@jac-dru bedankt voor de mooie plaatjes van dit intrigerende muntje ! Nu ik die muts van dichtbij zie en vooral de stijl van het haar, kunnen we besluiten dat het zeker niet
Calpurnius is. De Romeinse weergave van haar en hoofddeksel was in die tijd dikker aangezet. Dit formaat kan ook niet voor een republikeinse munt in brons. Ik denk dat we een mutsenkenner zoeken. Voor welke Griekse provincie is deze muts karakteristiek..
Een heel groot vraagteken is de keerzijde. Het kan dat het decentraal geslagen is net als de voorkant. Linksonder is misschien deel van de voorstelling. Wat het is, zie ik niet op dit moment. Daar staat inderdaad XE en dat zijn hoofdletters. De X kan initiaal zijn (uitgesproken als G) in het geval van Grieks kan dat. In feite is het een sterke aanwijzing dat het
niet Romeins is en ook niet modern. Het is dus Grieks of Keltisch, het is ook geen toeristenmuntje (oppervlak), het kan wellicht Parthia zijn (lang haar portretten!), ben (zeker) geen deskundige.
Ik moet zeggen deze is moeilijk, ook omdat er staat
Ik kocht dit muntje tussen wat andere Romeinen
Het is dus niet bekend of deze 6000 kilometer gereisd heeft, of ergens in Overijssel uit de grond gekomen is..

Lex