Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 09:42:38 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Romeins of Grieks ??  (gelezen 1526 keer)
jac-dru
Senior lid

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 07 November 2005 - 16:00:59 »

Ik kocht dit muntje tussen wat andere Romeinen en heb geen idee wat dit voorsteld. Het is van geel koper is 2 mm. dik en heeft een diameter van 15 mm. Ik kan nog een XE onderscheiden maar verder niets.
Groeten Jacques
Eddop
Senior lid

« Antwoord #1 Gepost op: 07 November 2005 - 17:20:01 »

Hallo Jacques, dit lijkt mij een munt uit de Romeinse Republiek.

gr. Eddop
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #2 Gepost op: 10 November 2005 - 19:56:14 »

Mij lijkt het een Griekse, mogelijk koloniaal Romeinse munt,  ik denk wat Griekse karakters te ontwaren.
Ik ken de munt niet, sorry  Embarrassed
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #3 Gepost op: 11 November 2005 - 17:30:30 »

Als je hem aantrof tussen een lotje aangekochte muntjes uit de Balkan zou ik als eerste zoeken ergens in Macedonie. Sluit me aan bij Aurelianus, Grieks-Macedonisch dus.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 11 November 2005 - 18:39:29 »

hoi @allen.. deze was ff aanleiding voor  Cool uitgebreide zoekacties in/naar bronnen voor Grieks brons. Bovenstaand stukje vond ik niet. Het vreemde vind ik, dat dit brons is. Het voorzijde portret lijkt namelijk op de stijl van de Romeinse republiek, specifiek Calpurnius Piso en aanverwanten (klik voor de plaatjes). Probleem daarbij is, naast het materiaal, dat de keerzijde afwijkt.

Vraag @jac-dru: wat is het gewicht van dit muntje ? En is het mogelijk de foto wat te vergroten, dus een groot plaatje per munt kant ?

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 11 November 2005 - 18:41:20 door Goodies » Gelogd
jac-dru
Senior lid

« Antwoord #5 Gepost op: 11 November 2005 - 19:15:06 »

Hallo Eddop,Aurelianus en Goodies, bedankt voor de reeds gedane opzoekingen.
Hier komen de vergrotingen.
Groeten Jacques
jac-dru
Senior lid

« Antwoord #6 Gepost op: 11 November 2005 - 19:16:01 »

andere zijde; het gewicht is 3 gram.
« Laatste verandering: 11 November 2005 - 19:17:54 door jac-dru » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 11 November 2005 - 19:33:59 »

@jac-dru bedankt voor de mooie plaatjes van dit intrigerende muntje ! Nu ik die muts van dichtbij zie en vooral de stijl van het haar, kunnen we besluiten dat het zeker niet Calpurnius is. De Romeinse weergave van haar en hoofddeksel was in die tijd dikker aangezet. Dit formaat kan ook niet voor een republikeinse munt in brons. Ik denk dat we een mutsenkenner zoeken. Voor welke Griekse provincie is deze muts karakteristiek..

Een heel groot vraagteken is de keerzijde. Het kan dat het decentraal geslagen is net als de voorkant. Linksonder is misschien deel van de voorstelling. Wat het is, zie ik niet op dit moment. Daar staat inderdaad XE en dat zijn hoofdletters. De X kan initiaal zijn (uitgesproken als G) in het geval van Grieks kan dat. In feite is het een sterke aanwijzing dat het niet Romeins is en ook niet modern. Het is dus Grieks of Keltisch, het is ook geen toeristenmuntje (oppervlak), het kan wellicht Parthia zijn (lang haar portretten!), ben (zeker) geen deskundige.

Ik moet zeggen deze is moeilijk, ook omdat er staat

Citaat
Ik kocht dit muntje tussen wat andere Romeinen

Het is dus niet bekend of deze 6000 kilometer gereisd heeft, of ergens in Overijssel uit de grond gekomen is..

Smiley
Lex

« Laatste verandering: 11 November 2005 - 19:39:38 door Goodies » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #8 Gepost op: 11 November 2005 - 20:47:32 »

hoi @aurelianus, het lijkt me óók niet uitgesloten, dat het een hindoe-tempeltje is ! Ik denk inmiddels niet meer, dat het Parthisch is. Heb er een aantal opgezocht in brons (best wel schaars), het heeft een muts (dat wel) maar meestal ook een baard en het kijkt altijd naar links  Undecided dus. Wat mij betreft is dit een onbekende munt. Ik krijg Livia-kriebels..

Smiley
Lx
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #9 Gepost op: 12 November 2005 - 15:37:28 »

Ik zie op de keerzijde X en een sigma, dus vandaar Grieks.
Mogelijk voorzijde Apollo en keerzijde op zijn kop een lier?
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 13 November 2005 - 13:14:06 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #10 Gepost op: 12 November 2005 - 21:42:16 »

het is Grieks als XE alleen Griekse tekens zijn.. in elk geval is het geen latijns omschrift. Het raadsel Livia bleek Grieks met als provincie Italia, dus geen Griekse provincie van Rome, maar andersom ! Na consultatie van 3 forums in 2 maanden..

aurelianus merkte zojuist op dat de muts die ik zie het haar kan zijn, het portret met haarband of diadeem is niet uit te sluiten.

Grieks is in elk geval een betere rubriek. We vonden met  "Lyre" zojuist nog de volgende vorm, die op de keerzijde zou kunnen staan. Draai het ingediende plaatje 180 graden. Zie onder de vergelijking, dit is deze munt bij Rudnik.

Het lijkt ons orichalcum, geen brons..

Wink
Lex (&a)
« Laatste verandering: 12 November 2005 - 23:41:44 door Goodies » Gelogd
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #11 Gepost op: 14 November 2005 - 20:18:18 »

Ik denk dat de Kz. een Macedonische helm met pluimen oid voorstelt. Dat thema komt aardig veel voor op de Macedonische munten. Helaas niet mijn verzamelgebied, dus waar die klepel nou precies hangt................

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #12 Gepost op: 14 November 2005 - 21:13:55 »

Ahum dank @Gladius maar dat van die helm is onzin denk ik inmiddels. CoinArchives - "Macedonia Helmet" was zeker een bruikbare lead. ik vond in de buurt van die helmen een veel beter gelijkende harp of luit,  zo'n ding heet dus een Kithara..

Een andere iteressante zoekactie is dus.. CoinArchives - Kithara. De dichtstbijzijnde voorzijde die ik aantrof was deze:

IONIEN KOLOPHON No.: 850 Schätzpreis/Estimate: EUR 85 d=21 mm Bronze, 330-300. Apollokopf mit Strophion n. r., über der Stirn hornartige Spitze. Rv. Kithara in einem Linienquadrat, darum AL-KI-DA-MOS 6,26 g. Unediert. Grüne Patina. Leicht...

Dit is (uiteraard) geen determinatie in dit stadium. Ik vond met deze "kithara" de Griekse provincies Macedonia, Thracia, Ionia, Bythinia, Lesbos, alle 1e-3e eeuw vChr..

Wat ik nog steeds niet snap is die voorzijde.. dat iele koppie, dun gesneden haar of muts.. Ik kan dat niet plaatsen hoor !

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 14 November 2005 - 21:28:09 door Goodies » Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: