Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 10:21:28 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Barb. imitatie centenionalis Constantius II Kz. soldaat spietst gevallene ,type3  (gelezen 1081 keer)
Gladius
full lid

Geslacht: Man

Detektoramateur

« Gepost op: 28 November 2005 - 11:29:30 »

Een bronzen (20mm) barbaarse imitatie van een centenionalis van Constantius II 337-361 n.Chr.
« Laatste verandering: 28 November 2005 - 19:13:14 door aurelianus » Gelogd

DAMNATIO MEMORIAE
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #1 Gepost op: 28 November 2005 - 12:10:25 »

Op het eerste gezicht leek het een doodgewone centenionalis omdat de munt niet slecht uitgevoerd is voor een barbaar. Bij nadere beschouwing vielen toch een aantal zaken op met name in de tekst. De Vz. laat de tekst TANTIVS PF AVG zien waarbij de VS ineens groot is uitgevoerd en een vreemde sprong maken tov de rest van de overigens regelmatige foutloze tekst. Bij de Kz. werd het echter duidelijk. Deze laat (zichtbare gedeelte): FET RPT zien ipv. FEL TEMP REPARATIO. In de afsnede is nog heel iel SIS te zien van Siscia. Herkomst van dit muntje is een Balkanlotje.

DAMNATIO MEMORIAE
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #2 Gepost op: 28 November 2005 - 19:10:46 »

Leuk! Wink

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #3 Gepost op: 29 November 2005 - 15:53:15 »

Ik denk ook dat dit een imitatie is, maar voor de zekerheid: weet je zeker dat het niet een spelfout is, de L vergeten in FE TEMP? Dwz staat er na de FE zeker geen TE? Die fouten komen veel voor.
Groet
Gert
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #4 Gepost op: 30 November 2005 - 15:15:58 »

Mijn dank voor de reacties.

@Gert, ik heb de munt op allerlei manieren bekeken met inachtneming van jouw opmerkingen, maar het is echt: FET RPT.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 30 November 2005 - 17:33:50 »

hoi @Gladius Undecided wat enorm jammer zeg, dat deze munt in deze conditie is. Dit muntbeeld had ik wel iets beter willen zien.. Op grond van omschrift denk ik dat je helemaal gelijk hebt met je conclusie, dat deze munt barbaarse imitatie type 3 is. Ik denk dat de keerzijde figuur uit proportie is en de neus van het portret er nogal on-romeins uit ziet.

Interresant stukje ook op basis van technologie (duidelijk meer dan 1 beitel gebruikt !)

Smiley
Lex
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #6 Gepost op: 30 November 2005 - 18:41:43 »

Hoi, Goodies.

Toch denk ik dat de kwaliteit voor een barbaar wel meevalt. Er is inderdaad wat  corrosie waarneembaar, maar hij is ook voor een fors gedeelte nogal zwak geslagen. Dat is zeker niet ongebruikelijk voor dit soort muntjes. Maakt verder ook niet uit, van dit type had ik al aardig wat in Ae3 en Ae4 formaat, maar nog niet als centenionalis. Dus hij gaat toch wel in mijn collectie Cheesy

DAMNATIO MEMORIAE
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: