Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 10:07:33 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 2 euro gedenkmunt Luxemburg 2006  (gelezen 3923 keer)
Milcotoiro
Gast
« Gepost op: 17 November 2005 - 22:44:26 »

gelezen op: www.zwei-euro.com

15. November 2005 - Luxemburg: Thema der Gedenkmünze 2006 ist bekannt

Luxemburg gab heute das Thema seiner 2006 erscheinenden 2-Euro-Gedenkmünze bekannt: Es ist Großherzog Henri und sein Erb-Großherzog Guillaume. Ihnen wird die dritte Gedenkprägung des Landes zu diesem Nominal gewidmet
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 18 November 2005 - 13:43:15 »

En dat wordt dan alweer de achtste 2 euro-gedenkmunt in 2006.
Zeven waren er al eerder bekendgemaakt: België, 5x Duitsland (A,D,F,G,J) en San Marino.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Milcotoiro
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 18 November 2005 - 21:21:59 »

Tja... inderdaad nu Duitsland (5x) mee gaat doen, dan gaat het hard met de aantallen 2 euro cc's  Cheesy
Herr Strasser
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 18 November 2005 - 21:29:55 »

Ow maar ik reken Duitsland2006 gewoon als 1 hoor, dus voor mij nog maar de 3e van 2006. Veel mensen in mijn omgeving rekenen al die vele lettertjes van Duitsland niet mee. Smiley

Grtn Johan

Ik spaar ook: CZK, SKK, HUF en HRK.
Milcotoiro
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 18 November 2005 - 21:31:38 »

4e bedoel je denk ik  Wink
N. Buijs
Volledig lid

Magna Frisia

« Antwoord #5 Gepost op: 19 November 2005 - 02:25:45 »

even tussendoor... Tongue
Luxemburg laat toch ook haar munten slaan bij de Koninklijke Nederlandse Munt? Weten jullie welk jaar Luxemburg een euroserie in Nederland heeft laten slaan?  Smiley

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antonius_Heinsius
Muntenverzamelaar van Nederland (Koninkrijk), Suriname en de Nederlandse Antillen.
RaBbIt2002
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 19 November 2005 - 09:49:24 »

even tussendoor... Tongue
Luxemburg laat toch ook haar munten slaan bij de Koninklijke Nederlandse Munt? Weten jullie welk jaar Luxemburg een euroserie in Nederland heeft laten slaan?  Smiley

Volgens mij zijn de jaren 2002 t/m 2004 in Nederland geslagen, en worden ze nu geslagen in Finland
Herr Strasser
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 19 November 2005 - 10:49:33 »

Ja klopt: 2002, 2003, 2004 in Utrecht,
2005 in Helsinki.
maar 2002 draagt wel het muntmeestersteken van het jaar 2000.

een beetje muntkenner moet Nederlandse munten er toch weten uit te halen  Wink

grtn Johan

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 19 November 2005 - 12:25:31 »

Ja klopt: 2002, 2003, 2004 in Utrecht,
2005 in Helsinki.
maar 2002 draagt wel het muntmeestersteken van het jaar 2000.
grtn Johan
De verklaring voor dit laatste is dat de aanmunting van de Luxemburgse euromunten 2002 al in 2000 is begonnen. Een deel van de Luxemburgse euromunten 2002 is nog in 2001 aangemunt, maar destijds is overeengekomen dat alle Luxemburgse euromunten 2002 één en hetzelfde muntmeersterteken zouden krijgen.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
N. Buijs
Volledig lid

Magna Frisia

« Antwoord #9 Gepost op: 19 November 2005 - 22:25:57 »

En voor hoelang Laat Luxemburg haar munten nog slaan in Finland? waarom zou ze eigelijk van Nederland naar Finland overgestapt zijn? zker omdat wij niet meer zo gek zijn om het allemaal op eigen kosten te laten staan en dat Luxemburg het eerst nog niet hoefde te betalen, maar sinds 2005 wel  Tongue.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antonius_Heinsius
Muntenverzamelaar van Nederland (Koninkrijk), Suriname en de Nederlandse Antillen.
Herr Strasser
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 19 November 2005 - 23:34:04 »

