« Antwoord #31 Gepost op: 09 Februari 2006 - 20:39:20 » |
|
.
|
|
|
|
« Laatste verandering: 23 Juni 2010 - 17:44:37 door Mischaop82 »
|
|
Lid van de club van 1482 !!! 1610/1673.
|
|
|
|
Senior
|
 |
« Antwoord #32 Gepost op: 09 Februari 2006 - 20:46:03 » |
|
Om je aan te melden moet je je emailadres opgeven. Alleen als je van adres bent veranderd na aanmelding wordt dit dus een probleem. Groeten,
Senior
|
|
|
|
|
|
Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info. Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
|
|
|
|
arnout bruins
|
 |
« Antwoord #33 Gepost op: 09 Februari 2006 - 21:06:29 » |
|
We kunnen het ook omdraaien - niet de mensen aanschrijven met weinig bijdragen en deze leden verwijderen - maar ervoor zorgen dat de groep "weet niet genoeg/durf niet" (de mensen die blijkbaar wel lezen, maar niet reageren) wel gaan reageren.
Munten is een hobby van velen, waarin iedereen zijn eigen invulling geeft. En als beginnende verzamelaars het moeilijk vinden hier een reactie te plaatsen is dat een probleem. Immmers domme vragen stellen is geen probleem, de vraag niet stellen dat is het probleem. Vraag is hoe we dat oplossen!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Avgvstvs
Volledig lid

Geslacht: 
Elke munt vertelt een verhaal...
|
 |
« Antwoord #34 Gepost op: 09 Februari 2006 - 23:21:00 » |
|
Of beide opties....
verwijderen van niet-bezoekende en dus "lege" inschrijvingen (vooral diegenen waar ook het email-adres al van is verouderd, mensen die vaak hun mailadres veranderen vertrouw ik persoonlijk ook niet zo heel erg, hetzelfde met wisselende mobiele nummers, maar dat even terzijde...) en tegelijkertijd aanschrijven van minder-actieve leden met de vraag waarom ze niet wat vaker vragen stellen...
Wat betreft de sponsors.... als ik sponsor was zou ik liever adverteren op een plaats waar minder maar goed gemotiveerde en geïnformeerde mensen komen dan een "wegwerp"-advertentie waarvan je niet weet of het überhaupt gelezen of zelfs maar gezien wordt.... doelgroep-sponsoring heet dat, of segment-benadering.
En die snelheid van het forum... inderdaad hangt het wel eens lang...
Maar ik laat de uiteindelijke beslissing over aan de deskundigen.
Avgvstvs.
|
|
|
|
|
|
Romeinse munten Middeleeuwen Wereldmunten op type Bankbiljetten op type
|
|
|
|
Jan2002
|
 |
« Antwoord #35 Gepost op: 10 Februari 2006 - 10:05:53 » |
|
... en tegelijkertijd aanschrijven van minder-actieve leden met de vraag waarom ze niet wat vaker vragen stellen...
Daar is deze thread toch mee begonnen?  ? Daar hebben 'maar liefst' 47 van de 2972 mensen met 100 berichten of minder op gereageerd en ik zie niet in waarom herhaald aanschrijven tot meer reacties zou leiden. En wat die snelheid van het forum betreft, gooi de avatars er lekker uit, voegt helemaal niks aan het forum toe (maar dat is mijn persoonlijke mening waarmee iedereen het oneens mag zijn  )
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #36 Gepost op: 10 Februari 2006 - 20:16:01 » |
|
als ik sponsor was zou ik liever adverteren op een plaats waar minder maar goed gemotiveerde en geïnformeerde mensen komen dan een "wegwerp"-advertentie waarvan je niet weet of het überhaupt gelezen of zelfs maar gezien wordt.... doelgroep-sponsoring heet dat, of segment-benadering. hoi @avgvstvs, de invulling van die formule is hier heel eenvoudig: er is maar één sponsor dat is KNM, specifiek de muntenwinkel daar. Op "muntstukken" komen verzamelaars van moderne munten (ik zet die grens op 1572), dus is de winkel van KNM per definitie geinteresseerd in die deelnemers. Of ze nu actief zijn of niet, als ze maar komen ("eyeballs"). Voor de sponsor is alleen die groep "moderne munten" verzamelaars van belang dus. Dat laatste is opmerkelijk te noemen, omdat een groot gedeelte van dit forum, zeker qua volume en bandbreedte voor de server, gewijd is aan munten en voorwerpen van vóór 1572. Hoe je mensen motiveert om actief bij te dragen ? Nou ik denk door, ook als actieve deelnemer, vragen te blijven stellen. Ook bij je eigen kennis en de grenzen van die kennis uit te breiden. Daar groei je zelf in mee en anderen voelen aan, dat hun bijdragen op prijs worden gesteld. Wat ik heel vaak zie, is dat "munten-deskundigen" op dit forum zich beperken tot een korte mededeling, "hallo deelnemer dit is Karel V, catnr.. mvgr, deskundige.". Dat motiveert alleen tot "bedankt xx voor de determinatie" en andere actieve deelnemers zien zo'n thread, lezen dat bedankje en gaan over naar de volgende thread. In Romeinen plaatsen we vaak een determinatie met een vraagteken, zo van "dit is niet definitief, kan iemand het aanvullen want ik heb niet meer informatie". Dat staat niet erg doelgericht naar de deelnemer toe, maar het stelt andere deelnemers in staat om ook hun steentje bij te dragen. Dan worden er de volgende dag twee mensen bedankt, of drie.  Lex
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
arnout bruins
|
 |
« Antwoord #37 Gepost op: 10 Februari 2006 - 21:18:48 » |
|
wat in ieder geval werkt is de nieuwe leden actief welkom te heten.
Met name Rob Kooy (en ook anderen) reageren op leden met 1 of een paar reacties met:
"Hallo yyyy In de eerste plaats van harte welkom op dit forum."
Dat werkt volgens mij in ieder geval stimulerend.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: 
Eerst het boek, dan de munt.
|
 |
« Antwoord #38 Gepost op: 11 Februari 2006 - 10:43:54 » |
|
Er waren 47 reacties op de poll. Dank aan degenen die gereageerd hebben. Niet veel, te opzichte van het aantal geregistreerden. Er is een terechte discussie ontstaan over de eenmalige bezoekers en de vervuiling die ze veroorzaken. Dat in aanmerking nemend denk ik dat de poll representatief is voor degenen die wel actief zijn en dat was ook de doelgroep. Aan de reacties te zien zou het kunnen dat degenen die gereageerd hebben over het algemeen vrij dicht bij de 100 zaten (met uitzonderingen), maar daarvoor hebben we geen exacte gegevens. De lat lager dan 100 leggen zou mss een lege poll hebben opgeleverd.
Het doel van de poll was om frustratie te meten onder de "kleingebruikers". De antwoorden kunnen zo ingedeeld worden:
niet gefrustreerd Antwoorden "nee" en "niets te zeggen/vragen". Zoals RobKooy het ooit stelde: als ik niets te zeggen heb hou ik mijn mond dicht. Die houding kan je alleen maar respecteren. ik wens deze respondenten veel leesplezier toe en hoop dat wanneer ze wel wat te zeggen hebben ze niet zullen aarzelen. De totale score was 20 antwoorden, 43%
licht gefrustreerd Antwoorden "ga meer bijdragen" en "anders". Uit de toelichting valt op te maken dat onder de "anders" mensen het belangrijkste thema is: ik kan niet meer tijd voor de site vrijmaken. De frustratie komt voort uit oorzaken buiten de site. We kunnen er dus niets aan doen. Totale score 18 antwoorden, 38%.
gefrustreerd Antwoord: "weet niet genoeg/durf niet". Deze mensen hebben hulp nodig en die hulp kan door de site geboden worden. Score: 9 antwoorden, 19%.
zwaar gefrustreerd Antwoorden "wil weg", "slechte antwoorden", "slechte behandeling". Score van nul. Voordat we ons over deze score op de borst gaan rammen, bedenk even hoe waarschijnlijk het is dat een zwaar gefrustreerde nog aan de poll zou deelnemen. We weten alleen dat we niet weten dat er ook zwaar gefrustreerden zijn (sorry voor het dubbele negatief). Dat is op zich ook beperkt positief, natuurlijk.
Conclusie Zo'n 80% van de mensen die minder dan 100 berichten hebben gescoord zullen hun eigen weg gaan. Sommigen zullen in hun eigen tempo de 100 bereiken, anderen blijven heel lang op een lage score staan. Als ze al problemen hebben kunnen we ze niet helpen. De overige rond 20% is geremd of geïntimideerd door de site zelf. Als we deze mensen kunnen helpen is dat niet alleen goed voor hun, maar ook voor de site, die er levendiger en veelzijdiger van wordt en het is goed voor de hobby, want in elk van deze mensen schuilt een potentieel numismaat.
Ik neem aan dat er verschillende opties zijn om deze mensen te helpen. Mijn voorstel zou zijn een rubriek "Voor beginners" op te hangen onder "muntcafé." (met een kleine letter) waarin alles is toegestaan, maar waar alleen gepost mag worden door mensen die de score 100 nog niet bereikt hebben. Het liefst zou ik zien dat de rubriek automatisch niet toegankelijk is voor wie een hogere score dan 100 heeft, maar ik weet niet of de software dat mogelijk maakt. Het alternatief is een moderator die de score van de posters scherp in de gaten houdt. In andere rubrieken zou niet op posts in de rubriek "Voor beginners" gereageerd mogen worden. Een sticky met "wegwijzers" naar andere delen van de site zou wel goed zijn. Op die manier zijn de beginners zo veel mogelijk onder elkaar en hoeven ze niet te worden geremd of geïntimideerd door de aanwezige kennis op de rest van de site. Met excuses aan Karl Marx: beginners in alle staten verenigt u, u heeft niets te verliezen, behalve uw frustraties.
Peter
|
|
|
|
|
|
Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
|
|
|
|
AlexanderB
|
 |
« Antwoord #39 Gepost op: 11 Februari 2006 - 11:01:31 » |
|
@ Figleaf, Zeer mooie analyse! Op die manier zijn de beginners zo veel mogelijk onder elkaar en hoeven ze niet te worden geremd of geïntimideerd door de aanwezige kennis op de rest van de site. Met excuses aan Karl Marx: beginners in alle staten verenigt u, u heeft niets te verliezen, behalve uw frustraties. Toen ik hier begon, een maandje geleden, werd ik helemaal niet geïntimideerd door de mensen met veel kennis. Integendeel! Ik dacht toen bij mezelf, als ik dit forum nu eens helemaal ga uitpluizen en alle vragen en antwoorden lees, dan word ik ook nog eens zo'n kenner! Dit gaat ook al gemakkelijk met het zogenaamde Numismatisch-Trivia ( http://home.planet.nl/~willi063/trivia/index.html).  Met andere woorden: Ik vond het juist fijn om meteen tussen de kenners terecht te komen en meteen iets van ze te leren. Zij hebben mij als het ware ertoe aangezet en gestimuleerd om mijn kennis op het gebied van de numnismatiek te verbreden. Ik kan me best wel voorstellen dat er een aantal mensen zijn die zich misschien niet geheel op hun gemak voelen en geen vraag durven te stellen, omdat ze denken dat anderen hen dan dom vinden, wanneer ze een wat simpele vraag stellen. Maar hier leer je dus wel van!!!!  Je leert alleen maar door vragen te stellen en hier een antwoord op te krijgen!!! Conclusie: Leuk en aardig dat je een speciale 'room' voor beginners op wilt richten, wel een goed idee als ze met vragen zitten over hoe het er hier op het forum aan toe gaat, maar ik vind toch dat ze vragen over bepaalde onderwerpen, zoals Romeninen, Detectorvondsten, Bankbiljetten, Oud Geld en €uromunten beter in deze rubrieken kunnen stellen, dan kan tenminste iedereen hier commentaar op geven (en niet alleen mensen met minder dan 100 berichten) en kan iedereen ook de berichten op de juiste plaats op het forum vinden. Want als iedereen in één 'room' zijn vragen over verschillende onderwerpen gaat stellen, wordt het één grote puinhoop, en dat kan toch niet de bedoeling zijn van een forum!! Ik heb mijn mening duidelijk naar voren gebracht, een kijken hoe anderen hierover denken... Grtz. AlexanderB 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #40 Gepost op: 11 Februari 2006 - 16:58:37 » |
|
maar waar alleen gepost mag worden door mensen die de score 100 nog niet bereikt hebben. Het liefst zou ik zien dat de rubriek automatisch niet toegankelijk is voor wie een hogere score dan 100 heeft, maar ik weet niet of de software dat mogelijk maakt. mwa dat kan technisch wel, dwz voor elke groep gebruikers is in te stellen wat de privileges zijn op 1 bepaald board. Je kunt het altijd zo maken, dat bepaalde deelnemersgroepen bepaalde dingen mogen op bepaalde boards en anderen juist niet. Maar als je het voor alle groepen wilt gaan instellen (in dit geval moet dat !) dan is het wel een heleboel geklik bij beheer. En ik vraag me wel af, of het echt iets toevoegt, want zo'n speeltuintje is een beetje flauw, vind ik. Het geeft mensen het gevoel dat ze dom zijn ! Misschien moet je helemaal niet denken in gescheiden categorieen deelnemers, maar meer aan een mentaliteitsverandering bij de actieve deelnemers en moderators. Als mensen niet durven submitten omdat ze geen kennis hebben, dan kun je ze ook tegemoet komen inplaats van apart zetten. Bijvoorbeeld, dat je bepaalde kennis herhaalt in bijdragen. Wat (denk ik) ook afschrikt zijn antwoorden van actieve deelnemers die onmiddelijk (zonder verder commentaar) verwijzen naar een andere thread. Er staat dan zoiets als "hallo deelnemer, zie deze thread: http (etcetera) mvgr .." Dat werkt vervreemdend: je dient een muntje in, daar heb je moeite voor gedaan (de scan) en dan blijkt dat er 100 andere deelnemers zijn die (ooit) jouw prachtige unieke vondst ook al hebben gevonden. Dat is niet leuk, vooral als je niet weet hoe dit forum werkt. Een linkje naar een gerelateerde thread moet m.i. wel, maar achteraf, dus na alle commentaar.  Lex
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #41 Gepost op: 11 Februari 2006 - 18:34:06 » |
|
@ Goodies, Een positieve bijdrage! Ook ik zie niets in een afzonderlijke hoek voor beginners, waar alleen beginners mogen reageren. Want ook beginners hebben recht op een correct antwoord op hun vragen door mensen met kennis van zaken. Wanneer beginners een munt indienen die al elders op het forum beschreven staat kan volgens mij best worden verwezen naar de gerelateerde thread. Maar niet plompverloren en zonder meer! De optimale reactie naar beginners toe is volgens mij: "Hallo (vul maar in), In de eerste plaats van harte welkom op dit prachtige forum waar veel te lezen en te leren is. De door jou gevonden munt is (vul maar in, uitgebreide determinatie met literatuurverwijzing). Wil je méér weten over jouw munt, lees dan óók deze thread (met linkverwijzing)." Alles iedere keer weer herhalen hoeft dan ook weer niet. Maar ook beginnelingen verdienen respect. Wij allen waren ooit ook een beginneling, dat mag niet worden vergeten. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
|
Senior
|
 |
« Antwoord #42 Gepost op: 11 Februari 2006 - 20:28:01 » |
|
@ Figleaf: Bedankt voor de poll. Ik denk dat we (ook als je de vrij grote fout die hierin zit; lang niet iedereen zal deze poll gezien hebben, vooral de 'kleingebruikers' niet, verlegen gebruikers durven deze poll niet in te vullen, etc.) er van uit kunnen gaan dat dit forum over het algemeen tevreden gebruikers kent.
@ iedereen: Misschien bestaan er mogelijkheden om de sticky topics die bovenin deze subrubriek staan wat meer aan te kleden zodat ze er meer uit springen. Sticky's betreffende het plaatsen van berichten, foto's, nalezen van forumregels e.d. zouden wellicht ook op prijs gesteld worden. Hoewel er weerstand tegen bestaat zou je zelfs kunnen denken aan een extra subrubriek 'Nuttige info voor nieuwe leden' waarin je dergelijke zaken kunt nalezen. Dit zou dan de allereerste subrubriek op het forum moeten zijn, zodat je 'm als nieuwkomer wel moet zien. Hierin zou wellicht ook een verhaaltje kunnen komen over de manier waarop dit forum in elkaar steekt (wat zijn moderators, hoe zit het met die sterren en 'titels', welke onderwerpen behandelen we hier, etc). Geen discussies hierover dus (daarvoor is deze subrubriek al) maar puur informatie. Groeten,
Senior
|
|
|
|
|
|
Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info. Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
|
|
|
|