Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 09:57:29 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: USA KM125 - 10 dollars 1907  (gelezen 1573 keer)
alanadante
groentje
*

« Gepost op: 12 November 2005 - 17:27:51 »

Ik heb een vraagsken...;
Ehm ik heb van mijne nonkel een muntstuk gekregen....10 dollar indian head van 1907...
Ik was natuurlijk een klein beetje benieuwd naar de waarde en historie van deze munt....
Ik ben letterlijk op mijn gat gevallen...
De historie ken ik...
Nu mijn vraag....hoe kan ik deze munt in een tabel plaatsen...de prijzen die ze hiervoor geven gaan van 400euro tot 15000euro...en soms zelfs meer...
Graag zou ik hierover meer duidelijkheid willen...

Op welke zaken moet ik letten...
Hij is nog nieuw en glanzend
Hangt al jaren aan een gouden ketting...

Ben benieuwd...

Hier ziet u een afbeelding
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8349496243&indexURL=0&photoDisplayType=2#ebayphotohosting

Vele groetjes alanadante
« Laatste verandering: 12 November 2005 - 17:51:50 door Figleaf » Gelogd
Figleaf
Moderator
full lid

Geslacht: Man

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #1 Gepost op: 12 November 2005 - 17:49:00 »

Het hangt van een aantal factoren af:

1. hoe hangt hij aan de ketting? Als er iets is gesoldeerd is of als er sporen van montage zijn zal je alleen smeltwaarde kunnen krijgen. Als hij in een rand zit is er nog hoop.
2. Hoeveel is de munt gesleten door het dragen en hoe regelmatig is de slijtage? Munten aan een ketting slijten omdat ze tegen de kleren schuren. Als ze weinig bewegingsvrijheid hebben schuren ze aan één kant
3. Hoeveel is de munt gesleten? Er is alleen een diepe markt voor munten in topkwaliteit.
4. Om welke variant gaat het hier? Er zijn vijf varianten bekend, waarvan twee uiterst zeldzaam.

Er is een grote kans dat de munt aan de ketting (antiek) een grotere waarde heeft dan beide apart (losse gouden voorwerpen, waarschijnlijk beide beschadigd. Haal ze dus niet uit elkaar voor je meer weet.

Om de slijtage te bepalen kijk je naar de hoogste punten van de munt. vz: haar onder LIBERTY, haarband met LIBERRTY, wenkbrauw kz: veren van de vleugels van de adelaar.

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
bart
full lid

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #2 Gepost op: 12 November 2005 - 17:49:42 »

Hallo alanadante,

welkom op dit forum. Voor de waardebepaling van je munt is de mate van sleet zeer belangrijk, maar... je schrijft:
Citaat
Hangt al jaren aan een gouden ketting...
Dit is niet zo best:als de munt op enige manier gesoldeerd is aan een hanger, is er van numismatische waarde geen sprake meer. Eens tot een juweel verwerkt blijft enkel de smeltwaarde van het goud over. Wanneer de munt in de hanger 'gezet' is geweest (zonder solderen), zijn er dikwijls krasjes van de zetpunten die de kwaliteit (en dus ook de waarde) fel doen dalen.
Het is ook belangrijk dat hij nooit (en ik bedoel NOOIT) opgepoetst is, aangezien dit niet alleen sleet op de munt brengt, maar ook een kunstmatige glans waardoor de munt praktisch niet meer gewild is door verzamelaars.

Om verder een kwaliteitsbepaling van je munt te doen (grading), kijk dan naar de bovenste thread in 'Buitenland' of klik hier.

bart

wereldmunten van 1750 tot nu!
alanadante
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 12 November 2005 - 18:31:03 »

de munt is niet gesoldeerd... ze zit in een omhulsel... ze is heeel weinig gedragen... enkel bij speciale gelegenheden...
ligt nu al meer as 20jaar een een doosje..(met watten)

Hoe kan ik weten om welke variant het gaan?
er zijn er met en zonder motto (in god we trust)

deze is een met motto...

de munt is ook nooit gepoetst geweest...
alanadante
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 12 November 2005 - 18:33:49 »

nog een ding vergeten...
de haren en de veren en de haarband zijn duidelijk zichtbaar...
eveneens de tekst dat erop staat..
alanadante
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 12 November 2005 - 18:53:02 »

wat is het verschil met wire edge en rolled edge
zie hier een link met een waardebepaling...

sorry dat ik mss een beetje zaag maar ik wil meer weten en leren... Undecided

http://www.us-coin-values-advisor.com/american-eagle-gold-coins.html#1907%20wire%20ed%20period

groetjes en voor diegene die al geantw hebben... bedankt
Figleaf
Moderator
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 13 November 2005 - 12:22:30 »

de munt is niet gesoldeerd... ze zit in een omhulsel... ze is heeel weinig gedragen... enkel bij speciale gelegenheden... ligt nu al meer as 20jaar een een doosje..(met watten)... de munt is ook nooit gepoetst geweest... de haren en de veren en de haarband zijn duidelijk zichtbaar... eveneens de tekst dat erop staat..

Numismaten zijn ook niet gauw tevreden Tongue Haal die watten maar gauw weg. Ze kunnen het metaal aantasten. beter is grauw, ongebleekt en onbedrukt  papier, bijvoorbeeld goedkoop toiletpapier. Goede zaak dat de munt nooit gepoetst is geweest. Is dat wat je omhulsel noemt een ronde rand die om de munt heen zit of iets anders? Het gaat om de kleine details van de haren en veren. Gesleten plekken hebben een net iets andere kleur en de fijnste, ondiepste lijntjes zijn weg. Aan de tekst valt weinig te zien, want het hoogteverschil is daar relatief groot. Wel aan de band waar LIBERTY op staat. Die moet liefst helemaal duidelijk zijn.

