Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 09:51:25 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: ... en tijdgenoten  (gelezen 1700 keer)
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: Man

Eerst het boek, dan de munt.

« Gepost op: 10 November 2005 - 20:28:30 »

In de rubriek "onbekende munten" beginnen zich zo langzamerhand een aantal munten op te stapelen die niet vlgens het huidige systeem geclassificeerd kunnen worden. Het gaat meestal om zeer oude Chinese, Indiase en Arabische munten. Het zijn er echter weer niet genoeg voor een aparte rubriek. Mijn voorstel voor een oplossing is:

a) zet jaartallen bij de rubrieken "Antieke Griekse munten", "Kelten", Romeinen" en "Barbaarse imitaties" en
b) vul de titel van deze rubrieken aan met de woorden "en tijdgenoten".

De ontheemde Chinezen, Indiërs en Arabieren kunnen zo een plaats vinden zonder een nieuwe rubriek te maken.

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #1 Gepost op: 10 November 2005 - 22:29:22 »

Dat lijkt me niet zo'n fijn plan. Het voordeel van "Onbekende munt" in eerste instantie is in elk geval dat er breed naar gekeken wordt, door een aantal kenners dus. Als je jaartallen neer gaat zetten dan verschijnt er misschien allerlei oosters spul (Parthia etc) direkt in "Romeins" waar niemand daar iets mee kan. Deze verzamelgebieden onderscheiden zich door de belettering en de stijlkenmerken. Voor beide aspecten individueel zijn er op dit forum welliswaar (een paar) experts, maar die bewegen zich zeker niet in de rubrieken "Romeins" en "Middeleeuws".

De munten kunnen uiteindelijk landen in de antiek-rubrieken, dus daarnaartoe verplaatst worden, als je dat bedoelt ? Dat lijkt me niet zo'n probleem. Ruimt lekker op in Onbekende munt ook. Ik vraag me trouwens af, waarom er op dit forum niet 1 rubriekje "oosterse numismatiek" bestaat.. maar ik neem aan dat het niet je bedoeling is, zo'n soort discussie te beginnen !

Smiley
Lex
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #2 Gepost op: 11 November 2005 - 19:37:56 »

Ik ben het met Goodies eens, maar ik onderken ook het probleem van Figelaf.
Mijn voorststel is echter anders de afdeling "onbekende munten"  te veranderen in "onbekende munten en gedetermineerde oude Chinese, Indiase en Arabische munten en oude overige", boven aan 3 of vier sticky topics te maken
"Gedetermineerde oude munten met Chinees schrift"
"Gedetermineerde oude Indiase munten"
"Gedetermineerde oude munten met Chinees schrift"
"Gedetermineerde overige oude munten"
met links naar de betreffende munten, zoals ik dat ook bij "middeleeuwen" heb gedaan. bv Byantijnse munten linkverwijzingen naar munten op dit forum!  (gelezen 231 keer)
Die afdeling bereidt dan daar uit en die stukken zijn toch te vinden.
Hopelijkis dit een geaccepteerde een oplossing voor het probeem
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 11 November 2005 - 19:52:26 »

Yep ! Sluit me geheel bij de vorige spreker aan. Gewoon gedetermineerde onbekende munten samenvoegen in een enkele bijdrage die sticky is en een relevante naam heeft. Perfecte oplossing !

Trouwens wat nog niet genoemd is hier: hoezo jaartallen ? en wat voor jaartallen dan ?  Cheesy we kunnen een datum prikken ergens, bijvoorbeeld laten we stellen in 753 vChr  is het begin van de muntslag, dan is de meest praktische jaartelling voor ons forum..  de jaren sinds de stichting van Rome ! Griekenland begint in dat systeem rond de 0, de Kelten ergens 300-400 en de Romeinen in het jaar 300 of daaromtrent, Belgie vanaf 2567.

mhéélvrgr,

Tongue
Lex
stapper
Senior lid

« Antwoord #4 Gepost op: 13 November 2005 - 18:11:50 »

Gewoon gedetermineerde onbekende munten

Is dit geen contradictio in terminis  Huh

Ik verzamel dus ik besta Huh
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 13 November 2005 - 23:06:10 »

@stapper mijn formulering was (geheel !) hilarisch bedoeld. Het idee van aurelianus heeft wel degelijk deze consequentie: in de rubriek "Onbekende munt" komen gedetermineerde munten terecht, dus gedetermineerd in een categorie waar geen rubriek voor is op het forum. Prima oplossing toch ? Ik stel voor alvast 3 sticky threads te vullen met inmiddels gearriveerde "Oost-Azie voor 1790", "Zuid-Azie voor 1790" en "Islamitisch voor 1790". Modernere munten kunnen m.i. beter een plaats krijgen in moderne tijd, dus in de rubriek wereld-verzamelen.

Wink
Lex
Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #6 Gepost op: 14 November 2005 - 20:22:33 »

Ideetje? Undecided

Kan dit niet opgelost worden met een (sub)rubriek "Primitieve wereldmunten en afwijkende betaalmiddelen/primitief geld"?
- Primitieve wereldmunten: munten die niet mooi rond zijn met een volledige tekst, maar enigszins vormeloos of met een text die 'van de munt afloopt' en bovendien niet tot de rubrieken Romeinen, Grieken, Nederland (stuiverbonken!) etc. gerekend worden.
- afwijkende betaalmiddelen: manilla's, kauri's, ringengeld, tandenkettingen etc.

Heb je het over oude Chinese cashmunten dan moeten die dus gewoon bij wereldmunten geplaatst worden omdat de munten altijd een vaste vorm en volledig opschrift hebben.
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: