Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 10:08:45 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Wat is het groene?  (gelezen 1103 keer)
GovertGoudglans
groentje
*

Geslacht: Man

« Gepost op: 19 November 2005 - 12:52:22 »

Hallo,

Na alweer een tijdje hou ik me weer wat bezig met munten en heb mijn verzameling eens aandachtig bekeken.

Nu heb ik ff een vraag over deze munt. Er zitten wat groene spikkels op, zeker aan de bovenkant. Nu vroeg ik me af of dat een ernstig iets is, want ik heb ook wel eens gelezen dat munten kunnen worden opgevreten door verschillende reacties.
Of is het gewoon een simpele oxidatie waar je je geen zorgen over hoeft te maken?

Dit is de munt:

http://img299.imageshack.us/my.php?image=follis13fv.jpg

« Laatste verandering: 19 November 2005 - 12:54:12 door GovertGoudglans » Gelogd
badhaan
Volledig lid

« Antwoord #1 Gepost op: 19 November 2005 - 17:10:50 »

dat groene is platina, altans naar mijn mening.
Ook wel een brons platina genoemd.
Als ik je 1 tip mag geven , LATEN ZITTEN Cheesy
het maakt de munt juist een beetje mooier vidn ik zelf Tongue

gegroet
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #2 Gepost op: 19 November 2005 - 19:25:40 »

De patina lijkt een mooie glanspatina, maar ik zie inderdaad volgens mij wel enige kleine groene plekjes zitten die door de patina heen  (zijn) (ge)komen. Als het niet actieve corossie is, gewoon laten zitten. De munt wordt er waarschijnlijk niet mooier op als je dat verwijdert en je loopt risico dat je de patina beschadigt. Steek je het weg dan hou je waarschijnlijk putjes over.

Als het actieve corrosie is (dwz. de corrosie groeit of er vormen zich poederige lichtgroene bloemkooltjes) dan zit het waarschijnlijk in de munt zelf en dan is er sprake van bronsrot. Het is dan heel moeilijk de munt te redden en gezien de geringe waarde van jouw munt ook niet echt rendabel. Tips over hoe om te gaan met dat soort zaken en wat bronsrot e.d. precies is,  kun je vinden in de rubriek reiniging etc. waar ervaren collegae al veel tips daarover hebben geplaatst.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 19 November 2005 - 20:33:29 »

Citaat
Er zitten wat groene spikkels op

Geen paniek. Belangrijkste vraag: is dit er pas later op gekomen ? De gemakkelijkste manier om bronsrot te onderscheiden van patina is namelijk te weten of er beweging in het verschijnsel zit, dus of het erger wordt. Ik heb munten in mijn verzameling met stabiel lichtgroen, bijv deze:

Voorzover ik in twee jaar heb kunnen zien, verandert er niets aan deze munt. De bovenstaande foto is toen gemaakt. Zie onder voor de actuele situatie.

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 27 November 2005 - 17:25:56 door Goodies » Gelogd
GovertGoudglans
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 01 December 2005 - 21:11:58 »

oke bedankt voor de info
weet iemand ook hoeveel de munt ongeveer waard is, ik heb geen idee van de waarde...
(als hij niet ten prooi is gevallen aan dat bronrot natuurlijk)
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 02 December 2005 - 23:26:22 »

Hangt van de keerzijde af. Voor de fijnproevers kan dat nogal veel verschil uitmaken ! Deze keizer is niet zeldzaam, over het algemeen tussen 10 en 40 euro in deze kwaliteit. Over het algemeen is de regel hier: eerst determineren, dan prijs schatten. Daarvoor is een wat lichter plaatje nodig (omschrift) en een foto van de keerzijde.

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 02 December 2005 - 23:32:57 door Goodies » Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: