Dag jaquescoin,
De bruine vlekjes lijken me koper(I)oxide Cu
2O, volgens mij kan dat geen kwaad.
De munt is in het verleden erg hard (te hard) gereinigd en niet met gedestilleerd water!
Een duit in deze kwaleit zou ik ZG+ noemen, maar kwaliteits beoordeling is een probleem met corrosie.
Kwaliteits beoordelingen gaan nl uit van slijtage en niet van corrosie.
Als ze van mij was zou ik haar optisch aantrekkelijker maken door haar kunstmatig te patineren met heel weinig zwavelbloem (op brengen met een zachte kwast (het zwavelbloem moet bijna niet te zien zijn op de munt) De munt verhitten in een oven of met een vlam van minder dan 400
o, dit verandert het koper(I)oxide. Mogelijk na dit proces met een gum de hogere delen wat oplichten (iets patina weg polijsten). Dan de munt eventueel met een miniem laagje siliconenwas of parafine inwrijven, Hier door wordt de munt optisch beter.
Patineren met NH
3 ook beschreven in deze afdeling geeft de mogelijkheid de kleur beter in de hand te houden, eruitnemen als ie naar je smaak donker genoeg is. Ik weet echter niet wat vlekjes gaan doen.Mogelijk na dit proces met een gum de hogere delen wat oplichten (iets patina weg polijsten). Dan de munt eventueel met een miniem laagje siliconenwas of parafine inwrijven.
Niets doen, de munt open, dus niet in een coinhouder, neerleggen en regelmatig omdraaien is ook een optie. Als de juiste kleur is bereikt de munt eventueel met een miniem laagje siliconenwas of parafine inwrijven.
De laatste is demeest veilige, maar het duurt dan wel lang.
mvg A