Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 09:49:18 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Magnentius officieel of barbaar/ Barbaar type 3 naar M kz. ruiter spiest sodaat.  (gelezen 963 keer)
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Gepost op: 09 November 2005 - 18:53:45 »

Hallo allemaal,
Ik heb onlangs deze munt aangeschaft. Een Magnentius met GLORIA ROMANORVM keerzijde. Op het eerste gezicht was er weinig aan de hand, maar toen ik hem begon te vergelijken met andere munten uit Trier (want daar komt hij dacht ik eerst vandaan) begonnen de moeilijkheden:
1 Het portret is stilistisch raar.
2 En wat mij het meest naar 'barbaar' doet neigen vooralsnog: de letters in de afsnede. Daar staat volgens mij PTR. Nu bestaat die markering niet voor Trier, het is allemaal TRP (Eerst TR en dan officinaletter). Ook staan de letters op officiele uitgaven allemaal recht naast elkaar, terwijl op deze munt de letters in een 'rondje' staan.

Mijn vragen:
1 Heb ik die PTR goed gelezen denken jullie, en zo niet, wat kan er dan staan?
2 Heeft iemand een munt met PTR in de afsnede gezien voor de periode van Magnentius. Iemand met een RIC voor Magnentius zou ik zeer erkentelijk zijn er even in te kijken.

Groet
Gert

« Laatste verandering: 12 November 2005 - 16:14:31 door aurelianus » Gelogd
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Antwoord #1 Gepost op: 09 November 2005 - 21:58:13 »

Interessant stuk.

Op het eerste gezicht officieel. Maar als je gaat kijken, inderdaad.. Dichtgegroeide A in DN MAG (er lijkt DN MIG te staan) verder keerzijde G van GLORIA is klein, ik zie resten van het boogje bij de rand. En staat daar nu RONANORVM of is het de foto..

Verder een probleem (ook!!) op voorzijde met draaiing van letters en plaatsing van de letterbasis. Daar op 2 uur voorzijde.. bizar..

Volgens  Beast coins - Trier kan PTR bij Constantini voorkomen, voor mooie plaatjes klik hier. Als het barbaarse imitatie is, kan PTR: bedoeld als TRP, omkering van letters komt voor bij barbaarse imitatie. En weer letterbasis inderdaad, het staat rond.

Ideetje: deze stempelsnijder ontbeerde enige basisvaardigheden. Zo van: die voorzijde doen we nog slordig qua letterbasis , nu doen we de keerzijde beter (met een cirkel) en de exergue tekst wordt direkt meegenomen.. "haaa mijn tweede stempel" die keerzijde ? Vreemde paardekop daar.. en die gevallen ruiter lijkt op een soort plant. Zie ook catbikes - Gloria Romanorum voor de RIC-nummers van Trier met exergues. Qua stijl vond ik het volgende plaatje:

Bron: Malter

Smiley
Lx
« Laatste verandering: 09 November 2005 - 22:20:42 door Goodies » Gelogd
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #2 Gepost op: 10 November 2005 - 17:11:46 »

Hallo Goodies,
Bedankt voor het meedenken. Daar om 2 uur is er inderdaad iets fout gegaan, al is het 'repararen' van fouten wel iets wat op barbaren minder voorkomt. Die nemen in uit principe natuurlijk minder nauw met de spelling. Het omkeren van de letters van de afsnede (PTR ipv TRP) is denk ik een grote indicatie van 'barbaar': die letters waren ten slotte bedoeld ter controle. Ben je het ermee eens dat er PTR staat in de afsnede?

Groet
Gert
adrianus
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 11 November 2005 - 23:15:39 »

Hi all,
I've been away and just replied to this on FORVM. It is barbarous on account of the irregular lettering, strange appearance of the reverse figures and horse and, as Gert says, the blundered mintmark.
Regards,
Adrianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 12 November 2005 - 00:12:27 »

hi @adrianus, thanks for confirming. Appearently, this celator had structural problems with typography.. I don't know the right word here.. letter-base ? the circle delimiting the bottom of the lettering.. Sometimes it is spacing too, or sudden jumps in the size of the lettering. have you seen the other "type III of the week" ?

Smiley
Lex
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #5 Gepost op: 12 November 2005 - 16:13:29 »

Ik deel jullie mening, alles is al gezegd.
De stijl is afwijkend en deze snijder kon lezen,
analfabetisme is wat vaak een goede herkenning is voor barbaren valt nu als kenmerk weg.
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: