Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 12:50:58 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Hulp bij identificatie Romeinse Denarius / Marcus Aurelius  (gelezen 861 keer)
Ancientdude
groentje
*

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 21 Mei 2003 - 12:22:51 »

Hallo allemaal!

Ik ben sinds kort (2 weken geleden) begonnen met deze hobby en ik moet zeggen dat het me zeer goed bevalt. Nadeel natuurlijk op dit moment is dat ik nog niet zoveel kennis heb t.a.v. de munten, dus hopelijk kunnen jullie me daar zo nu en dan bij helpen Wink

Om wat te oefenen heb ik 50 vuile romeinse munten op ebay gekocht die voor 40 cent per stuk gingen (de gebogen, gecorrodeerde etc. munten).
Een van deze munten, die een dikke laag corrosie had, bleek een grote verassing onder het vuil te hebben. Er kwam namelijk een perfecte zilveren Denarius onder vandaan Cheesy
(zie de foto hieronder) Er zit geen enkele kras op, de details zijn haarscherp..............een goede start van de hobby!

Op de voorkant staat: IMP MANTONINVS AVG
Op de achterkant staat: CONCORD AVG GTRPXVII
En onderaan staat nog: COS III

Ik heb zelf nog geen literatuur thuis, maar via de informatie van internet denk ik dat het een munt van MARCUS AURELIUS is. Klopt dit?
En wat betekent de opschrift aan de achterkant?
Alle informatie t.a.v. deze munt zou ik zeer op prijs stellen

Alvast bedankt,

Dolf
« Laatste verandering: 19 Februari 2005 - 20:58:32 door aurelianus » Gelogd
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #1 Gepost op: 21 Mei 2003 - 12:56:19 »

Goedendag,

Dat is geluk hebben met deze mooie denarius.

Je identificatie is correct. Het is inderdaad Marcus Aurelius (161-180).

De figuur op de kz is Concordia, de personificatie van harmonie, daarmee wil MA zeggen dat zijn heerschappij daar zorg voor draagt (CONCORD AVG). NB: Er staat maar 1 G na AV op de kz.

De rest is een referentie naar 's keizers ambten.

COS III betekent dat hij voor de derde periode consul is.

TR P XVII betekent dat hij voor de 17e maal zijn tribunale macht heeft vernieuwd (Tribunicia Potestas). Aangezien dat per jaar gebeurde, kan je je munt op het jaar nauwkeurig dateren: geslagen tussen 10 december 163 en 10 december 164.

Overigens is Antoninus de naam van zijn adoptief-vader Antoninus Pius.

Groeten,
Gert
« Laatste verandering: 21 Mei 2003 - 12:59:24 door Gert » Gelogd
Michel
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 21 Mei 2003 - 13:32:31 »

Hallo Dolf,
Proficiat ! prachtige munt !!
Als je wat meer info wilt hebben over sites met romeinse numismatica, moet je even op mijn persoonlijke site (ARCHEOBEL) gaan zien naar de links. Misschien ken je ze of niet. Een goed boek over romeinse munten is ook de Sear, koop hem tweedehands - de uitgave met de tabellen met de data van COS ,TRP en IMP enz.... Ik heb er eentje op een beurs gevonden voor een paar tientallen euros. (Later zie je wel verder....)
Veel plezier met de hobby.
groetjes
michel  Wink
Ancientdude
groentje
*

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #3 Gepost op: 21 Mei 2003 - 14:24:38 »

Gert, Michel,

Bedankt voor alle info!
Verbazingwekkend dat er zoveel informatie op zo'n klein muntje kan staan. Maakt het allemaal nog leuker!
Heb ook weer flink wat links van je site in mijn favorieten gezet Michel, zeer informatief allemaal!
En Sear staat genoteerd; ik zal eens gaan rondneuzen of ik die ergens kan vinden.

Enne, inderdaad, ik heb een G te veel neergezet, foutje  Grin

Groeten,

Dolf
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: