|
bacchus
|
 |
« Gepost op: 19 November 2005 - 21:13:02 » |
|
hallo hier een grieks muntje,ik vind hem wel leuk om hier te plaatsen. Caria, Rhodes.AR Hemidrachme.(1.69gr). 304 - 275 v.Chr. vk;Helios. kz;[P]OIAN,roos in het veld. bacchus. 
|
|
|
|
|
|
bachhus
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 19 November 2005 - 21:29:15 » |
|
Hoi @bacchus, mooi muntje zeg ! Ben je zeker van de determinatie ? Ik vond deze (met roos rechts) terug in CoinArchives (alleen) voor een andere plaats op Rhodos, PEISIKRATHS, deze:  Bron: dit lot in deze lijst. Daar staat bij: GRIECHEN KARISCHE INSELN RHODOS Objekt-Nr.: 1429 Hemidrachme, (1,19 g.), ca. 205 - 188 v. Chr. Vs.: Kopf des Helios von vorn leicht n. r. gewandt. Rs.: PEISIKRATHS, Rose, im Feld P - O, l. Beizeichen Lanzenspitze.  Lex
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bacchus
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 19 November 2005 - 21:41:30 » |
|
hoi goodies,ik heb deze munt een jaar of 5 geleden gekocht,toen ik naar romeinse munten aan het zoeken was en totaal niks vond. ik denk uit frustratie  ik heb deze determinatie er zo bij gekregen,ja of het klopt dat weet ik natuurlijk niet.ik ging er wel van uit. ook die alexander munt had ik toen daar gekocht maar ben het determinatie briefje wat ik erbij kreeg kwijt.het zou dus kunnen dat het niet klopt,maar dat is wat op het briefje staat.  bacchus
|
|
|
|
|
|
bachhus
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 19 November 2005 - 22:14:08 » |
|
Mwa de munt die ik liet zin heeft ook kleine verschillen. De speerpunt links is groter. Het lijkt er wel wat meer, op dan de versies van Caria in Coinarchives. Vergelijk ze maar. Die bloem rechts, het voorzijde portret..  Lex
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bacchus
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 20 November 2005 - 13:59:47 » |
|
@goodies,ja je hebt gelijk met die bloem,ik zeg ja, ik heb hem in een tijd gekocht,omdat ik met de detector toch geen antieke munten vond,en ja wat de determinatie betreft laat ik het aan jou of een ander exper over of deze klopt,maar dat waren de eerste en ook laatste 2munten die ik heb gekocht ;)want nu vind ik ze liever zelf,en ik ben ook aan het twijfelen of ik ze niet weer verkopen wil,  bacchus.
|
|
|
|
|
|
bachhus
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 20 November 2005 - 16:27:49 » |
|
Oooohh  dus deze hoort eigenlijk in de rubriek "verkoop" of bedoel je dat niet (?) Wat denk je zelf dat deze waard is..  Lex
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bacchus
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 20 November 2005 - 20:06:55 » |
|
nee goodies hij hoort er niet ,maar ik ben wel al een hele tijd erover het denken om deze te verkopen. ik ben tenslotte een zoeker en geen koper of hoe moet ik het zeggen ;)en over de waarde ja ?hij ziet er nog leuk uit he  bacchus.
|
|
|
|
|
|
bachhus
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 23 December 2005 - 14:03:51 » |
|
Peisikrates is de magistraat die vermeld staat op de munt (er is een enorme variatie aan bijtekens en magistraten op deze munten). De munt van Goodies komt volgens mij ook gewoon uit Rhodos. Groet Gert
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Huntius
groentje
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 24 December 2005 - 22:57:10 » |
|
Hallo Bacchus,is jouw munt van zilver? ik heb zelf ook zo,n munt, gevonden met mijn detector. Ik probeer een foto bij tevoegen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 24 December 2005 - 23:06:25 » |
|
Hoi @Huntius, welkom op dit forum, veel muntenplezier ! Vraagje: mogen we de keerzijde ook zien en een ietsje scherpere foto svp ? Het ziet er inderdaad uit als een Griekse munt, ik zou er niet vanuit gaan dat het dezelfde is. Deze munten zijn (heel) oud, maar er zijn net zoveel onderscheidingskenmerken als bij Romeinse en moderne munten. Met deze foto kunnen we alleen zeggen "dit is Grieks". Interessant dat dit een Nederlandse (Belgische..) bodemvondst is (of is ie ergens anders gevonden?)  Lex
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bacchus
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 24 December 2005 - 23:23:01 » |
|
ja huntius,hij is van zilver,dat is toch volgens mij goed te zien .is die van jou dan van brons,want bij joun foto kan ik het niet herkennen of hij van zilver of een ander metaal is.
bacchus.
|
|
|
|
|
|
bachhus
|
|
|
Huntius
groentje
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 24 December 2005 - 23:51:54 » |
|
Hallo Bacchus,mijn munt lijkt meer van loodtin maar zilver kan het ook wezen, ik heb mijn munt aan een paar mensen laten zien maar die tweifelen of hij echt is,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bacchus
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 25 December 2005 - 00:06:44 » |
|
@huntius,kunnen we zoals goodies ook al vroeg eventueel een foto of scan van de achterkant zien, maar dan iets groter en duidelijker dan kunnen we mischien meer erover vertellen.en ik vraag me ook af of dit een nederlandse of belgiesche vondst betreft, of heb je hem ergens anders gevonden en waarom vermoeden de mensen aan wie je hem hebt laten zien ,dat het een valse of onechte munt is.wat was hun kritiek.
bacchus.
|
|
|
|
|
|
bachhus
|
|
|
Huntius
groentje
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 25 December 2005 - 00:12:15 » |
|
Hier de achterzijde van mijn munt. Ik heb hem gevonden in de omgeving van Utrecht. Wat ik zelf weet van mijn munt is dat het een tridrachme is (10.8 gram) zeer zeldzaam is,maar waarschijnlijk niet echt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aurelianus
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 25 December 2005 - 10:52:16 » |
|
@ Huntington, Over de echtheid van de laatst geplaatste munt is vanaf deze foto niets te zeggen. Misschien ben je in staat een goede scan op het forum te plaatsen van voor en keerzijde, daarvoor staan instructies, zorg dan dat de munt het beeldveld vult en dat de scan de maximale grootte heeft. net onder de 50 Kb. Ik ben geen Griekse munten kenner, maar ik krijg wel regelmatig vervalsingen onder ogen. Gezien de zeldzaamheid van de triobool is de kans inderdaad groot dat dit geen echt stuk betreft. mvg A en bvd 
|
|
|
|
|
|
Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
|
|
|
|