Hoe kan ik weten om welke variant het gaan? er zijn er met en zonder motto (in god we trust) deze is een met motto... wat is het verschil met wire edge en rolled edge zie hier een link met een waardebepaling...

OK, maar het plaatje dat je deze keer laat zien is van een 1910, niet een 1907. Er zijn geen munten van 1907 met motto. Edge is hier de opstaande rand aan beide zijden van de munt, de listel. Bij een wire edge is de listel heel dun, waardoor geen platte bovenkant ontstaat waar de munt moeilijk stapelbaar van wordt. Een rolled edge is een listel die van boven rond in plaats van plat is. Deze varianten komen alleen voor met het jaar 1907 en dus niet op een munt met motto. Je zal verschillende exemplaren of foto's bij elkaar moeten houden om het verschil te zien, maar onze Amerikaanse neven staan bekend om hun oog voor numismatische details.

sorry dat ik mss een beetje zaag maar ik wil meer weten en leren...

Van jouw vragen leren wij ook. Vraag rustig door.

Peter

alanadante
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 13 November 2005 - 18:22:44 »

Vroeger deden ze dat..; mooie muntstukken in een hangertje plaatsen... het is met vier klipkens.. dus de munt kan eruitgehaald worden...(door een voorzichtig iemand) op het eerste zicht heeft dit geen nadige gevolgen op de rand van de munt...ook staan er op de rand 46sterretjes...
het gaat hier ook om een wire edge...(die rand is zichtbaar en bij het opstapelen van de munt wordt het beeld niet geraakt)

er zijn heel veel kleine details aanwezig... juist op het allerhoogste punt van de munt zie je dat de lijntjes van de veren (arend) in het niets verdwijnen.. maar da is echte wel miniem...
de pluimen en de band daarentegen zijn echt wel in goede staat...

Dus zo er ergens een mogelijkheid zijn om dit te latens schatten en waar zou ik daar best mee naartoe gaan...
Figleaf
Moderator
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 13 November 2005 - 18:27:42 »

Vaak hebben die klipjes wel nadelige gevolgen, soms niet. Als we aannemen dat er geen montagesporen zijn (conditie naar schatting AU-50) is de belangrijkste openstaande vraag nu welk jaartal er op de munt staat. Als het niet 1907 is, is de bijkomende vraag in welk munthuis het stuk geslagen is. Kijk hiervoor of je ergens op de munt een alleenstaande D of S ziet.

Peter
« Laatste verandering: 13 November 2005 - 19:45:32 door Figleaf » Gelogd

alanadante
groentje
*

« Antwoord #9 Gepost op: 14 November 2005 - 13:57:21 »

Het jaartal is effectief 1907.. er is nergens een d of s te bespeuren... da zou wel op de latere munten staan...
Nu op elke site over den indian head zegt men dat dit een weinig voorkomende munt is... de munten die in 1907 geslagen geweest zijn, zijn door Roosevelt terug "uit circulatie" gehaald en opnieuw gesmolten...

AU50.. spreekt men van 15000euro Huh? wire edge
                                  30000euro?Huh rolled edge

grtz
alanadante

Figleaf
Moderator
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 15 November 2005 - 09:39:07 »

Zoals gezegd, 1907 met motto bestaat niet, dus als je zeker bent van 1907 en het motto is dit een naslag.

Peter

alanadante
groentje
*

« Antwoord #11 Gepost op: 15 November 2005 - 12:52:39 »

het is een van 1907 en zonder motto...
dat prentje dat ik op de forum gezet had was om die te laten zien met motto..
het tweede moest normaal een zijn zonder motto ma ik had het verkeerde gepakt...
srry,....

mensen toch vriendelijk bedankt he
Figleaf
Moderator
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 15 November 2005 - 22:15:11 »

OK, als we dan er van uitgaan dat het stuk echt is met een geschatte conditie van AU-50 komen we op een cataloguswaarde van $400. Reken op een opbrengst van $200 bij een handelaar, rond $325 bij een verzamelaar en $400 als je hem kan ruilen (niet waarschijnlijk). Tenzij je uitgebreide contacten hebt met particuliere verzamelaars in de VS zou de beste manier van verkoop waarschijnlijk een Amerikaanse veiling zijn. Na aftrek van veilingkosten kom je dan waarschijnlijk ergens tussen de $350 en $400 uit.

Er zijn drie zeldzame varianten van dit type. Het is uiterst onwaarschijnlijk dat dit er eentje van is, maar niet onmogelijk. Wat deze varianten allemaal gemeen hebben is stippen voor en na .UNITED STATES OF AMERICA. en .TEN DOLLARS.

Peter

alanadante
groentje
*

« Antwoord #13 Gepost op: 16 November 2005 - 15:58:54 »

.UNITED STATES OF AMERICA. en .TEN DOLLARS.
Dit staat er spijtig genoeg niet op...

Alleen tussen de woorden UNITED.STATES.OF.AMERICA
en TEN.DOLLARS

Is da ook een variant of niet...

Er zouden drie varianten zijn

Wire edge
rolled edge met punten
en de rolled edge zonder punten deze zou de meest voorkomende zijn...maar heeft deze totaal geen punten of alleen tussen de woorden...

GRTZ

Figleaf
Moderator
full lid

« Antwoord #14 Gepost op: 16 November 2005 - 18:07:54 »

Je hebt de normale variant. De punten tussen de woorden zijn normaal.

Peter

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: