igor
Senior lid

Geslacht: 
verzamel met verstand
|
 |
« Gepost op: 17 November 2005 - 18:54:59 » |
|
Kan iemand me helpen met het determineren van dit muntje? Ik denk dat hij van richting buthan moet zijn. Hartelijk dank, Igor
|
|
|
|
|
|
-volledige verzameling belgie vanaf leopold2(alle jaartallen)
-verzamelen van ierland(bezig aan 1700) -verzamelen van biljetten van de 2de wo -verzamelen van biljetten van belgie per type -verzamelen van de middeleuwse munten der nederlanden (per type van slagplaats)
|
|
|
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: 
Eerst het boek, dan de munt.
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 19 November 2005 - 11:56:29 » |
|
Deze zit me dwars. Ben niet ver gekomen. Niet Bhutan (stijl en indeling munt kloppen niet). Ik zie in ider geval het getal 68, wat een regeringsjaar kan zijn of (18)68. Op de andere zijde denk ik het muntteken lotus te zien.
Peter
|
|
|
|
|
|
Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
|
|
|
igor
Senior lid

Geslacht: 
verzamel met verstand
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 19 November 2005 - 17:27:48 » |
|
hey Peter, dank je en in welke richting moeten we dan verder zoeken met die lotus?
Groetjes
|
|
|
|
|
|
-verzamelen van ierland(bezig aan 1700) -verzamelen van biljetten van de 2de wo -verzamelen van biljetten van belgie per type -verzamelen van de middeleuwse munten der nederlanden (per type van slagplaats)
|
|
|
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 20 November 2005 - 00:18:16 » |
|
Als ik dat wist zou ik veel dichter bij een identificatie zijn...
Peter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
igor
Senior lid

Geslacht: 
verzamel met verstand
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 20 November 2005 - 12:03:56 » |
|
hey, Ik heb verdergezocht met het item "lotus" en ik ben richting tibet geraakt maar daar ben ik vast geraakt. Dus ik denk dat het muntje zich meer in de omstreken van Tibet bevind.
Groeten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 20 November 2005 - 14:48:08 » |
|
Je zoekt het te noordelijk. In het noorden wordt het deva-nagari schrift gebruikt wat je op de moderne Indiase munten terug vindt. Het Arabische schrift op deze munt is uit Afghanistan meegebracht door de groot-Moghuls. Je vindt het in centraal en zuid India.
De munt die het mest op de jouwe lijkt is Iran KM433 abbasi 1168 op naam van Shahrokh (1748-1796 met onderbrekingen). Deze munt zou 4,6 gram moeten wegen en heeft een diameter van rond 20mm. Dit is echter geen definitieve id, want zowel het nummer 68 als de lotus ontbreken op het plaatje in KM.
Peter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
igor
Senior lid

Geslacht: 
verzamel met verstand
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 23 November 2005 - 20:36:35 » |
|
Hey,
Ik heb heel Iran en India 18de eeuw vruchteloos afgezocht. De munt die je vermelde met het km nummer trekt er ook niet echt op. Alvast bedankt voor uw nader onderzoek naar deze munt. Hopelijk kunnen we deze nog determineren.
Groeten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
igor
Senior lid

Geslacht: 
verzamel met verstand
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 30 Januari 2006 - 18:57:37 » |
|
hey,
Laatste informatie over deze munt (van iemand die veel over indische munten weet) is dat deze munt van midden india afkomstig zou zijn. Toch kon hij spijtig genoeg het juiste jaartal niet achterhalen. Hopelijk zijn jullie met deze hint verder geholpen.
groeten igor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RVCOINS
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 31 Januari 2006 - 08:04:08 » |
|
Ik heb helaas geen documentatie ter plaatse maar je moet inderdaad zoeken naar de native staten in midden en zuid India.
Zoveer ik weet zijn er geen heersers in India die 68 jaar hebben geregeerd, je mag dus aannemen dat dit het jaar 1168 moet zijn.
Het kan een rupee type zijn.
ik zal thuis eens nakijken
RVCOINS
|
|
|
|
|
|
Verzamelaar van kloppen
|
|
|
|
janvanlipopo
Gast
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 22 Februari 2006 - 01:05:58 » |
|
Het betreft een roepie op naam van de moghulvorst Shihab al din Mohamed SHAH JAHAN ah 1037-1068 / 1628-1658 ad.
Het muntbeeld bestaat beiderzijds uit een vierkant waarbinnen 3 lijnen tekst en waarbuiten tekst boven, rechts, onder en links van het vierkant. Op deze munt is echter enkel de tekst binnen het vierkant zichtbaar, alsook de rechter zijde van het vierkant en enkele letters rechts en onder het vierkant.
De tekst binnen het vierkant is: Voorzijde: la ilah illa allah / mohamed 068 / rasul allah = geen god buiten Allah / Mohamed / boodschapper / van Allah; ah [1]068. Keerzijde: onderste lijn: shah jahan <bloem> 31 bovenste lijn: badshah gha- middenlijn: zi = Shah Jahan, keizer [en] bestrijder der ongelovigen; regeringsjaar 31; bijteken <bloem>.
De muntplaats valt buiten de muntplaat, doch is op grond van het bijteken vermoedelijk Lucknow. Zie KM# 235.18, in: Krause & Mishler, Standard catalog of world coins 1600-1700, 1e editie (1996?).
Samenvattend: roepie op naam van Shah Jahan vermoedelijk in Lucknow geslagen tijdens zijn 31e regeringsjaar (ah 1068).
Met vriendelijke groet,
JvL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
igor
Senior lid

Geslacht: 
verzamel met verstand
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 28 Maart 2006 - 20:43:47 » |
|
Hey,
Hartelijk dank om mij te helpen!
Zo zie je maar dat voor elke raadzel een oplossing is.
mvg igor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|