Ik begrijp toch al niet waarom LUX die munten zo ver weg laat slaan. Nu hebben ze misschien in Helsinki een goed contract gekregen, vooral goedkoop, maar nu moet je je korting meteen gaan verbruiken aan transportkosten. En die lopen tegenwoordig nog al snel op. Beetje vreemd dus. Maar ja, wij hebben er weer aparte muntjes voor teruggekregen!! Smiley

Johan

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 20 November 2005 - 12:41:58 »

@ Johan
Het verschil tussen enerzijds de inkoopprijs van de rondellen plus de stempelkosten en de overige aanmuntingskosten, en anderzijds de nominale waarde van de geslagen munten is nog altijd dermate groot dat wereldwijd vele tientallen landen zonder een eigen muntbedrijf hun munten zeer ver van huis laten slaan. Namelijk daar waar dit het goedkoopste is. Bij het bovengenoemde prijsverschil zijn de transportkosten, hoe hoog deze ook mogen zijn, een te verwaarlozen factor.
Wat Luxemburg betreft: In 2005 was de Finse Munt de goedkoopste aanbieder. In 2006 zou dat weleens weer een ander muntbedrijf kunnen zijn. Alle bij de aanmunting van de euro betrokken muntbedrijven zijn bij de sinds 2002-2003 sterk afgenomen vraag hard bezig om buitenlandse opdrachten binnen te halen om hun zaak draaiend te kunnen houden.
Rob Kooy

MrSander14
Volledig lid

« Antwoord #12 Gepost op: 28 November 2005 - 17:17:51 »

Dan terug naar het onderwerp:

Er is meer nieuws bekend over de munt:

zoals ik uit dit bericht opmaak van www.zwei-euro.com zal de munt al uitkomen in februari

Wie die "Banque Centrale du Luxembourg" uns heute bestätigte, wird die dritte Gedenkprägung des Landes im Februar 2006 ausgegeben. Wie auch 2005 wird die Gedenkmünze in den Stempelglanz und PP Kursmünzensätzen Luxemburgs enthalten sein. Ebenfalls wird die Münze wieder das normale 2-Euro-Umlaufstück in den BeNeLux-KMS ersetzen. Die Auflage der Coincards wurde aufgrund der hohen Nachfrage um 5.000 auf nunmehr 15.000 Exemplare angehoben.

Alhoewel ik er ook natuurlijk verkeerd naast kan zitten:p (Duits is niet goed)

Sander
europagina
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 05 Januari 2006 - 20:05:23 »

First picture (erstes Bild): http://www.euronumis.com/
Milcotoiro
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 05 Januari 2006 - 20:59:05 »

5. Januar 2006 - Luxemburg: Entwurf der Gedenkprägung 2006

Soeben bekamen wir von der "Banque centrale du Luxembourg" den Entwurf der diesjährigen 2-Euro Gedenkmünze. Luxemburg wird sein drittes Gedenkstück zu Ehren des 25. Geburtstags von Erbgroßherzog Guillaume auf der World Money Fair 2006 in Berlin erstmals ausgeben. Wie auch im Vorjahr wird die Gedenkmünze in der finnischen Münzstätte geprägt und zeigt u.a. das Porträt des amtierenden luxemburgischen Großherzogs Henri. Die Auflage der Gedenkprägung wird 1.052.000 Stück betragen. Im Vergleich zum Vorjahr wurde die Auflage damit drastisch gesenkt. Wir bedanken uns bei der BCL für
die gewohnt gute Zusammenarbeit. Großansicht des Entwurfes

http://www.zwei-euro.com/zwei-euro/luxemburg/2006/entwurf-gross.jpg
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: