de munt is niet gesoldeerd... ze zit in een omhulsel... ze is heeel weinig gedragen... enkel bij speciale gelegenheden... ligt nu al meer as 20jaar een een doosje..(met watten)... de munt is ook nooit gepoetst geweest... de haren en de veren en de haarband zijn duidelijk zichtbaar... eveneens de tekst dat erop staat..
Numismaten zijn ook niet gauw tevreden

Haal die watten maar gauw weg. Ze kunnen het metaal aantasten. beter is grauw, ongebleekt en onbedrukt papier, bijvoorbeeld goedkoop toiletpapier. Goede zaak dat de munt nooit gepoetst is geweest. Is dat wat je omhulsel noemt een ronde rand die om de munt heen zit of iets anders? Het gaat om de kleine details van de haren en veren. Gesleten plekken hebben een net iets andere kleur en de fijnste, ondiepste lijntjes zijn weg. Aan de tekst valt weinig te zien, want het hoogteverschil is daar relatief groot. Wel aan de band waar LIBERTY op staat. Die moet liefst helemaal duidelijk zijn.
Hoe kan ik weten om welke variant het gaan? er zijn er met en zonder motto (in god we trust) deze is een met motto... wat is het verschil met wire edge en rolled edge zie hier een link met een waardebepaling...
OK, maar het plaatje dat je deze keer laat zien is van een 1910, niet een 1907. Er zijn geen munten van 1907 met motto. Edge is hier de opstaande rand aan beide zijden van de munt, de
listel. Bij een
wire edge is de listel heel dun, waardoor geen platte bovenkant ontstaat waar de munt moeilijk stapelbaar van wordt. Een
rolled edge is een listel die van boven rond in plaats van plat is. Deze varianten komen alleen voor met het jaar 1907 en dus niet op een munt met motto. Je zal verschillende exemplaren of foto's bij elkaar moeten houden om het verschil te zien, maar onze Amerikaanse neven staan bekend om hun oog voor numismatische details.
sorry dat ik mss een beetje zaag maar ik wil meer weten en leren...
Van jouw vragen leren wij ook. Vraag rustig door.
Peter