Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 09:56:03 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Romeinse munt keizer Constans (AE2 Centenionalis), RIC VIII Constantinople 88  (gelezen 1734 keer)
agiardini
groentje
*

Timidi mater non flet

« Gepost op: 11 November 2005 - 11:50:53 »

Mooie Romeinse munt van keizer Constans, de munt is in een goede staat en heeft een prachtig gedetailleerde achterkant.
De prijs van deze munt is € 15,- (excl. € 1,- verzendkosten) maar uiteraard is elk bod en elke onderhandeling  welkom.

Beschrijving:
Constans 337-350.
Soort: AE2 Centenionalis
Datum: 348-351
Geslagen : Constantinopel.
Afmeting : 21  mm.
Gewicht: 4.5 gram.
Bovenkant : Hoofd van Constans met DN CONSTANS PF AVG rondom 
Onderkant: Soldaat sleept jonge barbaar uit boomhut FEL TEMP REPARATIO rondom CONSIA.
Referentie: RIC VIII Constantinople 88
« Laatste verandering: 08 December 2005 - 18:43:48 door aurelianus » Gelogd

Timidi mater non flet
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Antwoord #1 Gepost op: 11 November 2005 - 14:32:24 »

Hallo agiardini,

Mooie munt, vooral dat patina ! Over deze keerzijde zijn overigens heel interessante dingen gezegd op ons "zuster-forum", het Amerikaanse  ForumAncient.

Wink
Lex
« Laatste verandering: 11 November 2005 - 14:34:18 door Goodies » Gelogd
agiardini
groentje
*

Timidi mater non flet

« Antwoord #2 Gepost op: 11 November 2005 - 14:40:49 »

Hé Lex,

Ja ik ken de discussie, ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook altijd meer een "kind"in zie dan een barbaar die uit een hut wordt gesleept!Zullen we er ooit achter komen wat de werkelijke betekenis is.....

Arno

Timidi mater non flet
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #3 Gepost op: 12 November 2005 - 17:07:15 »

Werden belangrijker mensen niet altijd groter afgebeeld?
Was dit slavenjacht?
Of werden de Franken aan de hand meegenomen uit hun hutten om in mooie huizen in het Romeinse Rijk te mogen wonen?
wie zal het zeggen?
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 25 December 2005 - 13:36:25 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 12 November 2005 - 23:36:42 »

Glenn Simonelli  schreef in die thread

"This leads me to question the characterization of the "Barbarian/Hut" reverse. In the context of a story, (and particularly considering the quote from page 12, above), it seems possible that the figure being led by the soldier is not a barbarian but rather the child mentioned by Virgil. The story is more complete that way. The emperor leaves for battle in the galley, defeats the enemy, retrieves the child prophesized by Virgil and takes him to Rome, where his presence initiates the rebirth of the Empire: Fel Temp Reparatio. This interpretation also makes more sense when you consider the difference in size between the two figures on the reverse. The barbarians were often much larger than the Romans, Also, the figure isn't struggling but goes willingly, and the Roman weren't particularly interested in inviting more barbarians into the empire at the time anywayâ€"they were more concerned with keeping them out.|

Dit refereert aan Vergilius, dat is een heel moeilijk vertaalbare bron (klik her) een legende waarbij de keizer na een overwinning waar de keizer jet kind meeneemt naar Rome, waarna de stad vervolgens een "wedergeboorte" ondergaat. Een aanwijzing voor een kind is het verschil in grootte tussen de keizer en de tweede figuur. Barbaren waern vaak groter dan Romeinen !

Het is natuurlijk een wild idee.. Ook bij FEL-TEMP (keizer spiest gevallen ruiter) is de gevallen ruiter kleiner, dus dat laatste is misschien niet zo'n goed argument. Maar het is wel onduidelijk of de figuur een gevangene (captive) is of een kind.

Smiley
Lex
Avgvstvs
Volledig lid

Elke munt vertelt een verhaal...

« Antwoord #5 Gepost op: 07 December 2005 - 23:39:14 »

Gevonden in Van Meter (2000) onder 14-64. VB1 = Common.
Daar noemen ze de reverse als volgt:
"Constans dragging a barbarian youth from a hut beneath a tree".

Is een hut onder een boom ook een boomhut?
Was het echt Constans zelf die aan het slepen is? En nog wel met een jonge barbaar?
Het lijkt erop dat het een gevangen barbarenkind is, dus iedereen heeft hierboven een beetje gelijk.

Van Meter hangt dus blijkbaar de theorie van Virgilius aan...

Avgvstvs.
« Laatste verandering: 07 December 2005 - 23:47:19 door Avgvstvs » Gelogd

Romeinse munten
Middeleeuwen
Wereldmunten op type
Bankbiljetten op type
Goodies
full lid

-

« Antwoord #6 Gepost op: 08 December 2005 - 00:54:16 »

@Avgvstvs klik eens die thread bij ForumAncient misschien loopt die discussie daar nog ?

Smiley
Lx
Avgvstvs
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 08 December 2005 - 07:45:21 »

Laatste bijdrage daar was op 19 juli dit jaar, geen nieuwe bijdragen. Zal ik ... Huh

Avgvstvs.

Romeinse munten
Middeleeuwen
Wereldmunten op type
Bankbiljetten op type
Goodies
full lid

-

« Antwoord #8 Gepost op: 08 December 2005 - 12:50:54 »

hoi @Avgvstvs, zo te zien is het een boomhut, maar ik meen dat bij andere munten de hut apart van de boom is weergegeven. Het is duidelijk dat de omschrijving bij Van Meter en de munt zelf in elk geval "youth" laat zien en dat Mattingly daar indertijd geen verklaring voor wist. Samenvattend, het idee bij ForumAncient is dus gebaseerd op mythologie rond een (barbaren?)kind dat ontvoerd werd en de stad Rome tot leven wekte. Die mythologie verklaart ook "FEL TEMP REPARATIO" (vrije vertaling van Simonelli)

Inderdaad is het aannemelijk dat Van Meter dat verhaal van Vergilius kent en volgt. Op de meeste munten van dit type is het ontvoerde barbaar ook duidelijk veel kleiner dan de legionnair, dus ik vind het een heel aannemelijk idee. In grote lijnen hebben we hier (in het Nederlands) de thread bij ForumAncient overgedaan. Gisteren had ik geen tijd, ik zie nu ook dat de discussie niet is doorgelopen daar. Het gegeven mbt Van Meter is daar niet vermeld. Misschien kun je lid worden daar om dat nog even te submitten als aanvulling op hun thread, dat moet je natuurlijk zelf beslissen. Mooie vondst. Let erop dat je uitlogt bij muntstukken voordat je inlogt daar, anders volgt er in hun forum een foutmelding en werkt de submit niet.

Smiley
Lex

« Laatste verandering: 08 December 2005 - 18:45:23 door aurelianus » Gelogd
Avgvstvs
Volledig lid

« Antwoord #9 Gepost op: 13 December 2005 - 00:10:32 »

Heb nog even verder gezocht:

• Vrijwel exact dezelfde munt staat hier bij VCoins.com.
  • Bij Cohen vind ik hem in boek 7, pag. 407, nr. 18, dus hier.
  • Catbikes heeft helaas geen vermelding van Constans met deze Fel Temp Reparatio, tenminste niet uit Constantinopel, kijk hier.
    Zal de melding maken...
  • Een Sears-melding heb ik nog niet gevonden.

Avgvstvs.

Romeinse munten
Middeleeuwen
Wereldmunten op type
Bankbiljetten op type
Goodies
full lid

-

« Antwoord #10 Gepost op: 13 December 2005 - 12:12:01 »

hoi @Avgvstvs, Catbikes - RIC-Lists heeft wel degelijk een vermelding in Fel Temp - Other types, in het blad "Hut", regel 157 vinden we
de vermelding RIC VIII Constantinopolis nr 88 voor de exergue CONSIA.

Smiley
Lex
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #11 Gepost op: 13 December 2005 - 12:47:53 »

Het is een algemeen verschijnsel bij de romeinen om de keizer/overwinnaar groot af te beelden tov. de overwonnene/onderdaan. We zien dit bij alle overwinningsmunten, Victoria's en Sol typen etc. Tov. Jupiter ( de oppergod van de Romeinen) zien we de keizer nog wel eens klein afgebeeld om de grootsheid van Jupiter aan te geven. Ik denk dus dat het meegesleepte figuurtje geen kind is, maar het symboliseert de machtsverhouding. Duidelijke voorbeelden daar van vinden we bij de andere FEL TEMP REPARATIO types. Zoals de keizer in de gallei met een kleine roerganger of het type waarbij de keizer twee kleine (gehelmde) gevangenen voor zich uit lijkt te schoppen. De soldaat spietst gevallen ruiter is al eerder aangehaald.

De uitdrukking;  barbaar is in mijn ogen ook een geromantiseerde voorstelling. In die tijd lagen de Romeinen overhoop met diverse volkeren, tenzij we alle volkeren die niet (meer) onder Romeinse invloed vielen als barbaar beschouwen. In mijn ogen is het gewoon een algemene voorstelling van een overwonnen vijand.
« Laatste verandering: 13 December 2005 - 14:24:44 door Gladius » Gelogd

DAMNATIO MEMORIAE
Avgvstvs
Volledig lid

« Antwoord #12 Gepost op: 13 December 2005 - 16:20:46 »

in het blad "Hut", regel 157 vinden we de vermelding RIC VIII Constantinopolis nr 88 voor de exergue CONSIA.

Inderdaad @Goodies, ik was blijkbaar vergeten dat er nog meer bladen dan alleen de eerste aanwezig waren...  Lips Sealed Roll Eyes Lips Sealed Embarrassed

Kan ik mijn mail naar Zwitserland dus weer terugtrekken...  Cry Embarrassed Embarrassed

Dank voor je oplettendheid!

Avgvstvs.

Romeinse munten
Middeleeuwen
Wereldmunten op type
Bankbiljetten op type
Goodies
full lid

-

« Antwoord #13 Gepost op: 13 December 2005 - 19:59:34 »

hmm Smiley mail naar Zwitserland ? Leuk.. Houd ons op de hoogte..  Wink

hoi @Gladius, interessant idee inderdaad. Een ander mooi voorbeeld is deze Solidus van Theodosius II:

Het klopt: bij FEL TEMP REPARATIO "keizer spiest" is de keizer meestal groter dan de neergespieste, uitzonderingen daargelaten (zie onder). Als het op zichzelf geen strijd-toneel is, dan ligt het wel lastiger en gaat het (als regel) volgens mij niet op. Kijk bijv. in CoinArchives - IVDEA CAPTA naar de plaatjes. Het verschilt per munt ! Maar goed, dat is een vrouw daar.. Het toneeltje op de munt van Agiardini was:

Dit is geen strijd-toneel maar een gevangenname (van een vijand) of ontvoering volgens mij. De ontvoerde wordt bij de bovenarm meegesleurd.. of weggeleid.. En misschien begreep niet elke stempelsnijder de bedoeling van het muntbeeld. Let ook op de plaatsing van de speer. Op de "keizer spiest"is de speer altijd gericht op de gevallen ruiter. Bij bovenstaande is de positie van de speerpunt neutraal en passief (punt omlaag). Ik vond bij deze munt beide uitersten (CoinArchives):

Heeft dit soms te maken met kunst-opvatting ? Dus de stempelsnijder voor de keerzijde kreeg alleen een globale (mondelinge) omschrijving van de weer te geven voorstelling en ging aan het werk ?

Om nog even een muntje te laten zien  Cool dat we nog niet hebben  Tongue Tongue

Ook uit CoinArchives. Mooi gesneden is deze.. enne  Tongue hopelijk echt..

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 13 December 2005 - 20:02:40 door Goodies » Gelogd
Avgvstvs
Volledig lid

« Antwoord #14 Gepost op: 25 December 2005 - 11:27:04 »

Kreeg vandaag reactie uit CatBikes, van Dane.
Zelfde gegevens als van Goodies.
Heb hem in ieder geval bedankt voor de moeite.

Alle begin is moeilijk, zullen we maar zeggen.
Ik heb nog veel te leren....

Gelukkig Kerstfeest, iedereen!

Avgvstvs.

Romeinse munten
Middeleeuwen
Wereldmunten op type
Bankbiljetten op type
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: